Skip to content

הדגשים המרכזיים של טיפול בטראומות מורכבות

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת – הפרסום כולו באחריות המפרסם  (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)

 

 

 

טראומה מורכבת היא תופעה שמציבה אתגר של ממש הן לאדם שמתמודד איתה והן למי שמטפל בו. יחד עם זאת לא מדובר במשימה בלתי אפשרית, ולמעשה ניתן לסייע לאדם לזכות בחיים מלאים ומהנים גם כשהתסמינים קשים, ואף ללא אשפוז פסיכיאטרי.

יצירת אמון מלא

דגש מרכזי אחד של טיפול בטראומה מורכבת הוא יצירת אמון. טראומה מורכבת – ובמונח המקצועי C-PTSD (ראשי תיבות של הביטוי Complex Post Traumatic Stress Disorder) – נוצרת כשאדם חי לאורך זמן במצב טראומתי (בניגוד לפוסט טראומה "רגילה", שנוצרת בעקבות חשיפה לאירוע בודד). הגורם לטראומה מתמשכת הוא אדם שמייצר מציאות, אדם קרוב, ועל כן נוצר קושי טבעי לתת אמון באחרים – כולל במטפלים. בהתאם המשימה הראשונה והחשובה ביותר של כל מי שמטפל או מטפלת באדם בעל C-PTSD היא לבסס יחסי אמון.

צילום: FREEPIK

תמיכה ללא סייג מהסביבה

אדם שחווה מציאות טראומתית מתמשכת סובל מפגיעה קשה בדימוי העצמי. תחושת חוסר ישע, האשמה עצמית, בושה והרגשה שאף אחד בעולם לא מסוגל להבין אותו הם תסמינים שכיחים במקרים אלה, ולעיתים האדם אף מרגיש שנלקחה ממנו האנושיות. כשהתהליך הטיפולי מתבצע בסביבה שמספקת תמיכה לאדם זהו מנוע רב עוצמה בדרך לריפוי – משום שהאדם לומד שיש אחרים, משמעותיים, שתומכים בו ללא סייג, מחבקים אותו בחום ומאפשרים לו לשתף את החוויות הקשות בלי לשפוט אותו. זהו מרכיב חשוב בכל טיפול ב-C-PTSD ובפרט כשמדובר על טיפול בטראומה מינית מתמשכת.

התמקדות בריפוי

במקרים רבים ריפוי טראומה מורכבת כולל גם טיפול בחרדה ודיכאון שהן תופעות נפוצות בגלל הפגיעה הקשה. הצורך לגייס את כל המשאבים הפנימיים, לצד אלה החיצוניים, עבור הריפוי ועבור תהליך סבלני שכולל יצירת אמון, הקניית ביטחון, זכירה וחיבור מחדש לחיים רגילים, מחייב ניתוק מהשגרה היומיומית. ניתוק זה מבטיח גם סביבה תומכת ותנאים אופטימליים. כאמור ישנן גם חלופות לאשפוז פסיכיאטרי – מוסדות ייעודיים שמאפשרים התמודדות מיטבית עם הפוסט טראומה. "רוח ים" מציעה מודל חדשני של טיפול הוליסטי, בבית מטופח על חוף הים, באווירה קהילתית חמה ועם צוות מקצועי עתיר ניסיון שבונה תוכנית טיפולית מותאמת במדויק לכל אחד ואחת.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן