Skip to content

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על צו לביטול מס הקנייה על משקאות ממותקים

סמוטריץ' חתם היום על הצו עקב לחץ המפלגות החרדיות וחרף אזהרות מומחים מפני הסכנה הטמונה בצריכת משקאות עתירי סוכר. הצו יובא לאישור הממשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הודיע היום (ג') כי "לקראת חג הפסח וכחלק מהמאבק ביוקר המחיה אנחנו מורידים את המס על השתיה המתוקה. מדובר בהפחתה משמעותית בסל הקניות של הציבור. אנשי משרד האוצר קיימו שיח עם היצרנים הגדולים ועם ראשי הרשתות הגדולות שהתחייבו להוריד מחיר בתוך שלושה ימים".
סמוטריץ' הוסיף, כי "במקביל, סיכמתי עם משרד הבריאות על הקמת צוות משותף לבחינת הדרכים לעידוד צריכה של מזון בריא והפחתת הצריכה של סוכר".

עוד נמסר ממשרד האוצר כי הצו, שמבטל את מס הקניה שהוטל על משקאות ממותקים, יובא היום לאישור הממשלה.

כזכור, הצו שהטיל מס קניה על משקאות ממותקים נכנס לתוקפו ב-1 בינואר 2022, והוטל בהתאם להחלטת הממשלה מס' 236 מיום 1 באוגוסט 2021 בנושא "קידום אורח חיים בריא". הצו הטיל על משקאות עם 5 גרם סוכר, ל-100 מ"ל ומעלה, מס קנייה של 1.07 שקל לליטר משקה, 6.46 שקל חדש לליטר תרכיז, ו- 6.46  שקל חדש לקילו גרם אבקה. על משקאות עם פחות מ-5 גרם סוכר ל-100 מ"ל, מיצי פירות ומשקאות עם ממתיק שאינו סוכר – הוטל מס קנייה של 0.76 שקל לליטר משקה, 4.53 שקלים לליטר תרכיז ו- 4.53 שקלים לקילוגרם אבקה.

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, הביע שמחה על המהלך: "המס הפוליטי שהטיל ליברמן על שתייה המתוקה, בוטל! בדיוק כפי שש"ס התחייבה לציבור – לבטל את גזרות ליברמן והממשלה הקודמת על השכבות החלשות. אני מברך את ידידי, שר האוצר סמוטריץ׳ על שיתוף הפעולה. לא מחנכים את הציבור באמצעות פגיעה בכיס, אלא על ידי הסברה חכמה ויעילה וכך אנו פועלים".

בכירים במערכת הבריאות התנגדו ומתנגדים לביטול מס זה. פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, הגיב לביטול המס: "משקאות עתירי סוכר גורמים למחלות קשות, קטיעות גפיים ותמותה. הטלת מס היתה מקצועית ומוצדקת, כפי שנעשה במדינות רבות. ביטול המס הוא פוליטי ולא מוצדק. מעורר תדהמה בכל העולם – ישראל ירדה מהפסים? ביטול המס גם מנוגד לציווי ההלכתי: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. תורה נמשלה למים, לא לקולה".

מדוברות ישראל ביתנו, נמסר: "בושה למדינת ישראל שאלו ה'מנהיגים' הבורים שמובילים את הציבור ובעיקר את הילדים לעלייה בסוכרת ומחלות. אין לכם זכות לייצג את אזרחי ישראל". חה״כ סימון דוידסון (יש עתיד) התייחס להחלטה על ביטול המס על שתייה ממותקת: "36 כפיות סוכר ליום – זה ממוצע הצריכה של ילדים ונוער בישראל ואנחנו עדיין מתפלאים שמדינת ישראל היא מהמובילות בעולם בקטיעת גפיים ממחלת הסוכרת". תמר זנדברג, שרת ההגנה על הסביבה לשעבר מטעם מרצ: "שר האוצר חתם היום על ביטול המס על שתיה ממותקת, או במילים אחרות, בהפוגה מהרס מערכת המשפט התפנו להרוס גם את הבריאות". 

//

קרדיט תמונה ראשית: דוברות משרד האוצר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן