Skip to content

נא להכיר: משטרת ישראל עורכת יום קהלה במזרח ירושלים

בעוד אלפי משפחות עומדות לפני גרוש מביתן במזרח העיר, החליטה המשטרה לערוך יום קהילה שיחבר את התושבים לשלטון האזרחי. חלק גדול מתושבי העיר סירב לשתף פעולה והצביע ברגלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פעילותה של משטרת ישראל מוזכרת בתקשורת בדרך כלל בהקשר של מאבק בפשיעה, בטחון פנים ובתקופה האחרונה בנושא של המחאה נגד המהפכה המשפטית. בהקשר של מזרח ירושלים ושאר השטחים הכבושים, משטרת ישראל נתפסת כעוד זרוע מדינתית להעמקת שליטתה של ישראל באזורים אלה. מחוז ש"י, ידוע בחולשתו וחסר בכח אדם.
על רקע זה, היה זה מפתיע לשמוע כי ביום שלישי שעבר קיימו שוטרי תחנת שפט של מחוז ירושלים שועפאט בשיתוף המנהל הקהילתי של עוטף ירושלים 'יום קהילה' של המשטרה לתושבי מחנה הפליטים שועפט. המיוחד הוא כי מדובר באירוע ראשון מסוגו, שהובל על ידי מרכז שיטור משולב מחנה הפליטים במחנה הפליטים הנמצא בתוך שטח השיפוט של ירושלים. אומנם  כי בשטחה של ירושלים, בירת ישראל, מצוי מחנה פליטים המכונה בדרך כלל בקיצור מ.פ. שועפט, אולם זהו המצב הנתון המייצר מצוקות ועוולות לרוב.

במהלך האירוע המשטרתי התושבים נחשפו לחלק מפעילות שוטרי משטרת ישראל, צפו בפעילות יחידת הכלבנים והצגת תכלית של יחידת הפרשים ויחידות נוספות ומייצגים של גורמי חרום והצלה נוספים. ממשטרת ישראל נמסר כי לצד הפעילות המבצעית, משטרת ישראל תמשיך בפעילות החשובה למען הקהילה, פעילות חוויתית, ערכית, פעילות של למידת החוק והכרת יחידות המשטרה. פעילות מעין זו, שהתקיימה במחנה הפליטים, תימשך כל העת למען הקהילה ובמטרה להגביר את אמון הציבור במשטרה. מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, בירך את המשתתפים וציין בדבריו  כי הוא "מאוד מתרגש ביום הקהילה הזה, וכמה שאני מתרגש מפעילות מבצעית, אני מתרגש לא פחות לראות את הילדים פה, זה מוכיח שמחוז ירושלים יודע להיות התקפי ולטפל בהיבטים מבצעיים אבל יודע גם לגעת בקהילה ובכלל התושבים בירושלים יחד עם כל השותפים שלנו, נכבדים, עירייה, מד"א וכבוי האש, כשרואים את הילדים האלה, רואים את התום, את הדבר הכל כך זך שכשפוגש אדם ולא משנה אם הוא שוטר, איש מד"א או כבאי, הוא רואה מולו אדם והוא יודע להוקיר את היחס שמקבל , וזה העתיד שלנו, אותם ילדים שגדלים ורואים את הדבר הנורמטיבי, הטוב, המקבל והמחבק."
כאן המקום לציין כי במזרח ירושלים קיימים חמישה מש"מ  (מרכזי שלטון מקומי) הממוקמים במחנה הפליטים שועפט, בית חנינא, סילוואן, עיסאוויה וצור באהר. פעילויות מעין אלה נהוגות בהן וכך למשל ערכו לאחרונה שוטרי תחנת שלם של שכונת א-טור במחוז ירושלים, פעילות קהילתית ייחודית בקרב קשישים, בנושא הונאה בעולם  הדיגיטל במסגרת שיתוף פעולה מתמשך עם "עמותת אלמחבה" לקשישים.  במהלך פעילות מיוחדת זו שוטרי התחנה רס"מ לית הזימה, ורס"מ אקרם חטיב, הרצאה בנושא הונאה בקרב אוכלוסייה הקשישים והציגו כללי זהירות להרחבת הידע לקשישים  ברמת הסיכון שעלולה לפגוע בהם בעולם ההונאה הדיגיטאלית והחשיבות לשיתוף פעולה עם המשטרה בנושא זה. במשטרה הסבירו את הפעילות בקהילה שמגיעה במטרה להגביר את הערנות, ולשמור על ביטחונם ושלומם של הציבור, במישור הקהילתי על ידי פעילות הסברה ומניעה כדי למנוע מעבריני האינטרנט להפר את החוק ולשמור את ביטחון הציבור אנו רואים בחומרה מעשה הונאה מכל סוג, ונמשיך לפעול כנגד עבירות אלו, ולעצור את עברייני האינטרנט ולפעול ביד קשה ללא פשרות במטרה למצות את העבריינים לדין. משטרת ישראל אף הציגה מספר תמונות מאירועים אלה בהם בוצעה פעילות ההסברה והקשר עם הקהילה בהם נראים האזרחים בגבם וכאשר פניהם מטושטשות במקור.

מפש קהילתי עם המשטרה (צילום: דוברות המשטרה)

בדיקה עם תשבים במזרח ירושלים מעלה כי הפעילות הזאת מתקבלת ברגשות מעורבים. אין ספק כי חלק מתושביה הערבים של מזרח ירושלים משתתפים בפעילויות אלה אולם חלק בלתי מבוטל אחר מתנגד להם. לתפיסת הציבור הזה מדובר בשיתוף פעולה עם זרוע של הכיבוש אותה זרוע המוציאה לפועל צווי הריסה ופינוי מבתים. נכון להיום עומדים ותלויים כנגד תושבי מזרח ירושלים כאלפיים צווי הריסה ולמעלה מ 200 בתים מועמדים לפינוי מתושביהם הערבים. כל אלה כמובן יתרחשו בתהליך חוקי לגמרי במעורבות של משטרת ישראל שתשליט סט חוקים מפלה.

יום קהילה (צילום: משטרת ישראל)

כך לדוגמה, נכס המושכר על ידי פליטים ערבים במזרח ירושלים כמו סיפורה של משפחת פטימה סלמה שבשיח' ג'ראח,  שחיה ביחידת דיור שפונה לטובת ידיים יהודיות שבהעדרם של הבעלים המקוריים, רכשו אותו לטענתם מאפוטרופוס הכללי. אולם, אותם פליטים לא יוכלו לחזור נכסים אותם איבדו באותה מלחמה בשנת 1948. דוגמה נוספת היא בשכונת וואלג'ה במזרח ירושלים שם מצויים תושבים בעלי קרקע פרטית ששנים נאבקים לאישור תוכנית בניין ערים שתאפשר להם את הדבר הפשוט והוא לחיות על בתיהם. בהיעדרה של תוכנית כזו המאושרת בוועדה לתכנון ובניה שבמחוז ירושלים, כל בית הנבנה בשכונה זו נהרס במהירות. ניתן בהחלט להבין כי למרות שמדובר בתהליכים חוקיים, תושבי מזרח ירושלים רואים אותו כחלק מסיבי בכיבוש לא מוסרי ומבחינת חלקם, שיתוף פעולה עם הזרוע המבצעת הינו בעייתי ונוגד לחיהם כאזרחים לכל דבר  ועל כך התקיים ויכוח נוקב ברחוב הפלסטיני במזרח ירושלים.

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן