Skip to content

זיהום הים ומשבר האקלים בתערוכת הגמר של הבית לאמנות ישראלית

התערוכה "הפראה: מבטים על עידן האנתרופוקן" מציגה טשטוש גבולות בין עולם החי והאנושי, איחוד בין הטבעי למלאכותי וזליגה של הפיזי לעבר המטאפיזי. האמנית עינת עריף-גלנטי מציגה בתערוכה  שלושה פרויקטים שעוסקים במצב זיהום הים ובדור הבא של הילדים שגדלים לתוך עידן משבר האקלים. פתיחה: 6.7 בשעה 19:00 במוזיאון יפו העתיקה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית לאמנות ישראלית מציג את תערוכת הסיום של בוגרי תוכנית יונה פישר ללימודי אוצרות עכשווית ומוזיאולוגיה בנושא האנתרופוקן – המציעה קשת של מבטים על עוצמת השפעתו של האדם על העולם שמסביבו.

דנה לוי, על מי ביצה, 2015. סטיל-מתוך-וידאו.

התערוכה הפראה: מבטים על עידן האנתרופוקן בוחנת את האתגרים של התקופה הנוכחית מתוך הסדק שבין הייאוש לתקווה לנוכח שלל מודלים ותרחישי אקלים קיצוניים המאיימים להכריע את האנושות. שמה של התערוכה (באנגלית: REWILDING) מתייחס למונח מדעי לשיקום מערכות אקולוגיות והשבת טבע פראי.

מורן קליגר, גדות הנהר, 2015. פרט מדיפטיך.

האמנים.ות בתערוכה מציבים אפשרות לסדרים חדשים של יחסים בין האדם לאדמה ובין הגולמי למעובד – הממזגים בין הממושטר והתרבותי לבין הפראי. התערוכה מציגה טשטוש גבולות בין עולם החי והאנושי, איחוד בין הטבעי למלאכותי וזליגה של הפיזי לעבר המטאפיזי. וכך, מתוך הצורך או ההכרח למצוא או להמציא צורות   חיים חדשות, מופיעים יצורים היברידיים, דמויות וצורות חיים המהדהדות את חוסר ההתאמה המתהדק בין האדם והטבע וגם בין האדם לבין עצמו.

סיוון נשרי, וושינגטוניה, 2022.      צילום: אלעד שריג

האמנית עינת עריף-גלנטי רואה מעבר לאופק הכחול וליופיו של הים התיכון את הפסולת שנאגרת בלב הים ולאורך חופיו. כשהצטרפה להפלגות מחקר אקולוגיות היא ציפתה לראות את זיהום ולתעד אותו אך הים התגלה כנקי למראית עין. יחד עם זאת, בכל נקודה שנדגמה נמצאו חלקיקי פלסטיק זעירים המכונים מיקרופלסטיק וננו-פלסטיק.

עינת עריף גלנטי . הצילום באדיבות הבית לאמנות ישראלית

 

האמנית עינת עריף-גלנטי רואה מעבר לאופק הכחול וליופיו של הים התיכון את הפסולת שנאגרת בלב הים ולאורך חופיו. כשהצטרפה להפלגות מחקר אקולוגיות היא ציפתה לראות את זיהום ולתעד אותו אך הים התגלה כנקי למראית עין. יחד עם זאת, בכל נקודה שנדגמה נמצאו חלקיקי פלסטיק זעירים המכונים מיקרופלסטיק וננו-פלסטיק.
עינת עריף גלנטי, הצילום באדיבות הבית לאמנות ישראלית
גוף העבודות הנוכחי, שנוצר לאורך שלוש שנים של תיעוד בצילומי סטילס ובווידאו של השלכות הפעילות האנושית על מצבו של הים, מדגיש את המתח שבין זוועות הזיהום לבין יופיו ומפנה מבט מודאג אל העתיד, אל מי שעתידים להיות הנפגעים העיקריים שלו, הילדים.

על פי דו"ח עמותת צלול משנת 2017, משונעים בים התיכון 30% מכלל הדלקים בעולם, כ-360 מיליון טון בשנה. הפסולת הימית מגיעה אליו בשלוש דרכים: זיהום של פלסטיק בעיקר מהיבשה;  זיהום של סחורות שאניות מרוקנות אל הים בטעות או במתכוון;  וזיהום של כימיקלים, בעיקר נפט, שמוזרמים אליו.

בעבודה Protect Children מצולמות 122 קופסאות סיגריות שאספו האמנית וילדיה בחוף עתלית במשך עשר דקות בלבד. הקופסאות, שככל הנראה הושלכו ללב ים מספינה שהבריחה אותן, נושאות שני כיתובים:
PROTECT CHILDREN: DON’T LET THEM BREATHE YOUR SMOK
SMOKING SERIOUSLY HARM YOU AND OTHERS AROUND YOU
החוף המזוהם הופך למטאפורה של גופנו ושל גוף ילדינו.

בעבודה סאנשיין אספה עריף-גלנטי, 148 חפצים מחוף ימה של אשקלון במשך 30 דקות. את החפצים הביאה אל הסטודיו, ניקתה אותם וצילמה כל אחד מהם בנפרד על רקע שחור, נייטרלי ונטול הקשר. עריף-גלנטי בוחנת את מעמדו של החפץ המתועש כמושא של תשוקה. שפת הצילום שלה, בהשראת ציורי טבע דומם הולנדים, מעצימה את פוטנציאל היופי והצבעוניות שבחפצים הפגועים ומזמינה מבט אינטימי וחומל עליהם.

עינת עריף גלנטי, הצילום באדיבות הבית לאמנות ישראלית

העבודה דליפת נפט וארבעה ק"ג סוכריות גומי מחברת בין מה שמתרחש בים לבין מה שמתרחש בצלחת. הממתקים התעשייתיים שאוכלים ילדינו מכילים צבעי מאכל ותוצרי לוואי של נפט. עריף-גלנטי המיסה סוכריות גומי בצבעי יסוד של אדום וכחול, הפכה אותן לשלולית עכורה וצילמה אותה באופן שמזכיר תצלומי אסונות נפט. אופיו הרעיל של הפיתוי המתוק והצבעוני נחשף ומצביע על שאלת האחריות הכפולה של החברה האנושית כלפי דור ההמשך וכלפי הסביבה ועל הנזק הבלתי הפיך שמותיר אחריו האנתרופוקן.

עינת עריף גלנטי, הצילום באדיבות הבית לאמנות ישראלית

אודות עושי התערוכה

התערוכה נאצרה בהנחיית האוצרת הבכירה תמי כץ-פרימן שחזרה לאחרונה לישראל לאחר שהות ממושכת בארצות הברית. יועצת אקדמית ומנהלת שותפה לתכנית: ד"ר אסנת צוקרמן רכטר. מנהלת בית לאמנות ישראלית: עידית עמיחי.

בהשתתפות האמנים.ות: מונה אורן, ניבי אלרואי, בני אפרת, מיכל בלייר, מיכל בראור, פסי גירש, קרן גלר, שגית זלוף נמיר, עלמה יצחקי, דנה לוי, אלה ליטביץ, אסי משולם, סיוון נשרי, תומר ספיר, הילה עמרם, עינת עריף גלנטי, אנה פרומצ'נקו, מורן קליגר, רונן רז, נעה רז מלמד, יעל תורן.

צוות האוצרות: אודליה אלחנני, משכית בנדל, ליסה דודזון, מאיה דונייק, אנדריאן ז'ודרו, עמליה זאבי, הילה חנון, מיכל חסון גליזר, מרים יעל חסיד, ריטה כץ, עינת כהן, סיגל כספי, מרים מאוריץ, ליאת מולכו, אביב מעוז, נירה מעין נחמה, אתי נמיר, גלי סימן טוב, טלי עצמון, נעה צורן, גילה רוסו-צימט, אלעד קינן, גילי רוזין, מרב שר-אל.

אירועים מיוחדים בתערוכה "הפראה"

אירוע פתיחה חגיגי והרמת כוסית – חמישי 6.7 בשעה 19:00. הכניסה חופשית.

במעמד האמנים המשתתפים, פרופ' דרור ורמן, האוצרת תמי כץ-פרימן, עידית עמיחי, ד"ר אסנת צוקרמן רכטר וצוות האוצרות.

שישי 7.7 בשעה 11:30
סיור מודרך ומפגשי אמן בתערוכה "הפראה" ובתערוכה "בריקדות" במגזין III – שישי 7.7 בשעה 11:30

סיור מודרך במוזיאון יפו העתיקה בתערוכה "הפראה" ומפגש עם האמנים פסי גירש ואסי משולם. ולאחריו סיור לגלריה מגזין III בתערוכה "בריקדות" בהדרכת אוצרת ומנהלת הגלריה כרמית גלילי. הביקור כולל מפגש עם האמן סאהר מיעארי. 

שעות פעילות התערוכה:
שני  17:00 – 20:00
שלישי 12:00 – 20:00
רביעי – חמישי 17:00 – 20:00
שישי-שבת 11:00 – 15:00
סיורים מודרכים קצרים בתערוכה יתקיימו מדי שעה עגולה

הזמנה לאירוע הפתיחה במוזיאון יפו. הכניסה חופשית.

התערוכה תתקיים במוזיאון יפו העתיקה (טיילת מפרץ שלמה 10, יפו) בתאריכים 6-20.7.23

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן