Skip to content

אכיפה בררנית בדרום הר חברון?

שלושה פעילי זכויות אדם שנזעקו להגן על ילדים מפני מתנחלי מצפה יאיר נעצרו. המתנחלים נותרו בשטח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלושה פעילי זכויות אדם שנזעקו להגן על ילדים מפני מתנחלי מצפה יאיר נעצרו. המתנחלים נותרו בשטח

בעבר דווח במגפון באריכות על התלאות של תושביו הפלסטינים של דרום הר חברון, השתלטות המדינה על תא שטח והגדרתו כשטח אש, מאחזים לא חוקיים כמצפה יאיר, מעון, ואביגיל. האחרונה אמורה לקבל בקרוב מעמד חוקי בתהליך המכשיר בדיעבד את הבניה הלא חוקית.

בכתבה שפורסמה תוארו את קשיי משפחתו של סעיד עווד שחלקותיו אומנם מחוץ לשטח האש אך לרוע מזלו צמודות למאחז הלא חוקי מצפה יאיר. לסעיד יש קושאן מימי התורכים המאפשר לו לעבוד את אדמתו. קושאן זה נמסר לאבות אבותיו ממוכתר יטא, במטרה שהוא והבאים אחריו יוכלו להתפרנס ולשלם מיסים לשלטון דאז. ישראל מכירה בבעלות זאת אולם עלייה וקוץ בה, לפי אותו חוק עות'מני בעל קרקע העוזב את אדמותיו מאבד את בעלותו עליה וכך היא עוברת לרשות המדינה. הבוקר (שבת), כמו שקורה לעיתים, הוצא על אדמתו של סעיד צו שטח צבאי סגור המונע ממנו להיכנס לשטחו ולעבד את אדמתו, כלומר בסופו של דבר מאפשר להקים כנגדו טענה שנטש את אדמותיו.

סעיד ומשפחתו ממתינים בכניסה לשטחם (ינואר 2023) צילום שי קנדלר

אלא שאדמות אלו לא ממש נטושות ומשוטטים בהם מתנחלים ממצפה יאיר ומציבים שם גרוטאות של מכוניות חביות גדרות וכדומה כדי לטעון שמעשית הם בעלי השטח מאחר וסעיד עזב.

אל המקום הגיעו היום קבוצת פעילי זכויות אדם אשר הבחינה כי ילדיו של סעיד משחקים בשטח ובקרבתם מתנחלים. שלושה פעילים (מישראל, גרמניה וארצות הברית) נכנסו לשטח החקלאי על מנת למנוע פגיעה אפשרית בילדי המשפחה על ידי המתנחלים ונעצרו על ידי הצבא. הפעילים נלקחו לתחנת המשטרה להמשך חקירה ושוחררו לחלופת מעצר, הישראלי שוחרר למעצר בית והרחקה של שבועיים מהאזור והזרים להרחקה בלבד.

מתנחל ממצפה יאיר על בשטח צבאי סגור בעת מעצר הפעילים (צילום באדיבות תעיוש)

נוצרה סיטואציה בה הפעילים נעצרו ואילו המתנחל המשיך להסתובב חופשי בשטח פרטי לא לו המוגדר על ידי הצבא כסגור בפני הפלסטינים ופעילי זכויות האדם. עובדה המעלה תהיה לקשר בין המתנחלים לצבא.

דובר צה"ל נשאל מהן פעולות האכיפה מול המתנחלים אשר תקפו את בני משפחתו של מר עווד, מדוע הוצא צו שטח צבאי סגור לאזור זה, מהי מפת השטח שהוכרז ככזה? ומדוע הורחקו מהשטח פלסטינים ופעילי זכויות אדם אך למתנחלים הותר להישאר בתוך השטח?

תגובת דובר צה"ל:

מוקדם יותר הבוקר דווח על התקהלות של מספר אזרחים ישראלים ופלסטינים במרחב המדובר. כוח צה"ל במקום פעל לפיזור ההתקהלות. שלושה מפרי סדר אשר סירבו להתפנות נעצרו על ידי הכוחות והועברו להמשך טיפול משטרתי. על מנת למנוע חיכוכים ובהתאם להערכת מצב מופעל צו שטח צבאי סגור על המרחב הממוקם סמוך לשטח אש 918.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן