Skip to content

סכסוכי ירושה בין אחים

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר לכתו של אדם, נשאלת השאלה כיצד יש לחלק את רכושו. בדרך כלל שאלה זו נפתרת על ידי צוואה שערך המוריש טרם לכתו, ובמידה שלא קיימת צוואה הירושה מחולקת בהתאם לחוק הירושה.

אולם במקרים רבים, נוצרים סכסוכים בין אחים המהווים יורשים פוטנציאליים. מהם הגורמים לסכסוכי ירושה וכיצד ניתן למנוע זאת? מתי נכון לייעוץ אצל עורך דין סכסוכי ירושה ? כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

הגורמים לסכסוכי ירושה

סכסוכי ירושה בין אחים נוצרים ברוב המקרים בעקבות אי הסכמות הקשורות לאופן חלוקת הירושה, או רגשות שליליים כלפי אח מסוים עקב חלוקה שאינה שוויונית. ניתן להצביע על 4 גורמים עיקריים:

  1. הוכחת חוסר כשירות של המצווה – ישנם מקרים בהם אחד היורשים מצליח להוכיח על ידי חוות דעת רפואית כי המצווה לא היה כשיר לצוות במועד בו כתב את הצוואה, וכתוצאה מכך הצוואה עשויה להיפסל וליצור סכסוך בין אלו המבקשים לפסול את הצוואה לבין היורשים המעוניינים בה.
  2. סכסוך בדבר נכס – כאשר לא ברור כיצד יש לחלק את הנכס בין היורשים, עלול להתפתח סכסוך בין היורשים שנגרם עקב אי הסכמה באופן חלוקת הירושה.
  3. התנגדות לצו ירושה– לכל אחד מן היורשים עומדת הזכות להביע התנגדות לצו ירושה. בעת שאחד היורשים מגיש התנגדות או בקשה לביטול צו ירושה, עלול להיווצר סכסוך בין היורש המתנגד לבין שאר היורשים שאכן מעוניינים בצוואה.
  4. פרשנות צוואה שאינה ברורה – בחלק מהמקרים, הצוואות מנוסחות באופן בעייתי שעלול להשתמע לשני פנים. הדבר עלול לגרום לסכסוך בין יורשים שכן כל אחד מהיורשים עשוי לפרש את הצוואה בצורה אחרת.

האם ניתן למנוע מראש סכסוכי ירושה?

קיימות מספר דרכים בהן ניתן למנוע סכסוכי ירושה מלכתחילה. ראשית, יש לכתוב צוואה תוך קבלת ייעוץ משפטי, על מנת למנוע אי בהירות ומחלוקות בנוגע לפרשנות הצוואה. המלצה נוספת, היא לערוך צוואה שוויונית והוגנת בין היורשים ככל הניתן, על מנת למנוע קנאה וחיכוכים בין היורשים.

שנית, מסביר עו"ד ישי מויאל  כי חוק הירושה מאפשר לערוך הסכם ירושה עתידי. הסכם זה נערך בין היורשים הפוטנציאליים ונוגע לאופן החלוקה העתידי של נכסי העיזבון. לא קיימת אפשרות לערוך הסכם השולל מאחד היורשים את זכותו לירושה. חשוב לציין, כי אם המוריש בין החיים ושינה את צוואתו כך שהסכם הירושה העתידי לא אפשרי לביצוע, ההסכם בין היורשים אינו תקף.

צילום: freepik

כיצד מתחלקת ירושה בישראל?

הדרך הראשונה והמועדפת לחלוקת ירושה בישראל היא ע"פ צוואה שערך המוריש, בהנחה שהצוואה תקינה, ממלאת אחר התנאים הקבועים בחוק הירושה ובעלת תוקף משפטי. אולם בהיעדר צוואה או במקרה שהצוואה אינה תקפה, הירושה תחולק בהתאם לחוק הירושה.

חוק הירושה קובע שלושה "ענפי ירושה" המסדירים את זהותם של היורשים, את חלקם בירושה ואת סדר הירושה. כך, רק ענף אחד זוכה לרשת. כלומר, רק כאשר לא יימצאו יורשים בענף הראשון, הזכות לקבלת הירושה תעבור לענף השני. בכל אחד מהענפים, זכות ראשונה לירושה עומדת לבן/בת הזוג של המוריש, ואליו מצטרפים שאר היורשים בענף.

  • הענף הראשון הוא ענף הצאצאים, הקובע כי צאצאיו של המוריש הם בעלי הזכות הראשונה לרשת יחד עם בת הזוג של המוריש. בן/בת הזוג זכאי לרשת חצי מהירושה, והחצי השני יתחלק באופן שווה בין הצאצאים.
  • הענף השני הוא ענף ההורים, כך שכאשר המוריש לא הותיר אחריו צאצאים, הזכות לירושה תעמוד להוריו. בן/ב הזוג זכאי לרשת חצי מהירושה, והחצי השני יחולק באופן שווה בין ההורים. אך כאשר ההורים אינם בין החיים, בן/בת הזוג זכאי לשני שליש מהירושה, והשליש האחרון יחולק באופן שווה בין צאצאי ההורים.
  • הענף השלישי הוא ענף הורי ההורים, קרי – סביו של המוריש. בענף זה בן/בת הזוג זכאי לשני שליש מהירושה, והשליש האחרון יחולק באופן שווה בין הסבים והסבתות של המוריש.

סכסוכי ירושה בשל השפעה בלתי הוגנת

סכסוכי ירושה עשויים להיווצר גם בעקבות "השפעה בלתי הוגנת". מדובר בעילה מרכזית לפסילת צוואה המתייחסת לצוואה שנערכה תחת השפעתו של אדם אחר, שגרם למוריש לצוות לו את רכושו תוך ניצול מצוקה מסוימת של המוריש.

כאשר אדם שהיה עשוי לרשת טוען להשפעה בלתי הוגנת, עשוי להיווצר סכסוך ירושה בינו לבין האדם שזכאי לרשת בפועל.

לסיכום, סכסוכי ירושה בין אחים הם נפוצים ועשויים לנבוע ממספר גורמים. ניתן למנוע את סכסוכי הירושה במספר דרכים, ואילו גם במקרם בהם כבר נוצר סכסוך ירושה, רצוי לפנות לקבלת ייעוץ משפטי על מנת לפתור את העניין בצורה המהירה והיעילה ביותר.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן