Skip to content

נתניהו פיטר את שר הביטחון – הפגנה ספונטנית חוסמת את נתיבי אילון

פיטוריו של יואב גלנט, שר הביטחון על ידי ראש הממשלה הביאו לתגובות זועמות של ראשי מפלגות האופוזיציה ולהפגנות שחסמו את נתיבי אילון צפון ודרום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהודעה קצרה בת 12 מילים הדיח הערב (ראשון) בנימין נתניהו את שר הביטחון יואב גלנט מתפקידו, זאת לאחר ששר הביטחון קרא לעצירת חקיקת ההפיכה המשטרית. נתניהו זימן את גלנט לפגישה שמהלכה הבהיר כי אין לו אמון בו. בסביבת נתניהו אמרו כי הסיבה למהלך היא "תגובה רפה וחלשה מצד גלנט נגד הסרבנות בצה"ל, דבר שאין לו שום מקום". גלנט מסר בתגובה: "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי". פיטוריו של גלנט הגיעו לאחר הנאום שנשא אמש לעצור באופן מיידי את החקיקה בשל "סכנה ברורה ומיידית" לביטחון המדינה. הצהרתו של גלנט נערכה יומיים לאחר שביטל נאום שהתכוון לשאת נגד התוכנית להחלשת מערכת המשפט בלחץ נתניהו.
בתגובה לפיטורי שר הביטחון חסמו מאות מפגינים את צומת קפלן וצומת עזריאלי ושיבושי תנועה מורגשים באזור. משטרת ישראל חסמה את איילון ומטעמה נמסר: "בשל מחאה נתיבי איילון באזור מחלף השלום חסומים לשני הכיוונים".
בעקבות הודעת ראש הממשלה, אובדן הדרך וההתפתחויות האחרונות, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד יכנס מסיבת עיתונאים מיוחדת במעמד ראשי המשק, מחר (שני), 27/3/23, בשעה 11:00, יכנס יו"ר ההסתדרות מסיבת עיתונאים מיוחדת וימסור הצהרה דרמטית. קונסול ישראל בניו יורק, אסף זמיר הודיע בעקבות האירועים כי הוא מתפטר מתפקידו לאלתר. מובילי המאבק נגד הדיקטטורה קוראים לכלל ישראל לעלות מחר (שני) לירושלים ולהתייצב להפגנה מול הכנסת החל מהשעה 14:00. עוד נמסר מהמשטרה: "אלפי מוחים נעים כרגע בצומת קפלן ועל כביש 20 תוך הבערת צמיגים,  הנחת מחסומים, אבנים וברזלים על הכביש. כוחות משטרה נערכים לפינוי כלי רכב ונהגים התקועים בחסימה. ציבור הנהגים מתבקשים להימנע מלהגיע לנתיבי איילון מצפון ודרום. להלן הסדרי תנועה באירוע רחוב קפלן מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים. צומת קפלן דרך מנחם בגין לצפון ולדרום (התנועה תופנה לשיקועים). רמפות גשר השלום לצפון ולדרום גאל אלון – השלום למערב. יגאל אלון- תוצרת הארץ (כלי  הרכב יופנו לרחוב תוצרת הארץ). השלום- תוצרת הארץ ( כלי הרכב יופנו מזרחה ). השלום – עליית הנוער למזרח. יגאל אלון – השלום לדרום. יגאל אלון – יצחק שדה לצפון. יצחק שדה המסגר לצפון. בן אביגדור – מניעת יציאה למסגר. הרחובות מיגאל אלון: עמינדב, קרמניצקי, תובל, ויקי שירן והיציאה מתחנת הדלק – התנועה תתאפשר מרחוב הסוללים. עקב החסימות נוצרו עומסי תנועה גדולים ברחבי המחוז. יש להישמע להוראות השוטרים המוצבים במחסומים ולהשתמש בדרכים חלופיות".
סמוך לחצות היועצת המשפטית לממשלה מסרה כי "תיקון חוק היסוד אינו גורע מחובתו של ראש הממשלה לפעול בהתאם להסדר ניגוד העניינים שנקבע עבורו. לעתירות התוקפות את תיקון החוק לגופו או מעלות טענות לעניין הפרת הסדר ניגוד העניינים של רה"מ, תתייחס היועצת המשפטית לממשלה בהליכים הרלוונטיים".

מדורות על פני איילון (צילום: ציפי מנשה)
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה


אנחנו לא מפחדים – הפגנות בנתיבי אילון (צילום: מטה המאבק (ללא)

צילום: ציפי מנשה
צילום: צפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

עוד נמסר מדוברות המשטרה כי מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי סיים לפני זמן קצר ישיבת הערכת מצב שבה השתתפו מפקדי המחוזות זאת לנוכח שורת המחאות המתקיימות הערב וצפויות מחר.  המפכ״ל שב והדגיש גם הערב כי משטרת ישראל מאפשרת את זכות המחאה ורואה בה אבן יסוד במדינה דמוקרטית אך יחד עם לא תאפשר הפרות סדר , פגיעה בסמלי שלטון , פגיעה בתשתיות ובשוטרים. כמו כן מפקדי מחוזות מרחבים ותחנות משטרה הוקפצו ליחידות.

מטעם האוניברסיטאות ברחבי המדינה נמסר כי "אוניברסיטאות המחקר בישראל יעצרו את הלימודים החל ממחר בבוקר. בתום ישיבה מיוחדת שקיימו הערב ראשי אוניברסיטאות המחקר בישראל הוחלט שהלימודים יעצרו החל ממחר בבוקר. ״אנו ראשי אוניברסיטאות המחקר של ישראל, נשיאים רקטורים והנהלות, נעצור החל ממחר בבוקר את הלימודים בכלל אוניברסיטאות המחקר של ישראל, על רקע המשך הליך החקיקה החותר תחת יסודות הדמוקרטיה הישראלית ומסכן את המשך קיומה", לשון ההודעה.
מובילי המחאה הגיבו לפיטורים: "נתניהו מתנהג כדיקטטור על מלא, כמו פוטין השיקול היחיד שלו הוא נאמנות אישית. מדובר באדם מסוכן לביטחון ישראל, לכלכלה ולמדינת ישראל כולה. הוא מפחד לתת לשריו את תמונת הקריסה הביטחונית של ישראל. נתניהו הוא מחריב בטחון ישראל וצה״ל". ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב להדחתו של גלנט וצייץ: "פיטוריו של שר הביטחון, יואב גלנט רק מפני שהתריע על פגיעה בביטחון ישראל הם שפל חדש של ממשלה אנטי ציונית שפוגעת בבטחון הלאומי ומתעלמת מאזהרת כל גורמי הביטחון. נתניהו יכול לפטר את גלנט, אבל הוא לא יכול לפטר את המציאות ולא יכול לפטר את עם ישראל שמתייצב מול הטירוף של הקואליציה
יו״ר המחנה הממלכתי ח״כ בני גנץ בתגובה לפיטורי שר הביטחון גלנט: ״בפנינו סכנה ברורה, מיידית ומוחשית לביטחון ישראל. סכנה שהוחמרה. נתניהו שם הערב את הפוליטיקה ואת עצמו מעל הביטחון. מחזק את יואב גלנט ששם את ביטחון המדינה מעל לכל אינטרס״.
התנועה לאיכות השלטון הגיבה גם היא בחריפות לפיטורים וממטעמה נמסר שהתנועה "רואה בחומרה רבה את הדחתו של יואב גלנט מתפקידו כשר הביטחון. נתניהו מוכיח פעם נוספת כי נבצר ממנו מלמלא את תפקידו. הוא לא כשיר לא מוסדית, לא ערכית ולא מוסרית. התנועה תשקול צעדין משפטיים כדי לעצור את הפיטורים השערורייתיים והבזויים הללו".
יו״ר מפלגת העבודה, ח״כ מרב מיכאלי הגיבה על פיטוריו של גלנט: "שר הביטחון של מדינת ישראל מביא את דברי כל בכירי הצבא ומערכת הביטחון שמזהירים מסכנה ברורה, מיידית ומוחשית. עכשיו יותר מתמיד – נתניהו מסוכן מאוד לישראל."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן