Skip to content

האם אתרים המשתמשים בשם "הר הביטוח" עוברים על החוק?

המועצה לצרכנות דורשת מהמפקח על הביטוח לפעול ולקנוס אתרים, הנחזים לאתרים ממשלתיים; יו"ר המועצה לצרכנות: "בשל חומרת התופעה והחשש לעבירה פלילית, יש להביא את הנושא לידיעת היועץ המשפטי לממשלה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ניסיתם לברר כמה חסכונות פנסיוניים יש לכם, ונתקלתם באתר שנראה כמו אתר ממשלתי, אך דורש מכם כסף עבור המידע? אתם לא לבד. במועצה לצרכנות הצטברו תלונות של צרכנים, שניסו לאתר במנועי חיפוש נתונים ביטוחים באמצעות שירות "הר הביטוח", המופעל על ידי משרד האוצר. רק לאחר שמסרו פרטים אישיים ושילמו עבור השירות, הסתבר להם שלא מדובר במערכת הממשלתית המקוונת, אלא בסוכני ביטוח פרטיים.

"הר הביטוח" הינו אתר ייעודי המספק שירות ללא תשלום, שהוקם על ידי רשות שוק ההון במשרד האוצר, ומטרתו לאפשר לצרכנים, בלחיצת כפתור לקבל את כל המידע אודות ביטוחים השייכים להם, וייתכן ושכחו על קיומם. זהו אתר דומה  ל"הר הכסף", אתר חינמי נוסף שנועד לסיוע לצרכנים לאתר חסכונות פנסיוניים, פוליסות לביטוח חיים וחשבונות בנק השייכים להם. אתרים אלו מספקים מידע מהיר ומקיף, וללא כל תשלום, אך מחייבים הרשמה והזנת פרטים.

עו"ד עופר פיינשטיין, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות. "לשקול לבטל לאותם סוכנים את הרישיונות או להתלותם". צילום: תמר מצרפי

בדיקה שערכה המועצה לצרכנות בנושא מעלה חשש שמספר סוכני ביטוח (יחידים או תאגידים) מפרסמים את עצמם במנועי חיפוש, תוך תיאור מטעה ושימוש בשם "הר הביטוח", במטרה למשוך צרכנים ולאסוף פרטים אישיים לצרכי פעולות שיווק. האתרים נחזים כאתרים השייכים או מופעלים על ידי משרד האוצר. במועצה לצרכנות אומרים בפנייה למפקח על הביטוח כי יש בכך הפרה של הוראות סעיף 55 לחוק.

המועצה לצרכנות כבר פנתה בנושא זה לרשות שוק ההון, באוקטובר 2019 בבקשה לבדיקה והפעלת סמכויותיה.

לעתים האתרים הפרטיים עולים ראשונים בתוצאות החיפוש, בין אם כמודעה (קישור ממומן) ובין אם כאתר מן המניין. מי שלא בקי בהבדלים, (שלעתים אינם בולטים), לא תמיד יידע לזהות את האתר הרשמי אל מול האתרים הפרטיים. חלק מהאתרים הפרטיים מוסיפים גילוי נאות, אך חלקם לא רק שלא מציינים את העובדה שמדובר באתר פרטי שאינו שייך למשרד האוצר, אלא שהם משתמשים בנוסח הפרסום או בסמלילים של מדינת ישראל, משרד האוצר או הר הביטוח.

חמור מכך, מרבית הדפים לא מציינים את העובדה שהם מופעלים על ידי סוכן ביטוח, או את שמו של הסוכן, ועל מנת לאתר את סוכן הביטוח, נדרש חיפוש מעמיק ומקיף בדף. כן אותרו גם דפי אינטרנט אשר כלל לא מופיעים בהם פרטי הסוכן אליו מועברים הפרטים.

מחיפוש לאחרונה עלו האתרים הבאים:

  • "הר הביטוח מדינת ישראל gov – הר הביטוח משרד האוצר בדוק מהר";
  • "הר הביטוח govלחצו לכאן לבדיקה באתר הר הביטוח";
  • "הר הביטוח – כנסו לעשות בדיקה – איתור כל הפוליסות ביטוח על שמך";
  • "הר הביטוח – דוח מרוכז של כל הביטוחים שלך";
  • "הר הביטוח – ריכוז של הפוליסות – הר הביטוח – בצעו בדיקה עכשיו";
  • "הר הביטוח – בדיקה לפי ת.ז – הר הביטוח – בדיקה עצמית".

עו"ד עופר פיינשטיין, מנכ"ל המועצה פנה במכתב אל המפקח על הביטוח לפעול למיגור תופעות פסולות של התחזות, שימוש לרעה בנתונים והטעיית הציבור. המועצה לצרכנות מבקשת להסיר אתרים מתחזים או הסרת הטעיות.

מנכ"ל המועצה ציין בפנייתו כי בפרסומים יש הפרה לכאורה של חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, הקובע כי "מבטח או סוכן ביטוח לא יתאר תיאור מטעה עסקת ביטוח המוצגת לפני לקוח פלוני ולא יכלול תיאור מטעה בפרסום לציבור". "תיאור מטעה" הוא תיאור שיש בו כדי להטעות בעניין מהותי בעסקה, וכי "שם המבטח או הסוכן" הוא עניין מהותי כאמור.

המועצה לצרכנות מבקשת מהמפקח על הביטוח להפעיל את סמכויותיו ולהטיל עיצום כספי על סוכני ביטוח שמפרים את הוראת החוק, ולשקול לבטל לאותם סוכנים את הרישיונות או להתלותם, מאחר ויש בפעולה זו משום פגיעה במהימנותו של סוכן הביטוח.

עוד מבקש מנכ"ל המועצה לצרכנות בשל חומרת התופעה והחשש לפגיעה בציבור גדול של צרכנים, לבדוק את הנושא וככל שהבירור יעלה חשד שנעברה עבירה פלילית, להביא אותו לידיעת היועץ המשפטי לממשלה.

לידיעת היועצת המשפטית לממשלה – גלי בהרב-מיארה (צילום: אתר הרשות השופטת)

ברשות שוק ההון מוסרים בתגובה כי הם פועלים במספר דרכים למיגור התופעה. רק לאחרונה הטילה הרשות קנס חסר תקדים של כמיליון שקלים על סוכנות "מיי אדוויס", שלא פעלה לפי הוראות הדין. בחודש שעבר פרסמה הרשות אסדרה בחוזר שירות החל על בעלי רישיון, הקובעת כי על בעל רישיון חלה חובה ליידע את לקוחותיו על כך שהמדינה מעניקה להם ממשק דיגיטלי לבירור אודות כספיהם והביטוחים שברשותם, ללא עלות בהר הכסף ובהר הביטוח, או בעלות של 20 שקלים באמצעות המסלקה הפנסיונית.

כמו כן, במסגרת אותו חוזר חייבה הרשות את בעלי הרישיון לציין בפרסום את שמם ואת מספר הרישיון כפי שהוא מופיע ברישיון שניתן להם על ידי הרשות, וזאת על מנת לאפשר לאזרחים לזהות האם מדובר בבעל רישיון מוסמך, או בגורם שאינו מורשה למתן שיווק או ייעוץ פנסיוני.

רשות שוק ההון: "לעניין גורמים שאינם בעלי רישיון המנצלים לרעה את הפלטפורמות שהעניקה הרשות לציבור, אנו פועלים בשיתוף עם הרשות להגנת הצרכן, המשטרה והמשרד לשוויון חברתי למיגור התופעה. טוב היה אם המועצה הארצית לצרכנות הייתה פועלת בשיתוף עם הרשות למיגור התופעה, בפרט אל מול גורמים שאינם בעלי רישיון ולפיכך לרשות אין סמכות לפעול כנגדם. אנו ממליצים לציבור להיעזר בפלטפורמות שהמדינה מעניקה, ולא למסור פרטי זיהוי לאף גורם שאינו מוכר לכם ופונה ללא שהסכמתם לכך מראש".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן