Skip to content

הרשות הפלסטינית תפנה לאו"ם בדרישה להפסיק את המעצרים המנהליים

על רקע ההתדרדרות במצבה הפיזי של הנא שלבי, הנמצאת ביום ה-41 לשביתת הרעב שלה, אמר השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית כי משרדו מתכנן פנייה רשמית אל האו"ם להפסקת נוהל המעצרים המנהליים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על רקע ההתדרדרות במצבה הפיזי של הנא שלבי, הנמצאת ביום ה-41 לשביתת הרעב שלה, אמר השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית כי משרדו מתכנן פנייה רשמית אל האו"ם להפסקת נוהל המעצרים המנהליים

מאת נועה גרבר

הרשות הפלסטינית מתכוונת לפתוח במערכה משפטית כנגד נוהל המעצרים המנהליים, כך אמר (ב') עיסא קראקע, השר לענייני אסירים של הרשות הפלסטינית. ביום שני הקרוב, במסגרת פגישה של מועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה, יגיש המשרד לענייני אסירים של הרשות הפלסטינית בקשה לחייב את ישראל להפסיק מיידית נוהל זה בטענה שאינו עומד בקנה אחד עם הסטנדרטים של החוק הבינלאומי. במהלך פגישה עם משפחות האסירים העורכים שביתת רעב למען הפגנת סולידריות עם הנא שלבי אמר אתמול קראקע כי נוהל המעצרים המנהליים הוא חלק מ"מדיניות מסוכנת שהפכה את האסירים הפלסטינים לבני ערובה של זרועות הביטחון של ישראל, תוך הפרה של החוק הבינלאומי".

את הדיון הער המתרחש כעת ברחוב הפלסטיני לגבי נוהל המעצרים המנהליים הצית חאדר עדנאן, המזוהה עם הג'יהאד האסלאמי, כאשר פתח בשביתת רעב בדצמבר האחרון במחאה של מעצרו ללא משפט. השביתה, שנמשכה 66 ימים, הביאה לקיצור מעצרו של עדנאן, שצפוי להשתחרר באפריל הקרוב. הנא שלבי, שגם היא, לטענת ישראל, מזוהה עם ארגון הג'יהאד, נטלה ממנו את הלפיד כאשר החלה לשבות רעב באמצע חודש פברואר. שלבי נמצאת ביום ה-41 לשביתת הרעב שלה ועל פי הבדיקות הרפואיות שנערכו לה נמצאת בסכנת חיים ממשית.

הנא שלבי
הנא שלבי, מתוך סרטון תעמולה של הג'יהאד האסלאמי

כוחה של שלבי כסמל נמצא במגמת עלייה. בעקבות שביתת הרעב של הצעירה בת ה-30 מהכפר בירקין שבגדה המערבית החלו אסירים פלסטינים נוספים לשבות רעב, במחאה על נוהל המעצר המנהלי ומתוך דרישה לשפר את תנאי כליאתם. כרגע, 34 אסירים, כולל שלבי, שובתים רעב, כאשר המבוגר שבהם, אחמד אל-חאג', חבר המועצה המחוקקת הפלסטינית, הוא בשנות ה-70 לחייו. בגדה ובעזה נערכו פעילויות למען הפגנת סולידריות עם שלבי – הג'יהאד האסלאמי, לדוגמא, הכריז ביום האישה הבינלאומי על "שבוע הנא שלבי". כך הולכת שלבי ומתחזקת כסמל של מאבק בלתי אלים, שרק שואב כוח מדעיכתה הפיזית.

בתקשורת הערבית מכונה לעיתים גל שביתות הרעב כ"אינתיפאדת שביתות הרעב". ההחלטה של הרשות למסד את המאבק בנוהל המעצרים המנהליים מסמל רצון לנכס את אותה "אינתיפאדה" ולהשתמש בה על מנת לנגח את ישראל בזירה הדיפלומטית הבין-לאומית. ההחלטה של בית המשפט ביום ראשון לדחות את הערעור של שלבי ולא לקצר את מעצרה, או לחשוף בפניה את האישומים שבגינם נעצרה, צפויה להעניק למאבק זה חיזוק משמעותי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן