Skip to content

"העבדות נגמרה", קראו המפגינים והתקוטטו עם ח"כים של קדימה

תקופת העבדות שלנו נגמרה. אנחנו קוראים לכם למרוד, לא לפחד!", קראו המפגינים. בכיכר רבין נראים ניצני מאהל חדש. מאת שרית פרקול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אנחנו לא מודאגים מהחמאס ולא מהג'יהאד אלא משר הביטחון ומשר האוצר", אמר נציג המפגינים מהדרום. "אין לנו עבודה, אין לנו פרנסה, מזה אנחנו מודאגים". בכיכר רבין נראים ניצני מאהל חדש

מאת שרית פרקול

הפגנה נגד יוקר המחייה 31.3.12
הפגנת "עבדים היינו", 31.3.12 (צילמה: שרית פרקול)

השתתפותם של פוליטיקאים ממפלגת קדימה בהפגנה שהתקיימה הלילה נגד יוקר המחייה לא התקבלה בברכה בקרב המפגינים. כשאחד מהם שאל את ח"כ נחמן שי מה הוא עשה למען המהפכה, הוא שתק, ואחר כך הפטיר – "אז אל תצביע בשבילי".

גם ח"כ רונית תירוש נקלעה לחילופי דברים עם המפגינים. פעילי המחאה, שהובילו את מצעד הלפידים מכיכר רבין למוזיאון תל אביב, אמרו "הפוליטיקאים רק עומדים שם ומצטלמים לתקשורת".

מאות אנשים השתתפו בהפגנה, שהתחילה בכיכר רבין, שם פרח מאז אמש מאהל מחאה קטן. "אנחנו לא דורשים צדק חברתי, אלא עושים צדק חברתי", קראו המפגינים. "אנחנו הרוב, די, נמאס לנו!"

ניצנים של מאהל חדש בכיכר רבין
ניצנים של מאהל חדש בכיכר רבין (צילמה: שרית פרקול)

"אין לנו עבודה, אין לנו פרנסה, מזה אנחנו מודאגים, לא מהחמאס"

הנואמים, בהם נציגים מדרום הארץ, נציג הערבים ואם חד הורית, קראו: "אנחנו דורשים סדר חדש, שבו קודם כל המדינה מסתכלת עלינו, על האנשים הפשוטים. תקופת העבדות שלנו נגמרה. אנחנו קוראים לכם למרוד, לא לפחד!" אחד הנואמים, שהגיע מבאר שבע, אמר: "אנחנו לא מודאגים מהחמאס ולא מהג'יהאד אלא משר הביטחון ומשר האוצר. אנחנו לא ברווזים, אנחנו בני אדם מהדרום. אין לנו עבודה, אין לנו פרנסה, מזה אנחנו מודאגים, לא מהחמאס".

צועדים עם לפידים וילדים באבן גבירול
צועדים עם לפידים וילדים באבן גבירול (צילמה: שרית פרקול)

כחלק מהפגנת "עבדים היינו" קיימו המפגינים מעין מיצג של נשיאת נטל כבד על הכתפיים בגלל פרעה והניפו שלטים של "מכות מצרים" החדשות – מסים, דלק, חשמל, פערים חברתיים, בריאות ועוד. בין הקריאות שנשמעו: "די, נמאס, תורידו את המס", "לא תשתית לא חינוך, העיקר שכר נמוך!" "ביבי, נכשלת, לך הביתה", "הון, שלטון, עולם תחתון" ו"התשובה להפרטה – מ-ה-פ-כה!"

נושאים בנטל המס
נושאים בנטל המס (צילם: דן בר-דוב)

באזור מוזיאון תל אביב, במקום לפנות שמאלה ולהיכנס לרחבה, המשיכו המפגינים בשאול המלך לכיוון מזרח והתכוונו "לצעוד עד לאיילון", אבל בעקבות התכתשות עם השוטרים חזרו לאחור והתכנסו, כמתוכנן, מול הבמה הקטנה שהוכנה ברחבת המוזיאון.

מפגינים מתכתשים עם שוטרים
מפגינים מתכתשים עם שוטרים (צילם: דן בר-דוב)

"הקול האזרחי הצלול שלנו עלול להיחטף"

רגב קונטס, ממנהיגי המחאה בקיץ, כתב בעקבות המחאה בדף הפייסבוק שלו: "השתלבותם של כוחות פוליטיים במחאה החברתית, כפי שקורה הערב בכיכר רבין, הייתה אמורה לשמח אותי, שכן כל הקיץ ייחלנו לחלחולם של מסרי המאבק לכנסת ולממשלה ותרגומם למעשים, אך סוג ההתנהלות שאני מתבונן בו שם, ונוכחותם כצלליות מאחורי הקלעים של גורמים עלומים לא מזוהים, אך לא תמימים כלל, גורמת לי לחשוש שהקול האזרחי הצלול שלנו עלול להיחטף, לעבור מניפולציות גסות ולהיות מוגש לנו בסופו של דבר כמנת הדגל המסורתית של הפוליטיקה הישראלית – זאב בעור של כבש ברוטב קומבינה עם תוספות של אופורטוניזם פוליטי וכלכלי בצד".

הפוליטיקאים לא התקבלו בברכה
הפוליטיקאים לא התקבלו בברכה (צילם: דן בר-דוב)

באתר של המחנה המשותף, ממארגני צעדת "עבדים היינו", נכתב לקראת ההפגנה – "נצעד כולנו מעבדות לחרות ומשעבוד לגאולה למען מדינת המופת שכולנו מייחלים לה. ביד חזקה ובזרוע נטויה!"

כרזת "עבדים היינו"
כרזת "עבדים היינו" שהופצה בפייסבוק. הקליקו כדי להגיע לדף האירוע

על פי מארגני האירוע – שהגרעין שלו היה הפגנה נגד העלאת מחירי החשמל והדלק – אלה עשר המכות שנחתו על העם היושב בציון: מים, חשמל, דלק, מזון, דיור, רפואה, מסים, שכר נמוך, העסקה פוגענית, פילוג מגדרי וחברתי.

המארגנים הם קואליציה של פעילים, קבוצות וארגונים ממחאת הדלק ויוקר המחייה: תנועת עמי, המחנה המשותף, תמורה, העם למען העם, התנועה לצדק חברתי כלכלי ואזרחי, מחאת הקוטג', הדמוקרטים,
מאהלים בפריפריה ובמרכז ורבים נוספים.

באתר המחנה המשותף נכתב לקראת ההפגנה: "נמצאים עימנו נציגי ארגונים חברתיים ותיקים וצעירים. מהם פעילים חברתיים שנים רבות, כמו ג'קי אדרי מדימונה וגד הרן מתנועת עמי, או כאלה שפעלו עוד לפני מחאת קיץ 2011 , כמו זאב גראואר ממחאת הדלק, דני מהרט מפעילי העדה האתיופית בנתניה, ואביב עזוז מקרית שמונה, וגם ופעילים מן המאהלים השונים של המחאה לצדק חברתי . אין אצלנו חלוקה לשמאל או ימין, החלוקה הזאת איננה רלוונטית עוד בקרב הרוב הדומם במדינת ישראל. מטרתנו המשותפת – חברה סולידרית, במדינה חופשית, מודרנית, בעלת צדק חברתי ומימשל תקין ומוכשר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן