Skip to content

נשים במוסיקה: גיבורות, מלחינות וזמרות בפסטיבל "מכשפות?" בירושלים

בת יפתח, מוסיקאיות יתומות מחוננות, תלמידותיו של היידן, גורלות נפגשים על הבמה: נור דרוויש ויאנה רחל לוי. מוסיקה ערבית ומוסיקה נשית אוקראינית. צלילים מאיטליה, בריטניה ואוסטריה, אירופה, וישראל. קונצרטים ואורטוריות מעלילות התנ"ך ועד ימינו. מהמזרח התיכון וממזרח אירופה. מנהל אמנותי: דוד שמר. הפקה, ניהול וביצוע: תזמורת הבארוק ירושלים. 18-23.9.2023 ירושלים. תל אביב. חיפה. ונצרת.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסטיבל "מכשפות?" עלה לראשונה ביולי 2021 ע"י תזמורת הבארוק ירושלים. מטרת הפסטיבל היא להביא לקדמת הבמה יצירה נשית מוזיקלית – עתיקה ועכשווית, ממגוון התרבויות בישראל ובחו"ל. במסגרת הפסטיבל, שיתקיים בספטמבר, ייערכו שלל פעילויות מוזיקליות, הרצאות, ואירועים נוספים ברחבי הארץ.

זו תהיה השנה השלישית לפסטיבל, שמביא למרכז הבמה נשים יוצרות מימי הביניים ועד לעת החדשה, נשים שנעלמו מדפי ההיסטוריה והסתכנו בהאשמה בכישוף; וכן יצירות מהבארוק בהן ניתן ייצוג לנשים.

פסטיבל "מכשפות?" 2023 , הפקה, ביצוע וניהול תזמורת הבארוק ירושלים.

פסטיבל "מכשפות?" 2023 ירחיב את היריעה התרבותית בה עסק בשלוש השנים האחרונות, והוא יצא, בין היתר, מגבולות המוסיקה המערבית ויציג גם נשים מוסיקאיות מתרבויות מזרחיות שונות: יצירתן, גורלן, מעמדן ואמירתן.

הנשים שיקבלו ביטוי בפסטיבל יהיו:

  • המוסיקאיות המחוננות מבית היתומות בו פעל אנטוניו ויואלדי בוונציה במאה ה-18 ולהן חיבר חלק ניכר מיצירותיו. חלקן אף הפכו למלחינות בעצמן ונבצע גם יצירות פרי עטן. חלק משמותיהן של הנערות שרד והגיע אלינו וחלקן נותרו אנונימיות.
  • בת יפתח מהסיפור התנ"כי שהציתה את דמיונם של מלחיני בארוק שונים.
  • אליזבתה דה גמבריני ואליזבט טרנר –מוסיקאיות הפרילנס הראשונות באנגליה – הזמרות/מלחינות/מורות אשר פעלו והשפיעו על נקודת המפנה של החברה הבריטית באמצע המאה ה-18.
  • מריאנה מרטינז ומריאנה אונברוגר תלמידותיו של יוזף היידן – המלחינות הווינאיות בנות המאה ה-18

לצד ההסתכלות על ההיסטוריה של נשים יוצרות, יועלו על הבמה בפסטיבל גם סוגיות עכשוויות ומגדריות כאן בישראל ובירושלים, ובתרבויות שונות. כך, לדוגמא, במופע "קולות שווים" יעלו 3 זמרות מתוך המקהלה הירושלמית "גיא בן הנום", בעלות גוון קול נמוך ומיוחד. במופע יבוצעו שירי עם ממזרח אירופה עד לישראל, מימי הביניים עד ימינו. המופע יכלול שירה פוליפונית בשלושה קולות שווים. המופע יאיר את כוחה של שירת הנשים ובמקרה זה שירה רב קולית בכוח משולש – האפשרות לחבר צליל לצליל וליצור הרמוניה, היכולת לרקום כוונה משותפת, והאפשרות להיות יחד בהוויה משותפת.

מפגש תרבויות מרתק צפוי להתקיים גם במופע שתבצענה הזמרת הערבייה נור דרוויש מנצרת, שתעלה מוסיקה ערבית, והזמרת יאנה רחל לוי, שנמלטה לאחרונה מאוקראינה בפרשנויות משלה למוסיקה נשית אוקראינית מסורתית.

הפסטיבל ייערך ברובו ברחבי ירושלים ויכלול כעשרה אירועים שיבוצעו בחללים ובאתרים שונים, שחלקם יוסבו לחללי קונצרטים לצורך הפסטיבל: אולמות ימקא ירושלים ומסביב להם;  ובית הנסן. הקונצרטים יעלו גם בתל אביב, בחיפה ובנצרת. בפסטיבל יככבו שלל מוסיקאיות ישראליות מעולות בהן נגניות סולניות מהתזמורת, זמרות סולניות ואורחות מרחבי העולם.  הפסטיבל יכלול גם יריד אמניות המבטא את האמנות הירושלמית המקומית.

הפסטיבל מופק, מנוהל ומבוצע בידי תזמורת הבארוק ירושלים. פרויקט זה מבטא שאיפה לביצוע תיקון היסטורי ופתיחת צוהר להסתכלות חדשה, שונה ואולי אף מהפכנית על יצירה, על נשים ועל יצירה נשית.

 פסטיבל "מכשפות?" – תכנית הקונצרטים, המופעים והאירועים 

פתיחת הפסטיבל | שני, 18.9 | ירושלים: בית הנסן

הרצאה: "שדים מימי הביניים: נשים מעופפות לעת ליל ומלומדים סקרנים לעת יום"

ד"ר איילת אבןעזרא – מרצה בכירה בחוג להיסטוריה, האונ' העברית

על מסורות עממיות של רכיבה או מעוף לילי של קבוצות נשים ולפעמים גברים בלילה בעקבות אלות פגאניות שונות, ועל איך מלומדים במאה ה-13 הסבירו לעצמם את התופעה הזו ותופעות אחרות שקשורות לשדים.

בשעה 19:00

קונצרט : קולות שווים

שירי עם ממזרח אירופה עד לישראל, מימי הביניים ועד ימינו. שירה פוליפונית בשלושה קולות נמוכים שווים, בליווי נגנים מתזמורת הבארוק ירושלים. המופע יאיר את כוחה של שירת הנשים – ובמקרה זה, שירה רב קולית בכוח משולש: האפשרות לחבר צליל לצליל וליצור הרמוניה, היכולת לרקום כוונה משותפת, והאפשרות להיות יחד בהוויה משותפת.

קולות: נטע שפיגל, עמית פישביין, לילה מזל יינישן

כלים: אורית מסריעקבי, צ'לו; ברי מוסקוביץ', תאורבו

בשעה 20:30

מופעים תזמורתיים

בת יפתח

השופט יפתח נדר כי אם ינצח במלחמה יעלה למזבח את הדבר הראשון אשר יצא לקראתו, ומתוך שערי העיר יצאה לא אחרת מביתו הבכורה. סיפור מקראי זה הועלה לכתב על ידי המלחין האיטלקי ג'יאקומו קריסימי, בן המאה ה־17, ששילב בתוכו את נקודת המבט של הנשים עליהן נכתבה היצירה, יחד עם טקסטים משיר השירים.
זמרת הטנור האורחת ורוניקה קורמנובה בתפקיד בת יפתח. הצילום באדיבות תזמורת הבארוק ירושלים
בפסטיבל "מכשפות?" הקרוב יתארחו ורוניקה קורמנובה, יקטרינה ליידר, נעמי בורלא לוי ונועה הופ, דורון פלורנטין ויואב אילון יחד עם התזמורת.

דוד שמר | מנצח 

ורוניקה קורמנובה, יקטרינה ליידר, נעמי בורלא לוי | סופרן

נועה הופ | אלט

דורון פלורנטין | טנור

יואב אילון | בס

נעם שוס, דפנה רביד | כינור

אופירה זכאי | תאורבו

רון ופריק | ויולונה

דוד שמר | עוגב

קריסימיהאורטוריה "משפט שלמה" 

לגרנצי – טריו סונטה "קורנרית", אופ. 2 מס' 1

קריסימי – "שחורה אני" לשני סופרן ובאסו קונטינואו

לגרנצי – טריו סונטה "וולווזונית", אופ. 2 מס' 13

קריסימי – האורטוריה "יפתח". גורלה של בת יפתח, כפי שפירש אותו בצלילים ג'קומו קריסימי לצד יצירות נוספות של קריסימי ובמרכזן דמויות נשיות יחד עם מוזיקה קאמרית ציורית מאת ג'ובאני לגרנצי.

בת יפתח, אלכסנדר קאבנל 1879

יום ב', 18.9 בשעה 20:00 – תל אביב: סטודיו אנט

יום ו', 22.9 בשעה 12:00 – ירושלים: בית הנסן

שבת, 23.9 בשעה 12:00 – נצרת: הכנסיה האנגליקנית

תנגנָּה הנערות

תכנית המוקדשת לנערות המאה ה-18, שגורלן הביא אותן לבית היתומות הוונציאני הידוע "בית ההארחה מהרחמים" – בו לימד אנטוניו ויואלדי וחיבר (עבורן) חלק ניכר מיצירותיו. תחתיו הן הפכו למוסיקאיות מקצועיות, אך כמו נשים אחרות בהיסטוריה נשכחו. עוד בתכנית יצירות מבריקות מאת אנה בון, אשר למדה בבית היתומות, אותן חיברה בגיל 16 בלבד.

דוד שמר | מנצח

תזמורת הבארוק ירושלים

שירה פטשורניק | סופרן

נעם שוס, דפנה רביד | כינור

אורית מסריעקבי | צ'לו

עדית שמר | חליל

***

ויואלדי – קונצ'רטו לשני כינורות, צ'לו ומיתרים ברה מינור, ר"ו 565 ; מוטט "לשיר באחו" לסופרן, ר"ו 623
אנה בון – סונטה לחליל בדו מז'ור, אופ. 1 מס' 1
ויואלדי – קונצ'רטו לחליל בסול מז'ור, ר"ו 438
אנה בון – אריה "הכוכב השמימי" לסופרן
ויואלדי – מוטט "בחמת הזעם הצודק" לסופרן, ר"ו 626

יום ג', 19.9 בשעה 20:00 – ירושלים: אודיטוריום ימקא הבינלאומית

יום ד', 20.9 בשעה 20:00 – תל אביב: המרכז למוזיקה תל אביביפו 

מופעים קאמריים

גורלות

המזרח התיכון פוגש את מזרח אירופה: דמותה של האישה על זהויותיה השונות במוסיקה עממית מהתרבויות השונות. שתי זמרות – שתי תרבויות שונות הרחוקות אחת מהשנייה אלפי קילומטר. השירים שבפיהן מבטאים רגשות וכמיהות משותפים לנשים מהתרבויות מהן הגיעו. הנושאים, הטקסטים והמצלולים שנדמים כרחוקים ומנוגדים הולכים ומתקרבים במהלך הקונצרט עד למיזוג בין שני קולות הזמרות בשיאו של הקונצרט.

נור דרוויש | סופרן

יאנהרחל לוי | סופרן

גדעון ברטלר | עיבודים וגיטרות

יום ג', 19.9 בשעה 20:00 – תל אביב: סטודיו אנט

יום ד', 20.9 בשעה 20:00 – ירושלים: בית הנסן

בטרקלין העלמה המחוכמת

אליזבתה דה גמבריני ואליזבת טרנרקטעים נבחרים.

שירים ויצירות כליות פרי עטן של ראשונות הנשים באנגליה לפרסם יצירות עבור השוק הבורגני-חובבני שתרמו בכך להיווצרותו.

בטרקלין העלמה המחוכמת. סצנת הפנאי הלונדונית מן המאה ה-18.

דמויות פופולריות בסצנת הפנאי הלונדונית של אמצע המאה ה-18 כמוסיקאיות רבות פעלים,  זמרות מבוקשות ע"י גדולי המלחינים ומורות לצעירות המעמד הגבוה שכתבו מוזיקה מקורית עבור אותם שיעורים ועבור ציבור מנויים רמי מעלה. הן כמעט ונעלמו מדפי ההיסטוריה אבל מגזינים מהתקופה שמוד אותן במרכז הבמה, לצד כינויים כמו "עלמה מחוכמת". הקונצרט מזמין את המאזינים להצטרף לטרקלין העלמות, בו המוזיקה תוצג באווירה דומה לסלונים המוקדמים ביותר.

אנסמבל לילך:

נעמי בורלא לוי | סופרן

עדי ברקובסקי | חלילית

אדם צ'פמן | ויולה דה גמבה

יונתן ברק | צ'מבלו והובלה

יום ג', 19.9 בשעה 17:00 – ירושלים: ימקא הבינלאומית  – אולם הכנסים

מוצ"ש, 23.9 בשעה 20:00 – חיפה: תיאטרון "הסטודיו" (בית הכט)

עצמאיות בווינה

שתי מלחינות ווינאיות בנות המאה ה-18 – מריאנה מרטינז, בת טיפוחיו של מטסטזיו, ומריאנה אונברוגר, בת טיפוחיו של אנטוניו סליירי. שתיהן זכו לחינוך מוסיקלי משובח ולמדו אצל יוזף היידן ושתיהן חיו חיים עצמאיים והתקיימו בזכות המוסיקה שלהן. בעוד אונברוגר מתה בגיל צעיר, מריאנה מרטינז חיה בשכנות להיידן והמשיכה לכתוב ולנגן עד למותה בגיל 68, כשהיא לא נשואה וללא ילדים.

ליליה סלבני | כינור

לוצ'יה ד'אנה | צ'לו

שרון פרושנסקי | פסנתר פטישים

***

מריאנה מרטינז – סונטה לפסנתר בלה מג'ור

היידן – שלישיית פסנתר במי מינור Hob. XV: 12

מריאנה אונברוגר – סונטה לפסנתר במי במול מג'ור

היידן – שלישיית פסנתר במי מג'ור Hob. XV: 28

יום ד', 20.9 בשעה 17:00 – ירושלים: ימקא הבינלאומית – אולם הכנסים

 

יריד אָמניות אומנות ירושלמית מקומית

יום ג', 19.9 בשעה 18:00 – ירושלים: רחבת ימקא הבינלאומית

 יריד ברוח רנסנסית החוגג את המגוון המבורך של העשייה הנשית הירושלמית השופעת בתחומי אמנות, מלאכת יד, מלאכות עתיקות, ריפוי, אופנה ועוד.

פרטים נוספים באתר תזמורת הבארוק ירושליםwww.jbo.co.il

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן