Skip to content

שיגרה של אלימות בחווארה

עידו פוקס, תל אביב לוקח אותנו לסיור בנופים הפחות מוכרים של הכפר חווארה, ופורס לפנינו את אלימות מתנחלים מול יופיו של המקום ואת שגרת היום האלימה ממנה סובלים המקומיים תחת עיניהם של כוחות בנוכחות צה"ל.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בחלקה העליון של העיירה חווארה שבשומרון, אשר צופה על העמק ועל ההרים הסמוכים, נמצא מתחם ״קאנטרי חווארה״. המתחם כולל חמאם טורקי, בריכה מרווחת עם מגלשות, מלון, חדרי אירוח ואף גלגל ענק. בימים כתיקונם, האווירה במתחם תוססת וחיה, לקאונטרי מגיעים אורחים מקומיים ובינלאומיים וביניהם גם כמה מפורסמים.  מפגש עם בעל המקום, עבדאללה עודה ומשפחתו, ניכר כי הסיבות לחן ולקסם של המתחם הן לא רק המיקום המיוחד והמתקנים המגוונים, אלא גם האדיבות והסימפטיה של עבדאללה ומשפחתו.

צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
קאנטרי חווארה (צילום שי קנדלר)

אולם, מזה כשנה המתחם שומם – האורחים הפסיקו להגיע מאימת המתנחלים. מיקומו הגבוה של הקאנטרי מציב אותו בסמוך להתנחלות האלימה והלא חוקית, יצהר. ההתנחלות, על גרורותיה, גדלה ומשתלטת על אדמות במהירות, וגבולותיה נמצאים היום במרחק של פחות משלוש-מאות מטרים מהמתחם. אך בעוד גזילת האדמות של ההתנחלויות היא בעיה אחת, יציאתם של מתנחלי יצהר מתוך גבולות ההתנחלות היא בעיה נוספת וחמורה. הפוגרום האחרון, ביום 26/2/2023 הוא דוגמה בולטת, אך לא יוצאת דופן לכך. תושבי חווארה סובלים באופן קבוע מתקיפות מתנחלים, בגיבוי של הצבא. זריקת אבנים, הקמת מחסומים, סגירת חנויות, הצתה וגניבה הן רק חלק מהתופעות אותן חווים התושבים. אלימות זו לא הופיע רק בשבועות האחרונים, אלא מתרחשת כבר מספר שנים ומתגברת בשנה האחרונה.

נוף הנשקף מקאנטרי חווארה (צילום שי קנדלר).
השכונה בהתנחלות יצהר, ממנה הגיעו הפורעים (צילום שי קנדלר)
שלד מכונית שרופה סמוך לקאנטרי (צילום עידו פוקס)


תיעוד אירוע במתחם הקאונטרי באדיבות משפחת עודה

״קאנטרי חווארה״ הוא מטרה חוזרת לאלימות זו. תיעודים מצולמים, ועדויות של משפחת עודה והשכנים מגלים כמעט דפוס באלימות זו – אחת לכמה שבועות יורדים מיצהר עשרות מתנחלים, מטילים אימה ומשחיטים את כל הנמצא באזור במתחם. חמושים באבנים, חומרי בעירה ולעתים קרובות נשקים, ומלווים על-ידי הצבא, המתנחלים תקופים את התושבים, שורפים מכוניות ושוברים חלונות ומבנים. מחוץ למתחם חונה משאית שרופה, בצד אחר קיר שרוף של מבנה. לכל מקום שלא מסתכלים, עקבות האלימות מופיעות.

להמחשת הטענות הרבות  לאלימות מתנחלים בחסות הצבא נמסר לנו קטע הוידאו שלפנינו בו מתועדת התקפה של מתנחלים על המתחם בנוכחות חיילים בתאריך 13/9/2022. כלומר, חודשים לפני ההתקפה שתפסה את הכותרות באמצעי התקשורת. המתנחלים מגיעים מצפון, כלומר מצד שמאל של התמונה והמקומיים שיצאו להגן על רכושם מורתעים על ידי החיילים שלא עשו דבר למנוע את ההתקפה, למזער את הנזקים ולעצור את הפורעים היהודים.

– ״מי יגיע לנופש כשהוא יודע שישרף לו האוטו?״, שואל עבדאללה בלב כבד. ובאמת, כבר שנה תמימה, אף אורח לא מגיע למתחם הנופש היפיפה. גלגל הענק לא מסתובב, המלון על חדרי האירוח ריקים והבריכה והחמאם הטורקי לא שמישים וניצבים סגורים פשוט בכדי לצמצם את ההפסדים.
מי שבכל זאת מגיע למתחם אלו עבדאללה עצמו, בני משפחתו והשכנים אשר פשוט נפגשים במקום בניסיון לשמור על המתחם והאזור. אולם, כמו שאירע בפוגרום האחרון, מול עשרות או מאות מתנחלים וחיילים חמושים, פשוט קשה מאוד להגן. מה שנותר במצב הנוכחי זה בעיקר לחכות  כי ״מתישהו זה יעבור, וכשהפחד יעבור אנשים יחזרו״ אומר ראשד, בנו של עבדאללה ותקווה בעיניו. ובן נוסף, מהרהר בקול מלא בתקווה ומבטיח: ״נסדר את הבריכה ונשחה בה ביחד״.
אך מבט אל הפחם והאפר שנותרו בכל מקום, ובתי ההתנחלות שנגלים ממקומות רבים במתחם, אינם מבטיחים לקאנטרי ולתשבי חווארה, עתיד בהיר שיתרחש בקרוב. המסקנה הפשוטה היא כי אלה המזועזעים מפרץ האלימות האחרון חייבים לדרוש להשליט את החוק במקום ולהבטיח את שלומם של כל התושבים, כי אלימות המתנחלים כלפי חווארה וסביבתה היא שיגרה ולא אירוע חד פעמי. צריך לזכור כי המחויבות לקיום החוק והסדר בגדה מוטלים על צה"ל.

מדובר צה"ל נמסר: "במסגרת אירוע שהתרחש לפני למעלה מחצי שנה, התקיים חיכוך פיזי אלים בין פלסטינים למתיישבים שכלל זריקות אבנים הדדיות, בכפר חווארה שבמרחב החטיבה המרחבית שומרון. הסרטון המדובר מציג חלק קטן מתוך פעילות הכוחות במקום.
כוחות הביטחון שקפצו לנקודה פעלו לפיזור החיכוך תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות וירי לאוויר".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן