Skip to content

תערוכה מקיפה ראשונה בישראל של איליה ואמיליה קבקוב במוזיאון תל אביב לאמנות

"מחר נמריא", היא תערוכה חדשה של חלוצי אמנות המיצב שהציגו בביאנלה בוונציה. זוג האמנים פעל מביתם בלונג-איילנד, ניו-יורק, מ-1989 ועד מותו של איליה קבקוב לאחרונה. החל מה-18.7.23 בבנין הראשי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

איליה ואמיליה קבקוב ידועים בעיקר ב"מיצבים הטוטאליים" גדולי הממדים שלהם, הניזונים מן התרבות החזותית של ברית-המועצות לשעבר תוך התייחסות לנושאים אנושיים אוניברסליים כמו תקווה, חרדה וכישלון.

המיצבים הטוטאליים של הצמד קבקוב הם מעין "תפאורות" אוטונומיות, המוצבות בתוך חללי תצוגה מוזיאליים ומורכבות מאלמנטים אדריכליים וציורים. הסיטואציות התיאטרליות שהם מביימים מקיפות את המבקרים ומעניקות התנסות ישירה ובלתי אמצעית עם מציאות אחרת, הניזונה מחיי היומיום הסובייטיים בברית-המועצות הפוסט-סטליניסטית.

בתערוכה, המתפרשׂת על פני שני אולמות מרכזיים בבניין הראשי של המוזיאון, מוצגים ציורי שמן מתקופות שונות ביצירתו של איליה קבקוב, לצד כמה מהמיצבים האיקוניים של הצמד קבקוב, בהם "לא כולם יילקחו אל העתיד", שהוצג לראשונה ב-2001 בביאנלה בוונציה.

בסטודיו #1, 2018, שמן על בד
באדיבות האמנים
Ilya & Emilia Kabakov©
חלון אל עברי, 2012, שמן על בד, קרן קריסטן סוואס, נורווגיה Ilya & Emilia Kabakov©

איליה יוסיפוביץ' קבקוב, שנולד ב-1933 להורים יהודים בדנייפרופטרובסק, ברית-המועצות (כיום דניפרו, אוקראינה), נחשב לאבי האמנות המושגית הרוסית. משנות ה-30 ואילך, אמנים בברית-המועצות היו מחויבים ליצור בסגנון הרשמי של ה"ריאליזם הסוציאליסטי", שהוכרז על-ידי סטלין. במסגרת האילוצים הסובייטיים, בשנים 1987-1955 עבד קבקוב לפרנסתו כמאייר ספרי ילדים בסגנון הרשמי, אך במקביל ביסס את עיסוקו כאמן "לא רשמי", העובד בחשאי בסטודיו שלו במוסקבה.  קבקוב לא הורשה לצאת מברית-המועצות עד 1987, אז הוצעה לו מלגה בקונסטפריין של גראץ, אוסטריה. כעבור שנה יצא לניו-יורק, ושם חידש את קשריו עם אמיליה (במקור לקאך).

אמיליה לקאך-קבקוב, ילידת 1945 – אף היא מדנייפרופטרובסק – הוכשרה כפסנתרנית קלאסית במכללה למוזיקה באירקוצק, ולמדה ספרות ספרדית באוניברסיטת מוסקבה לפני שהיגרה לארצות-הברית ב-1975. בסוף שנות ה-80 החלו איליה ואמיליה לעבוד בשיתוף פעולה, וב-1992 התחתנו. יחד יצרו גוף עבודה פורה של מיצבים ועבודות מושגיות, הדנות במצב האנושי ובמושגים כאוטופיה וחלום, דמיון וחרדה.

יצירתם של הזוג קבקוב הוצגה במוזיאונים מרכזיים ברחבי העולם, בהם המוזיאון לאמנות מודרנית (MOMA) בניו-יורק, מרכז פומפידו בפריז, מוזיאון הירשהורן בוושינגטון ומוזיאון סטדליק באמסטרדם, ובתערוכות בינלאומיות כמו דוקומנטה IX בקאסל (1992) והביאנלה של מוזיאון וויטני לאמנות אמריקאית בניו-יורק (1997). ב-1993 ייצגו את רוסיה בביאנלה בוונציה, עם המיצב "הביתן האדום", וב-2017 הוצגה רטרוספקטיבה של עבודותיהם בטייט מודרן בלונדון, בשיתוף עם מוזיאון הארמיטאז' בסנט-פטרבורג וגלריה טרטיאקוב במוסקבה.

איליה ואמיליה קבקוב בסטודיו בלונג איילנד

התערוכה תוצג בתאריכים: 18.7.2023 – 20.1.2024

אירועים מיוחדים בתערוכה

27.7.2023, בשעה 19:00 – מפגש בתערוכה עם האוצרת.

3.8.2023, בשעה 19:00 – ערב סביב סרטה של אמיי וולך (Wallach) איליה ואמיליה קבקוב: הכניסה מכאן (2013), עם הקדמה של אוצרת התערוכה.

למפגשים נוספים ואירועים מיוחדים בעקבות התערוכה באתר המוזיאון.

אוצרת: שחר מולכו, עוזרת לאוצרת: ענת פלד

אולמות מאירהוף והאפט, הבניין הראשי ע"ש קרן משפחת פאולסון, מוזיאון תל לאמנות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן