Skip to content

פעילים פלסטינים הורחקו משיח ג'ארח

מהפגנת שישי האחרונה, נעדרו שני פעילי שכונה מרכזיים. האם זו פגיעה בחופש הביטוי של פעילים פוליטיים - פלסטינים, או פעילות המשטרה לאכוף סדר?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אמש (רביעי 31/5/2023) התפרסמה ידיעה לפיה הפעילים המזרח ירושלמים מוחמד אבו אלחומוס והפעילה נפסיה ח'וויס הורחקו ל-15 יום ושבועיים בהתאמה משכונת שייח׳ ג׳ראח לאחר שנלקחו לחקירה על ידי משטרת ירושלים. הידיעה לא תפסה כותרות ולא זכתה לאזכור בתקשורת הארצית. במרתון ההשתלטות על כללי המשחק הדמוקרטיים בישראל, תפסו הכותרות את העימותים בכנסת, וקרבות בלימה של אופוזיציה מפורדת מול קואליציה ימנית משיחית, הפחיתו את ההתעניינות בנעשה תחת אפנו בשיח ג'ראח שבירושלים, עליה מנסה קבוצת ימין משיחי להשתלט תוך סילוק האוכלוסייה הפלסטינית תושבי השכונה. מבין המפגינים נעדרו הפעילים המזרח ירושלמים מוחמד אבו אלחומוס והפעילה נפסיה ח'וויס שהורחקו ל-15 יום ושבועיים בהתאמה מהשכונה לאחר שנלקחו לחקירה על ידי משטרת ירושלים על רקע הנפת דגל פלסטין. מדובר בשני פעילים מסורים המגיעים למחאות המשותפות נגד הטיהור האתני בשכונה על בסיס שבועי. ההשפעה המשיחית כהניסטית ניכרת גם במשטרת ישראל.

פטמה ואבו חומוס בהפגנות בשיח ג'ארח (צילום: שי קנדלר)
בעת ההפגנה, נשען על קביים, אחד מפעילי השכונה. אבו חומוס, תחת מעילו תחוב דגל פלסטין (צילום: שי קנדלר)

בשיחתנו עם הפעיל אבו חומוס הוא מסר שבחקירה נאמר לו שפעילותו בהפגנה, וחוסר המשמעת שלו לבקשות מפקד כח המשטרה מהוות סכנה לשלום הציבור ולכן נדרשת ההרחקה. עוד נמסר לנו מהפעיל כי הוא מתכוון לערער על ההחלטה בפני בית המשפט. כאן המקום להעיר כי בהפגנות נוכחים מזה זמן רב גורמי ימין יהודי המתגרים ונוהגים באלימות כלפי המפגינים למרות ניסיונות המשטרה להפריד בין המחנות. ככל שעובר הזמן, יראתם מפני החוק פוחתת ואלימותם כלפי  המפגינים עולה.

פעיל ימין מתעמת עם מפגינים בשכונה ( צילום: שי קנדלר)
פעילי ימין מתעמתים עם מפקד תחנת משטרת שלם. צילום: שי קנדלר

בעת ההפגנה האחרונה הגיע נער חרדי וניסה לחטוף את דגל פלסטין אותו הניפה פטמה סאלם. הנער לא נעצר והמשטרה טענה מאוחר יותר כי כוחותיה חצצו בין המפגינים. האירוע הקטן הזה לכאורה מהווה למעשה עוד דוגמה אופיינית לתקרית בין מפגיני ימין למפגינים בעד זכויות אדם. הילד שחוטף דגל מפטימה וחוצה בפראות כביש ראשי, כמו גם חומרים רבים אחרים שהועלו בידי האתר, פורסים בפנינו עובדה מצערת בדבר הסטנדרטים לאכיפה הנהוגים במשטרת ירושלים.


ניסיון חטיפת הדגל על ידי נער חרדי (צילום: שי קנדלר)

כאן המקום לציין כי מדובר בשני פעילים מסורים שמחאתם מהווה מטרד למשטרת ישראל. השניים נוכחים במקומות החיכוך בין המקומיים לגורמי ימין קיצוניים ותובעים את זכויות הפלסטינים במזרח העיר. כתב מגפון פנה למשטרת ישראל במטרה לבחון האם נחקרו מפגינים נוספים (כולל יהודים) והאם גם הם הורחקו. ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "משטרת ישראל פועלת לאפשר את חופש הביטוי והמחאה לכולם כחוק, וכך מתבצע חודשים רבים מדי יום שישי בשייח׳ ג׳ראח. ביום שישי האחרון חלק מהמפגינים לא נשמעו להוראות השוטרים, ייצרו פרובוקציה במקום במכוון והתעמתו עם מפגינים אחרים. בעקבות התנהגותם הפסולה הם זומנו לחקירה, בסיומה הוחלט ע״י קצין משטרה מתוקף סמכותו להרחיק את שניהם מהפגנות במקום למשך זמן קצוב". עוד הוסיפה המשטרה: "נמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה בגבולות החוק, אולם לא נאפשר פרובוקציות פסולות, הפרות סדר ועימותים עם שוטרים או מפגינים אחרים בניגוד לחוק".  בתגובת המשטרה לא התקבלה התייחסות לגבי מפגינים יהודים ימנים המפרים את הסדר הציבורי.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן