Skip to content

מה את רוצה להיות כשתהיי גדולה? כדורגלנית בליגת העל! האמנם?

עיסוק נשים בספורט תחרותי כמו כדורגל, עוד מהילדות יכול לחולל שינוי חברתי. העיסוק בו מספק לילדות ונערות ארגז כלים וכישורי חיים, כמו בטחון עצמי, אסרטיביות, יוזמה, התאוששות ממשברים וצמיחה מכישלונות. כדאי להשקיע...
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עיסוק נשים בספורט תחרותי כמו כדורגל, עוד מהילדות יכול לחולל שינוי חברתי. העיסוק בו מספק לילדות ונערות ארגז כלים וכישורי חיים, כמו בטחון עצמי, אסרטיביות, יוזמה, התאוששות ממשברים וצמיחה מכישלונות. כדאי להשקיע…

כדורגל נתפס כספורט גברי. גישות חברתיות ותרבותיות שהעניקו באופן מסורתי פחות ערך להשתתפות של בנות ונשים בספורט, כולל כדורגל, היוו ומהווים עדיין חסם עיקרי למיעוט כדורגלניות בעולם. בחברות מסוימות, מעודדים בנות להשתתף בפעילויות "נשיות" יותר, כמו ריקוד או התעמלות, במקום ספורט קבוצתי כמו כדורגל.

גם המחסור בהקצאת משאבים בתכניות ובתשתיות של כדורגל בנות ונשים, כמו מגרשים, ציוד ואימון, מהווה חסם להצלחה. בשנים האחרונות, המודעות עולה וגוברת ההכרה בחשיבות הקידום והתמיכה בהשתתפות בנות ונשים בכדורגל. במדינות רבות יש כיום קבוצות כדורגל נשים לאומיות, ויש גם ליגות מקצועניות בכדורגל נשים ברחבי העולם. ההכרה הזו בניראות ובהצלחה של שחקניות כדורגל, יכולות לשמש מודל לחיקוי עבור בנות ולעודד אותן לעסוק בכדורגל כספורט.

קבלו סיפור מקומי מלא תקווה

עלמה וינטרוב, כדורגלנית בת 10, שואפת להיות בליגת המקצועניות. היא קשרית אמצע בקבוצת ילדות הפועל הוד השרון שבה משחקות ילדות בכתות ה' ז' ו-ח'. הבית של עלמה נושם כדורגל, ההורים אוהדי קבוצות מובילות בארץ ובעולם. הם מבלים ביציעי המשחקים ומצרפים את הילדים אליהם. עלמה התחילה לשחק בגן חובה. כמובן רק עם בנים. בכיתה א' התאמנה בחוג שנקרא בי"ס לכדורגל שבו משחקים רק בנים. בכיתה ב' עברה מיונים והתקבלה למועדון ליגת הפועל הוד השרון לקבוצת ילדים מעורבת. מעורבת משמעותו שעלמה היתה הבת היחידה. רק השנה, כשהיא בכיתה ה' הוקמה קבוצה נפרדת לילדות.

"לשחק עם בנות, שונה ממשחק עם בנים?" אני שואלת אותה. "בקבוצת הבנים לא ספרו אותי בהתחלה, עד שהתחלתי להוכיח את עצמי". עוד היא מספרת כי הבנים רציניים יותר בהתייחסות לעיסוק. באים בזמן, ערוכים ומאורגנים עם כל מה שצריך. אצל הבנות זה פחות.

"ואיך מבחינה חברתית?" אני מקשה. עלמה מברכת על הקמת קבוצת בנות שהפכו לחברות, שיש להן נושא משותף והן גם מתכנסות לצפייה משותפת במשחקים.

"את מי את מעריצה ומי המודל שלך לחיקוי?" הפייבוריט של עלמה היא נועה סלימהוגיץ', שחקנית הבונדסליגה ונבחרת ישראל

את קבוצת הילדות מאמנים מאמן ומאמנת יחד. שניהם היו שחקני כדורגל בעבר. יש להם מספר אימונים בשבוע ואחת לכמה שבועות יש משחקי ליגה בבית זה או אחר. לדעתה, לא נראה לה שמלבדה, מישהי בקבוצה שואפת לראות בכדורגל מקצוע לעתיד כמוה. את הקבוצה של עלמה, מנהלת בהתנדבות, אמה, עדי ויינטרוב. היא דואגת ללוגיסטיקה, טפסים, הצהרות בריאות, חתימות, מדים וכו. נוכחת באימונים ובמשחקים.

צילום: שרה פלד

גביע העולם לנשים

כדורגל נשים הפך משמעותית לפופולרי בשנים האחרונות, עם ההצלחה העולמית של גביע העולם לנשים, הנערך מדי ארבע שנים. ההצלחה הצמיחה הקמת ליגות כדורגל נשים מקצועיות במדינות רבות.

לפי פיפ"א, גביע העולם לנשים בצרפת 2019, נחשף לקהל עולמי של למעלה ממיליארד צופים, שיא בטורניר. הגמר בין ארצות הברית להולנד נצפה על ידי כ-82 מיליון צופים, מה שהפך אותו למשחק כדורגל הנשים הנצפה ביותר בהיסטוריה. הטורניר זכה לסיקור נרחב גם על ידי כלי תקשורת ברחבי העולם והעלה את המודעות לספורט ולשחקניותיו המובילות.

בנוסף, צמיחתן של ליגות מקצועניות בכדורגל נשים, כמו ליגת הכדורגל הלאומית לנשים בארצות הברית וליגת העל לנשים באנגליה, סייעה להעלות את קרנו של כדורגל הנשים ולספק הזדמנויות לשחקניות להתחרות ברמה גבוהה.

היסטוריה

בסוף המאה ה-19התקיים משחק כדורגל הנשים הראשון שנרשם בסקוטלנד. עם זאת, רק באמצע המאה ה-20 החל כדורגל הנשים לזכות בהכרה רחבה יותר, עם הקמת איגודי כדורגל נשים והקמת תחרויות בינלאומיות.

כיום, כדורגל הנשים מנוהל על ידי אותה התאחדות בינלאומית של כדורגל הגברים, פיפ"א.

כדורגל הנשים הישראלי

לישראל נבחרת לאומית בכדורגל נשים המייצגת את המדינה בתחרויות בינלאומיות. הקבוצה מנוהלת על ידי התאחדות הכדורגל הישראלית (IFA) והיא מדורגת במקום ה-73 בעולם על ידי פיפ"א נכון לספטמבר 2021.

סצנת כדורגל הנשים בישראל הולכת וגדלה בשנים האחרונות, עם יותר הזדמנויות לנערות ולנשים לשחק ולפתח את כישוריהן. עדיין קיימים אתגרים שיש לצלוח, כמו מחסור במימון ומשאבים בהשוואה לכדורגל גברים.

מבחינת הצלחה בינלאומית, נבחרת ישראל לנשים טרם העפילה לטורניר בינלאומי גדול כמו גביע העולם לנשים או אליפות אופ"א לנשים. בכל זאת, הנבחרת הפגינה שיפור בשנים האחרונות והשיגה כמה תוצאות בולטות, כמו הניצחון 3-1 של טורקיה במסגרת מוקדמות גביע העולם לנשים ב-2023 באוקטובר 2021.

מדוע אין משחקי נבחרות נשים במסגרת המונדיאל?

המונדיאל, טורניר הכדורגל הבינלאומי הפופולרי והיוקרתי ביותר, מתקיים רק עבור נבחרות גברים. לכדורגל נשים, יש טורניר בינלאומי גדול משלו, גביע העולם לנשים של פיפ"א, הנערך כל ארבע שנים ומציג את נבחרות הנשים המובילות מרחבי העולם.

אין סיבה ספציפית לכך שכדורגל נשים לא משתתף במונדיאל לגברים. חשוב לציין שלגברים ולנשים יש תכונות פיזיות שונות, וככאלה, הם והן משחקים את המשחק שונה. ישנם גופים נפרדים של כדורגל גברים ונשים, FIFA ו-FIFA Women's, בהתאמה, המארגנים טורנירים ואירועים משלהם.

הקשר בין פעילות ספורט תחרותי לשוויון מגדרי

אושרת עיני מ"כדורגלניות עושות שינוי", סוברת שהדרך לשיוויון עוברת דרך ספורט תחרותי מקצועני. מסתבר כי 96% מהמנהלות בעולם העבודה עסקו בספורט תחרותי בתור נערות. על פי מחקר של ארנסט ויאנג, ספורט הוא מחולל שינוי חברתי והעיסוק בו נותן לנערות וילדות ארגז כלים לחיים, כמו בטחון עצמי, אסרטיביות, יוזמה, התגברות על משברים, צמיחה מכישלונות, קבלת החלטות בזמן. תכונות אלו יתרמו רבות לשולחן קבלת ההחלטות. לצורך כך, נדרשים משאבים שווים כמו אלו שניתנות לכדורגל גברים.

קמפיין בונות אלטרנטיבה ו-כדורגלניות עושות שינוי: הגיע הזמן לשנות את סדרי העדיפויות ולהפסיק להפלות את כדורגל הנשים בישראל!

ביוני 2022 לאחר מאבק עיקש, קמפיין #לא_משחקות_משחקים, חולל את השינוי ועשה היסטוריה. הקמפיין השיג שוויון תנאים מלא לכדורגל הנשים. בתום מו"מ ארוך ועיקש, בהובלת קארין סנדל, קפטן הנבחרת ויו"ר ארגון השחקנים והשחקניות, שלווה בקמפיין בהובלת קבוצת "בונות אלטרנטיבה", הוסכם כי שחקניות הנבחרת תהיינה מעכשיו בשוויון לתנאי נבחרת הגברים בכל הקשור לציוד, מגרשי אימונים, תנאים כוללים, השוואת תנאי אש"ל, טיסות מסודרות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן