Skip to content

תערוכת יחיד חדשה לנטליה זורבובה

"ערד" תערוכה חדשה בארטפורט לאמנית הפיגורטיבית-חברתית. החל מה-16.2
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ערד" תערוכה חדשה בארטפורט לאמנית הפיגורטיבית-חברתית. החל מה-16.2

זורבובה, זוכת פרס בנק דיסקונט לשנת 2019, מתבוננת בחיים. האמנית שנודעה בחיבור שלה אל קבוצת הברביזון החדש, יוצרת עבודות העוסקות בחיי היומיום של חלקים מסוימים בחברה. הבחירה בנושאים אלו, הן כאמירה חברתית על רבגוניות החברה הישראלית.

האמנית, ילידת מוסקבה, חיה ועובדת ביפו. היא בוגרת תוכנית הרזידנסי של ארטפורט, שנת 2015.

בתערוכה הנוכחית בארטפורט, זורבובה מציגה ציורי ענק, לצד מיצב של מקטים, דגמים מוקטנים של במת תיאטרון שאינה קיימת. נטליה, שלמדה בעבר עיצוב במה במוסקבה ובברלין, חוזרת בעבודותיה אלו לשורשיה בעולם התיאטרון.

החיבור של נטליה לערד ולמדבר התחיל לפני קצת פחות מעשרים שנה, כשבעקבות אהבה עזבה נטליה את מוסקבה לטובת באר שבע, פנינת המדבר, עיר שהצהוב שולט בה. נטליה חלמה על המדבר עוד בשלג של רוסיה והוא שב וצף בציורים שלה ובחלומות שלה גם היום, אחרי למעלה מעשור ביפו. הצהוב של המדבר משתלב בתוך ציורי הענק, בתוך תפאורות החיים. הוא נמצא ברקע של עבודות הרכבת הקלה בשדרות ירושלים, הוא מציץ מתוך חרכי השוק בערד. גם כשהיא מציירת מחווה לציורו של ניקיפור קרילוב על החורף בערבות רוסיה, המדבר נכנס ומשתלט ועל הנוף העצום, על החללים הריקים.

מקט שוק ערד, נטליה זורבובה, 2022, צילום טל ניסים, באדיבות ארטפורט תל אביב

הדגמים הקטנים שמלווים את התערוכה מייצגים את הסצנות השונות. הם מפרקים אותן למישורים ומרכיבים אותן כתפאורות מוקטנת, כמקטים של בימת תיאטרון.

"הדגמים המוקטנים מאפשרים לנו לבחור את זווית הראיה שלנו – למעלה ומהצד, בהצצה מימין או מאחור. הם מגלים לנו את העולם שמאחורי התמונה ומאפשרים לנו להרחיב את הסצנה, לגלות עוד על המחזה. יותר משנלמד מהם פרטים חדשים על המקום בו צויר הציור, נלמד מהם פרטים חדשים עלינו – על הסיפור שאנחנו בוחרים לספר, על הזווית שאנחנו עומדים בה, על התנועה המתמדת בה אנחנו מתבוננים בעולם. אולי ככה נצליח למצוא את האוטופיה לה אנחנו משתוקקים" מסבירה האוצרת ורדית גרוס.

גרוס אומרת כי "העיר ערד משמשת את נטליה כתפאורה המושלמת לחלום ושברו. רק חלק מהציורים בתערוכה "ערד" צוירו באמת בעיר, אבל הרעיון של ערד כאוטופיה מדברית שורה על התערוכה כולה. ערד הוקמה במדבר עם תקווה לייצר חברה אחרת – עיר שתוכננה לפרטי פרטים על ידי אדריכלים שהציבו בה בתי פטיו וגרמי מדרגות שנועדו לתת מענה לאקלים המדברי. עיר שהביאה איתה ניחוח חלוצי ויוקרתי, ומשכה אליה בעלי מקצועות מבוקשים שעברו ועדות קבלה. ערד כמודל לישראל שחלמנו עליה".

מקט שוק ערד, נטליה זורבובה, 2022, צילום טל ניסים, באדיבות ארטפורט תל אביב

אוצרת: ורדית גרוס

עוזרת אוצרת: נעמה הנמן

16.2-15.4.23

ארטפורט, רחוב העמל 8, תל אביב

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן