Skip to content

זעם ואלימות בצרפת בעקבות הריגתו של צעיר ממוצא ערבי

שני לילות רוויי אלימות בצרפת, בעיקר באיזור פאריס, עקב מותו של צעיר ממוצא ערבי מירי בלתי מוצדק של שוטר. השוטר הושם במעצר ונחקר על הריגה, אבל הגפרור כבר הצית את חבית חומר הנפץ.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלשום יום שלישי (ה-27 ביוני), נורה למוות צעיר ממוצא ערבי, נהל, ע"י שוטר חמוש,  לטענת המשטרה נהג בצורה מסוכנת, סיכן הולכי רגל ואף פגע באופנוען. האירוע אירע במחסום משטרת התנועה באזור אוניברסיטת ננטר בפאריס. השוטר היורה הושם במעצר ומואשם בהריגה ושימוש מופרז בנשק חם. בניגוד לאירועים קודמים בהם תמך שר הפנים ג׳ררד דרמיין, בפומבי במשטרה, הפעם באופן חריג, יצא כנגד השוטרים המעורבים.

מכבים את האש
מכבים את האש – צילום – עמית מנדלזון

כתוצאה מכך נערכו בכל רחבי צרפת הפגנות שנגררו לאלימות, בין השוטרים לבין המפגינים, אליהם הצטרפו חברי ה-Black Block, שם בלתי רשמי של אוסף קבוצות אנרכיסטים ואנטי פשיסטים, המהווים סדין אדום למשטרת צרפת. ההפגנות התפשטו ברחבי המדינה לערים כמו טולוז, ניס ועוד.  חומרת ההפגנות הביאה  להפסקה מוחלטת של התחבורה הציבורית בכל אזור פאריס ופרבריה, החל מ-9 בערב ועד 6 בבוקר.

מעל 150 איש נעצרו אמש בהפגנות, שנערכו בכל רחבי צרפת בטולוז הועלו באש 27 מכוניות 14 איש נעצרו וארבעה שוטרים נפצעו קל. בננטר ערכו 6000 איש מצעד לבן לזכרו של נהל, המשטרה הציבה ברחובות פאריס 40 אלף שוטרים וההתנגשות בין שני הכוחות הייתה צפויה לחלוטין.

הנזק ברכוש, מעבר למכוניות שרופות, היה חלון ראווה שנשבר בעיר קלמרט, המפגינים אמנם ברובם ממוצא ערבי אבל לא כולם. דיווחים על תקיפת תחנות משטרה מציפים את הרשת אם כי לא ברור כמה הם אמתיים. זה נכון שהכעס הוא בעיקר כלפי המשטרה אך למשטרה יש אינטרס להציג את עצמה כקורבן, ואף לדווח דיווחים מוגזמים. דבר אחד ברור, אין ספק שהבחור שנורה איננו טלית שכולה תכלת, למרות היותו בשיקום, אבל הסיטואציה לא דרשה בשום שלב שימוש בנשק חם מצד השוטר.

מהכרות עם המדיה הצרפתית, הדיווחים הבאים ממנה אינם מיד ראשונה, המדיה הצרפתי נשלטת ביד רמה על ידי הממשל ולעיתים רחוקות תתעמת עם הדוברים השונים בעיקר התובעים הראשיים.

עדיין מדובר בגל אלימות חריג גם בצרפת, אם כי די קשה לאמת מה נכון ומה לא נכון. מה שברור שלא מדובר בעימות דתי למרות דתם של מרבית המפגינים (אני חוזר – לא כולם) מדובר בעימות אזרחי לא חדש בין אזרחי צרפת ממדרגה שניה לממשל שמתעלם פעם אחר פעם מצרכיהם. מקרה נהל איננו האירוע הראשון מסוגו. ולמרות שעד היום ברוב המקרים נמצא שלא היה שום צורך בשימוש בנשק חם, בטח שבטח לא הריגה, עד היום איש לא שילם את המחיר. הפעם כנראה שהשוטר היורה יהיה הראשון שישלם על הפזיזות בשימוש בנשק חם.

פרברי פאריס כמו רבות מערי צרפת מאכלסות אוכלוסיית מהגרים שלמרות היותם דור שני או שלישי בצרפת, נחשבים כאזרחים ממדרגה שניה ושלישית, וחיים בצפיפות ובעוני בשכונות ענק חסרות תנאים קהילתיים בסיסיים. שוק העבודה הצרפתי הביורוקרטי להחריד לא ממש מטיב עימם ולמצוא משרה בסיסית לא קל עם התדמית של מהגר.

צרפת נכשלה קשות בהטמעת ההגירה, ולאו דווקא מטעמי גזענות. ההגירה המסיבית תפסה את הממשל הצרפתי עם המכנסיים למטה, ובלי הבנת הצרכים הבסיסיים להטמעת הגירה שכזו. הם אוכלסו במבני ענק ושכונות שגודלן כגודל עיר ממוצעת ללא אפשרות למצוא עבודה או להתקדם אבל… סיפקו להם קצבה בסיסית שאפשרה להם, אמנם, לחיות בדוחק, רק לא להתקדם. הדור הראשון יכול היה לחיות עם זה הדור השני והשלישי שנולדו בצרפת, ועדיין מוצאים את עצמם נחותים וללא אפשרות להתקדם ובנוסף לכל זאת המשטרה מתייחסת אליהם כמו פושעים בפוטנציה והתוצאות של אירועים מסוג זה שאירע שלשום (לא כל כך נדירים) תמיד יציתו זעם. הוסף 40 אלף שוטרים והרבה גז מדמיע והרי לך פיצוץ וערים בוערות.

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן