Skip to content

חאן אל אחמר- סיור ח"כי הליכוד ופעיליו בדרישה לגרש את הבדווים שחיים שם

המדינה נמנעת מגירוש הפלסטינים כדי לא לעורר את חמת הממשלה האמריקאי ואירופה. מנגד התושבים טוענים: אנו ילידי המקום. זו ארצנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שני ח"כים מהליכוד, דני דנון יולי אדלשטיין, אגפו מימין את ראש הממשלה וחברו לפעילי ימין מתנחלי שמבקשים לנצל את השעה לגירוש תושבי המקום מהאזור, מולם הפגינה קבוצה מתושבי האזור

 

 

בעוד פחות מעשרה ימים תידרש המדינה להשיב בעתירה השישית בעניין פינוי המאחז הפלסטיני הבלתי חוקי חאן אל אחמר הממוקם בסמוך לכביש 1 בין ירושלים לים המלח. בעתירה זו המדינה ביקשה שמונה פעמים דחיה במתן תשובתה, בכל פעם בנימוק אחר וזהו המועד התשיעי שבג"ץ נתן למדינה. בתוך כל אלה הגיעו היום (שני) שני חברי כנסת מהליכוד דני דנון ויולי אדלשטיין לגבעה הצופה מרחק 500 מטרים אל חאן אל אחמר, אליהם התלוו פעילי ימין. ייתכן והשניים לא מרוצים משיבוצם בממשלה החדשה ההגעה לחאן אל אחמר היא למעשה איגוף מימין של נתניהו שעסוק מעל ראשו ב"אחיו", אריה דרעי שהודר בהחלטה שיפוטית מהממשלה. פעילי ארגון הימין המתנחלי 'רגבים', התלוו אל השניים שקראו לממשלה לפנות את תושבי המקום הפלסטינים מבתיהם באזור.  דנון אמר היום ברשת ב' בתאגיד כאן  כי הוא "מודע ללחץ הבינלאומי (שלא לפנות את חאן אל אחמר ש.ק), אבל אם נתקפל, זה מסר לרשות הפלסטינית – תמשיכו לעשות מה שאתם רוצים ולבנות בכל מקום. תגובת המדינה לבג"ץ, שתוגש בשבוע הקרוב, תהיה אבן בוחן אם היא ממשלת ימין אמתית".

בית ספר אקולוגי בחאן אל אחמאר – עשוי בוץ וצמיגים (צילום: שי קנדלר)
חברי הכנסת דני דנון ויולי אדלשטיין על גבעה הצופה לחאן אל אחמר (צילום: שי קנדלר)

חאן אל אחמאר מצוי בין כפר אדומים למישור אדומי באזור המוגדר כשטח C. תושביו הבדואים נודדים מאזור זה כבר כשבעים שנה לאחר שגורשו מאזור תל ארד. נגד הפלסטינים מתנהלים צעדי פינוי כבר מספר שנים והם אושרו בערכאות משפטיות כולל בג"צ, אך ממשלות ישראל לא פינו מאחז זה עד היום וכך מבקש גם היום נתניהו להמנע מפינוי על מנת שלא להקים עליו את הממשל האמריקאי שמתנגד לפינוי, כמו גם  לחץ בין לאומי בעקבות פעילות ארגונים התנדבותיים אשר פועלים במקום. אחד מהפרויקטים של תושבי חאן אל אחמר הוא בניית בית ספר אקולוגי העשוי מבוץ וצמיגים, מבנים ירוקים מאווררים וקרירים יחסית לאזור זה, על גגות בית הספר המיוחד מצויים תאים פוטווולטאים ובעידוד ארגונים אלה מתבצעת מדי פעם מכירה של מוצרים העשויים בעבודות יד של נשות הכפר. ייתכן והנושא לא היה עולה דווקא כיום  אך בעקבות פינוי המאחז הבלתי חוקי בעליל  'אור חיים שבשומרון בסוף השבוע הקודם חלה התמרמרות בקרב מנהיגי הימין המתנחלי על ההזדרזות בפינוי מאחז 'יהודי' לעומת גרירת רגליים הקיימת כביכול בכל הנוגע לפלסטינים. התמרמרות זו הובילה אמש להכרזה על סיור לחברי כנסת, ראשי סניפים ופעילים מרכזיים בליכוד לקראת תשובת המדינה לבג"ץ בסוגיית חאן אל אחמאר הצפויה כאמור להינתן בראשון לפברואר הקרוב בדרישה כי התשובה של המדינה לבג"צ תהיה תאריך לפינוי. כאמור הסיור התקיים בגבעה הצופה על הישוב חאן אל אחמר מרחק של מאות מטרים כאשר לחברי הליכוד מתלווים אנשי תנועת רגבים וכוחות משטרה אשר השתמשו ברחפן והתפרסו על שתי גבעות נוספות באזור.

צילום: שי קנדלר


דר' מחמוד זווהארה

מול חברי הכנסת ופעילי הימין התייצבה קבוצת פעילים פלסטינים ובין לאומיים  וביניהם השר לענייני הגדר והתנגדות מועייד שעאבן, שיח נאסר אבו חיירי, מוסטפא ברגותי ואחרים. לאחר הסיור המתנחלי עלו אל הגבעה הפעילים הפלסטינים לנקודת התצפית להמשיך בהפגנתם.
מעל הגבעה סיפר דר' מחמוד זווהארה על גירושם של תושבי החאן מסביבות ירושלים לחאן אל אחמר במהלך מלחמת ששת הימים, "הנאכבה", בפי הפלסטינים,  ועל הרצון לגרשם שוב מבתיהם. בתשובה לשאלה של פעילת ימין ששאלה בעת סיור ח"כי הימין "מדוע שהפלסטינים לא יעברו לגור באבו דיס?".   "אנו תושבי הארץ, ענה לכך זווהארה, " אנו הילידים שלא הגענו לכאן מאירופה ולא מעוניינים לחיות כנוודים מארצנו ולהיות מגורשים ממקום למקום במסגרת טיהור אתני".  הוא אמר כי "זכותם של תושבי חאן אל אחמאר שהם למעשה ילידי הארץ, לחיות בה בכבוד ובשלום.

 

מתנועת "רגבים" נמסרה ההודעה הבאה לתקשורת:

*הבוקר (ב') הגיעו לחאן אל אחמר חברי הכנסת מהליכוד דני דנון ויולי אדלשטיין עם תנועת רגבים ופורום עוטף ירושלים ונתקלו במחאה מקומית. רגבים "השאלה היא לא אם יפונה המאחז, אלא מתי ואיך"*
המועד למתן תגובת המדינה בעניין חאן אל אחמר מתקרב והלחץ הפוליטי מתגבר. הבוקר (ב') הגיעו לסיור שטח בחאן אל אחמר יו"ר הליכוד העולמי ח"כ דני דנון ויו"ר ועדת חוץ ובטחון ח"כ יולי אדלשטיין יחד עם פעילי ליכוד, תנועת רגבים ופורום עוטף ירושלים. מנגד, התקהלו במקום מספר פלסטינים ופעילי שמאל והניפו דגלי פלסטין.
בעוד פחות מעשרה ימים תידרש המדינה להשיב בעתירה השישית בעניין פינוי המאחז הפלסטיני הבלתי חוקי חאן אל אחמר הממוקם בסמוך לכביש 1 בין ירושלים לים המלח. נזכיר כי בעתירה זו המדינה ביקשה שמונה פעמים דחיה במתן תשובתה, בכל פעם בנימוק אחר וזהו המועד התשיעי שבג"ץ נתן תוך שהוא מותח ביקורת חריפה על ההתנהלות.
מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים:
"מדינת ישראל חייבת להבין שמדובר פה בארוע עצום, הרבה מעבר למאחז חאן אל אחמר. מיפוי הבניה הבלתי חוקית בשטחי C שאנו עורכים מדי שנה מוכיח כי הרשות הפלסטינית בעשור האחרון מקימה בפועל מדינה בלב הארץ והממשלה פשוט עוצמת עיניים.
הממשלה החדשה חייבת להוכיח לציבור הרחב שבחר בה שהיא ממשלת ימין לאומית אמיתית ולהציב את המערכה על שטחי C על ראש סדר יומה כאשר במקרה חאן אל אחמר, השאלה היא כבר לא – האם יפונה המאחז, אלא מתי ואיך."
ח"כ יולי אדלשטיין: "רק בשנה שעברה נבנו יותר מ 5000 מבנים בלתי חוקיים של פלסטינים בשטח C, הסיבה לכך נמצאת בין היתר כאן בחאן אל אחמר. ההימנעות מפינוי העבירה מסר לפלסטינים שאפשר להשתלט ולהשתולל ולבנות בשטח ועוד כמה שנים תבוא מדינה אירופאית ותבנה להם סבת ספר או גן ילדים ואז כבר לא יפנו אותם."
ח"כ דני דנון: "הגעתי היום כדי לחזק את הממשלה שלנו לקראת התשובה לבג"צ בנושא פינוי המקום. ישראל היא מדינת חוק, אסור להשלים עם מציאות של אכיפה בררנית. חייבים לפנות את חאן אל אחמר באופן מיידי. יש לי היכרות רבה עם הקהילה הבינלאומית. גם ידידנו בעולם יבינו שאין מקום לאכיפה בררנית נגד יהודים ביו"ש."
בועז עידו יו"ר פורום עוטף ירושלים, אשר מייצג את תושבי האזור:
"הגיע הזמן לבצע את החלטת בית המשפט ואת התוכניות של מדינת ישראל ולהעביר את תושבי החאן למקום שהוכן להם בפתרון אבו דיס. אנחנו פה על כביש מספר 1, המוביל לבירה ירושלים, יש כאן התיישבות בלתי חוקית בעידוד ובמימון של הרשות הפלסטינית והאיחוד האירופי, זה לא יכול להיות. הסיפור פשוט – להעביר את ה-15 בתי אב מכאן למגרשים שהוכנו להם ליד אבו דיס. אני מקווה שהפעם הממשלה אכן תעשה זאת, אין להם ברירה, הגיע הזמן."
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן