Skip to content

מרתון עריכה בויקיפדיה בארטפורט: אמניות

במסגרת יום האישה הבינלאומי 2023, ארטפורט מציינות את האירוע, בהרחבת הידע בויקיפדיה העברית על נשים אמניות. כדי למנוע את המשך ההטיה המגדרית בויקיפדיה (רק 20% ערכים לנשים), חשוב שיותר נשים ישתתפו בכתיבה ובעריכה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במסגרת יום האישה הבינלאומי 2023, ארטפורט מציינת את האירוע, בהרחבת הידע בויקיפדיה העברית על נשים אמניות. כדי למנוע את המשך ההטיה המגדרית בויקיפדיה (רק 20% ערכים לנשים), חשוב שיותר נשים ישתתפו בכתיבה ובעריכה.    

בפעם השישית ברציפות, מצטרפת ארטפורט לגופי אמנות ברחבי העולם, ליום של כתיבת ערכים על אמניות מהארץ ומחו"ל. האירוע נערך בשיתוף עם עמותת ויקימדיה ישראל ומתנדביה.

Artport Wikipedia photo credit Laliv Gal

ויקיפדיה נוסדה ב 2001 והפכה למקור ידע מרכזי על כל מה שקורה בעולמנו. מתוך כל הערכים על אישים בעברית ובאנגלית, פחות מ 20% הם על נשים. היוזמה של אמנות+פמיניזם המתקיימת כל שנה סביב יום האישה הבינלאומי נועדה לשנות בדיוק את זה, ולכתוב יחד את ההסטוריה כמו שאנחנו רוצות לקרוא אותה.

לפי סו גרדנר, מנכ"לית קרן ויקימדיה העולמית בין 2007 ל 2014, הפער המגדרי בויקיפדיה אינו סוגיה פמיניסטית או מוסרית. עבורה מדובר בסוגיה של איכות תוכן. אם המטרה בויקיפדיה היא להציג את מכלול הידע האנושי, ניתן לעשות זאת רק אם כולם משתתפים ביצירתו, רק אם הערכים שבו מייצגים את מה שבאמת קורה בעולם.

הסיבות

הסיבות להעדר ערכים על נשים הן רבות. חלקן קשורה להדרה ההיסטורית של נשים מעמדות כוח והשפעה, כמו גם להעדר קרדיט ותיעוד של נשים לאורך ההיסטוריה. ויקיפדיה היא גם מראה של הנושאים שחשובים לציבור העורכים שלה. כדי למנוע את ההמשך ההטיה המגדרית בויקיפדיה חשוב שיותר נשים ישתתפו בכתיבה ובעריכה.

על המרתון

מרתון כתיבת ערכים על אמניות נשים מתקיים בכל העולם בשבוע שסביב יום האשה ומתארח במוסדות דוגמת המומה בניו יורק, מוזיאון ברוקלין ואוניברסיטת ברקלי בסן פרנסיסקו, לצד מרתונים במוסדות בניגריה, טוקיו ועוד.

במהלך מרתוני הכתיבה שנערכו בארטפורט הוספו עשרות ערכים חדשים על אמניות, ביניהם ערכים על: יעל פרנק, פאטמה שנאן, ליהי תורג'מן, הינדה וייס, תנועה ציבורית, נעמה ערד, תמר הרפז, מרב קמל וחליל בלבן, אתי אברג'יל, אירה אדוארדובנה ועוד. כמו כן תורגמו לעברית ערכים רבים על אמניות בינלאומיות ביניהן פיפילוטי ריסט, סימון לי, רבקה הורן, אוטובונג נקנגה, איליין דה קונינג ועוד רבות אחרות.

התכנית

בסדנה תיערך היכרות עם ויקיפדיה ולימוד כללים בסיסיים, כתיבת ערכים חדשים, תרגום לעברית של ערכים קיימים.

הנחיות למשתתפות שיש להכין לפני הסדנה:

\\ לפתוח משתמשת בויקיפדיה

\\ להביא מחשב נייד (אם אין – יש לעדכן את ארטפורט מראש ואולי יוכלו לעזור)

\\ לחשוב איזה ערך של אמנית אתן רוצות לכתוב או לתרגם ולחפש חומרים מראש

\\ להרשם דרך אתר ארטפורט כדי להבטיח מקום ונשלח לך את כל הפרטים והעדכונים

מתי ואיפה?

יום שישי, 10.3.23 בשעות 10:00 – 14:00, ארטפורט, (כניסה מהמנור 10, קומה 1, תל אביב)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן