Skip to content

שבוע 30 למחאה כנגד ההפיכה המשטרית

רבבות הפגינו ברחבי המדינה וכמאה ֹשבעים אלף בני אדם הפגינו הערב בקפלן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאות אלפי בני אדם צעדו גם הערב (שבת) במפגן מחאה רב משתפים בתל אביב, בחיפה ובמקומות נוספים במדינה. בקרב המפגינים היה חשש מפני אלימות משטרתית לאחר שברשתות החברתיות פורסם כי המשטרה נערכה עם גז מדמיע ורימוני הלם.

צילום: ציפי מנשה
קפלן (צילום: יאיר פלטי)

ההפגנות התקיימו בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, בהם רחובות וצומת כרכור, שנחסמת לתנועה לסירוגין על ידי מוחים – שם מפגינים בשעה זו אלפים. בצומת נהלל התאספו כאלפיים מוחים. בחיפה חסמו אלפים את כיכר חוב בעיר.  בהפגנה המרכזית בצומת קפלן, שהספיק לשנות את שמו ל"כיכר הדמוקרטיה" בהוראת ראש העיר רון חולדאי, ינאמו בין היתר נגיד בנק ישראל לשעבר, פרופסור יעקב פרנקל.  פפרנקל אמר: "פגשתי משקיעים ואנשי פיננסים ולכולם היתה שאלה אחת: מה קרה לישראל?, מה קרה שתוך חצי שנה מדינת ישראל עברה שינוי כה דרמטי?, מעולם לא חווינו השמדת ערך כה גדולה שנעשתה תוך זמן כה קצר. לא על ידי אויבים מבחוץ – אלא על ידי מדיניות ממשלתית. וכל זה – בשביל מה,למרות האזהרות של כל המומחים – השבוע הרוביקון נחצה", אמר פרנקל.

פרופסור יעקב פרנקל (צילום: דן בר דב)
צילום: דן בר דב
צילום: דן רב דב

"השבוע נקרעו המסכות, ממשלה שלא משאירה מקום לספק לגבי כוונותיה, ממשלה רעה ואכזרית, ממשלת קיצוניים ששואפת למדינת הלכה משיחית". עוד נמסר ממארגני המחאה כי "כולנו מרימים ראש, נושמים עמוק ומצופפים שורות, בונים תשתיות לטווח ארוך. אנחנו גוש מאוחד עם כוח נדיר שצובר תאוצה, מי שבליבו זורם דם הדמוקרטיה -מקומו איתנו!". " לא נוותר על הזהות שלנו, על הבית שלנו – ועל הדמוקרטיה", מסר מובילי המחאה. מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי נמצא בשעה זו בחפ"ק המשטרה בתל אביב, שם הוא מקבל סקירה לקראת שורת המחאות הצפויות. טרם יציאת הצעדה לקפלן, התאספו מאות מפגינים מול תחנת משטרת לב, בהם בין היתר פעילי מחאת הסטודנטים כשהם מצוידים בשלט עליו נכתב: "מכתז"ית תכווני לכאן". "האלימות לא תרתיע אותנו, זה מאבק על העתיד שלנו", אמרו, "לא נתייאש". ועוד: "אריה דרעי לא יהיה שר במדינת ישראל כי אנחנו דמוקרטיה, ובדמוקרטיה עבריין לא יהיו שר".

צילום: בן כהן
צילום: בן כהן
צילום: בן כהן
צילום: ציפי מנשה

הערב נאם גם עורך הדין אליעד שרגא, יושב ראש התנועה למען איכות השלטון בישראל ואמר: "אנחנו מאמינים בבית המשפט העליון, ביועצת המשפטית לממשלה, בצדק ובדמוקרטיה. נחזור הביתה רק עם חוקה ורק עם מגילה לזכויות אדם". מארגון המחאה "כוח קפלן" נמסר כי "הסיכוי היחידי להצלת מדינת ישראל, צבא העם והכלכלה נמצא אצל מאות האלפים שייצאו להפגין". לדבריהם, "ישראל במסלול המהיר להפוך להונגריה ותורכיה. ההצגות המופרכות של ח"כים בליכוד כאילו הם ימרדו הם רק מסך עשן שכל תפקידו הוא לקנות לדיקקטור נתניהו שקט כדי להשלים את ההפיכה. ובכן, שקט לא יהיה לו – עם ישראל ינצח את הדיקטטורה".

צילומי השוטרים שפגעו במפגינים – המשטרה מתכוונת לתבוע (צילום: משטרת ישראל)

מהמשטרה נמסר כי משטרת ישראל פתחה בחקירה בחשד להעלבת עובד ציבור , הוצאת לשון הרע והסתה לאלימות , זאת בעקבות שורת תמונות של שוטרים בפנים גלויות הפזורות  בשעה זו במספר מוקדי מחאה בתל אביב.  וכי משטרת ישראל קוראת לציבור להימנע מלפרסם פרסומים שפוגעים בשוטרים ומשפחותיהם ומוציאים את דיבתם. ממחאת הסטודנטים והסטודנטיות בתגובה להודעת המשטרה על פתיחת חקירה נגד השלטים שמציגים שוטרים אלימים: "ההחלטה של המשטרה שלא לחקור שוטרים אלימים, אבל כן לחקור את מי שמצביע על היותם אלימים, היא אבסורדית. השלטים ביקשו להביא לידיעת הציבור את מעשי האלימות מהשבוע האחרון. ליבנו עם קרובנות האלימות המשטרתית שסיימו את ההפגנות בבתי חולים. לא נירתע. בתגובה לירי הזיקוקים בקפלן נמסר מהמשטרה כי משטרת ישראל פועלת בשעה זו באזור קפלן, בהיבטי התנועה והסד"צ, במטרה לאבטח את המוחים ולאפשר את זכות המחאה", וכי "לפני זמן קצר נורו זיקוקים לאוויר ע"י מפגינים מתוך המון המוחים, נדגיש כי ירי אמצעי פירוטכני ע"י המפגינים, מהווה עבירה על חוק השימוש בחומר נפיץ וסיכון חיי אדם ממשי. אנו קוראים למוחים לנהוג בהתאם לחוק, כל פגיעה בשוטרים, בתשתיות ובסמלי שלטון תטופל באפס סובלנות."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן