Skip to content

דרום הר חברון – המנהל האזרחי הרס מבנה בית ספר במספאר יטא

דחפור המנהל האזרחי עלה היום על מבנה בית ספר חדש שבנו עיריית העיירה הקטנה ונפתח חגיגית אתמול. כשהדחפור הגיע הוציאו המורות את הילדים מכיתת הלימוד דרך החלונות. עוד פרק בעלילות המאבק הפלסטיני בכיבוש מאז 1967.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על רקע כותרות חדשות היום של מטעני חבלה בירושלים, פעל היום (רביעי 23/11/2022)  המנהל האזרחי בשטחים הכבושים ובחסות צה"ל והרס מבנה בית ספר שבנו תושבי הישוב ח'רבת אסאפי המצוי במספאר יטא שבדרום הר חברון. צו ההריסה בוצע תוך חצי שעה מרגע החלטת שופט בג"צ לבטל את עיכוב צו ההריסה ונתן לעותרים ולמדינה זמן תגובה עד היום  בשעה 14:00. המנהל האזרחי לא המתין דקה וה- D9 עלה מיד על בית הספר. מורות בית הספר הוציאו את הילדים מבעד לחלונות ודחפור החל להרוס.
לקראת השעה  14:00 כבר לא היה על מה להגיב, היות ומבנה בית הספר החדש ("טרי" בשפת המשפטנים) נהרס עד היסוד. בית הספר נבנה לאחרונה כיוון שילדי הסביבה שמצאו את עצמם לאחרונה בליבו של שטח אש 918 התקשו להגיע לביה"ס הרגיל ונדרשו לבית ספר חלופי המצוי בשטח בו הצבא מתאמן אומנם אך ללא שימוש ירי חי, מה שמכונה שטח אש יבש. המנהל מצידו הזדרז להוציא למבנה צו הריסה בטענה הרגילה שבית הספר נבנה ללא אישור.  לפני כשישה ימים, ב-17/11/2022 נמסר לתושבים צו הריסה על ידי רכז הפיקוח של המנהל. על פי הצו הוקם מבנה חדש ללא היתר ומשכך מורה  רכז הפיקוח על הריסתו. הפלסטינים הזדרזו לפנות לבית המשפט העליון ועתרו כנגד הריסתו שתוכננה להיום. יתרה מכך, למרות  צו ההריסה שניתן, הוציאו המקומיים בגיבוי מנהל החינוך ברשות הפלסטינית להוציא הזמנה מהודרת בשפה האנגלית, לפתיחה חגיגית של המבנה. בתוך כך הם עתרו לפני שופט העליון יצחק עמית אשר נענה לבקשתם והוציא צו מניעה שבוטל מיד לאחר שהמדינה הבהירה כי מדובר ב"שטח אש" ומדובר במבנה "טרי".

ילדים מוצאים דר החלונות – צילום מתוך סרטון הווידאו של יעלי שלג – תעיו"ש


פינוי הילדים (צילום: יעלי שלג תעיו"ש)

צו ההריסה למבנה

החלטת בגצ 3
לקריאת ההחלטה לחצו כאן

צילום: גיא בוטביה  – תעיו"ש
צילום: גיא בוטביה – תעיוש
למרות שידעו שיש צו הריסה, הוציאו הזמנות חגיגיות כחלק מהמאבק

מסאפר יטא, ככה קוראים הפלסטינים למרחב הכפרי שמסביב לעיר המחוז יטא שבדרום הר חברון. פזורים בו 21 חרבות – כפרים – שרובן בנויות על מערות. ישראל חומדת את 30 אלף הדונמים של מסאפר יטא מאז 1967, ומנסה בדרכים שונות להעיף את הפלסטינים שמתגוררים שם. הארכיאולוג שמריה גוטמן וקבוצתו שפעלו בשנות השבעים  היו אלו שפילסו את הדרך להכרזה על האזור כעל "שטח צבאי סגור" בשנים אלו ולקביעה שהתושבים הפלסטינים הם פולשים ולא תושבי קבע, קביעות שבעקבותיהן הגיעו הבולדוזרים והמתנחלים של שנות השמונים, הגירוש הגדול בסוף שנות התשעים – "שנות השלום" של אוסלו – והדיונים המשפטיים וההתנכלויות הבלתי פוסקות בשנות השבעים במאה ה-21 ועד היום במאה ה-22.
ניתן לומר כי מבחינת ישראל העם היהודי חזרת למולדתו ומצא שם הפלא ופלא, מספר פולשים חצופים שהעזו לבנות שם את יישוביהם כמו במספאר יטא,

ח'רבת אספאי בשטח אש 918

וכאן טמון בעצם המאבק. לא עוד בית ספר שנהרס בשרירות לב, אלא מאבק של העם הפלסטיני נגד מדינת ישראל שהחל עם כיבוש השטחים וטרם הסתיים. אנקדוטה מעניינת  לכל האמור לגבי המאבק  הופיעה בסמל קטן על חולצתו של הטרקטוריסט: סמל השומר שאמצה לעצמה קבוצת מתנחלים מקבוצת השומר החדש בגליל העליון.

השומר החדש המתנחלי (צילום:מסתכלים לכיבוש בעיניים)

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן