Skip to content

בערבית יש קללה: "לך תשתה את מי הים של עזה" – מה זה אומר?

סקירה קצרה על המתרחש בעזה והשאלה הגדולה: מי ינהל את האזור ביום שאחרי?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אין הרבה אנשים שיודעים שביליתי יותר משלוש שנים בעזה מחיי במסגרת תפקיד ביטחוני באיזור. אלה שיודעים פונים אלי להסברים. מתוך חוסר הבנה מה קורה שם. לכן, בואו ואתן לכם סקירה קצרה.
ראשית,  עזה איננה ניו יורק. זהו אזור לא גדול.  מן סוג של  אי – אי של פליטים כבר 76 שנה. מן אי שלו סוכנויות האו"ם UNRWA ואחרים  מחלקים כל חודש מאז 1948, אוכל, קצבות רווחה, חינוך ורפואה-  וברור שהכל בחינם. על מנת שנדבר במונחים  כלכליים אנחנו מדברים על תקציב הארגון "אונר"א", מיליארד דולר, או אם תרצו אלף מיליוני דולרים.

לפי הסטטיסטיקה של האו"ם יש בעזה כמעט שלושה מיליון (כולל את המתים), כלומר, המתים ממשיכים לקבל  welfare  (קצבת  רווחה) ומאחר ומועסקים שם עם משכורות שמנות של האו"ם כשלושים אלף עובדים, יש לארגון נטייה לשמר את עצמו לאורך זמן ולא לפתור את בעיית הפליטים.

בואו נדבר לרגע, על פליטים מסכנים וקורבנות

קחו לדוגמה את מדינת ישראל ולצורך כך אביא דוגמא אישית שלי –  הורי ליאון ואטל רכטמן, היו ניצולי שואה, 2 אנשים שבגמר מלחמת העולם השנייה ב1945, שניהם בגילאי העשרים היו אלמנים/ הורים שכולים למשפחות שהושמדו בשואה. שני אנשים שבורים, שורדי שואה שמצאו זה את זו, התחתנו שוב ב1947 והולידו אותי ואת אחותי נעמי ז"ל, ועלו ארצה כשברשותם רק  מזוודה עלובה. לפי כל הגדרות האו"ם ההורים שלי היו בהחלט פליטים.
אז מה? מישהו מטעם האו"ם נתן להם משהו? ממש לא. האם העולים ממדינות ערב שנושלו מכל רכושם במדינותיהם קיבלו משהו מן האו"ם? ממש לא.

הורי שיקמו את עצמם  מאפס וחיו כאן חיים יצרניים ובנו כמו הרבה אחרים שבאו למדינת ישראל את המדינה ואת עצמם. וכך כל העולים ממכל רחבי העולם, יצרו פה מדינה משגשגת, מדינה מודרנית, מדינה עם תשתיות רפואה, תחבורה, חינוך , מדע וטכנולוגיה ברמה שאיננה נופלת ממדינות באירופה, היא מדינת ישראל.

אבל בעזה זה אחרת לגמרי עזה היא עולם שלישי באפיונו הרע . עולם עלוב ומפגר שלכולם יש אינטרס לשמר אותו כעולם נחשל, קורבני, מוזנח ומשווע לעזרה. עולם בו המסכנות היא מקצוע. במילים אחרות עזה היא חיי פליטות לכל החיים דור רביעי וחמישי וכך הלאה.

בואו נדבר על עובדות יבשות

בעזה יש אוכלוסייה של 2.2 מיליון אנשים. מתוכם כארבעים אלף טרוריסטים נושאי נשק שרובם ברגון הטרור חמאס, או ארגון טרור אחר – הג'יהאד האסלאמי.
צריך לזכור כי זוהי אוכלוסייה ענייה ומצד שני מאד צעירה בגלל הילודה הרבה. אוכלוסייה עם אבטלה של מעל חמישים אחוז כי למרות מיליארדי הדולרים שזרמו לעזה, לא הוקמו בה תשתית תעשייתית, או עבודות תשתית.  פשוט לא. הכסף הזה היגיע לארגוני הטרור ולא לידי תושבי עזה.

מצד אחד הם אנשים שמוכנים להסתפק בפיתה עם עגבניות, חצי בצל ומלפפון ואולי ביצה ליום לאדם. הם אולי אוכלים בשר פעם בשבוע ביום שישי.  ומצד שני, הם בני אדם שחיים עם בעיות כמו בעיית מים קשה, עיר בה האזרחים זורקים זבל ולא מנקזים ביוב, לא בונים מתקני טיהור , ולכן מי השתייה שלהם מזוהמים. בעזה יש גם תהליך של המלחת בארות בגלל שאיבת יתר של מים מול גידול לא מבוקר באוכלוסייה.

אנחנו בסוף נובמבר, מתחיל פה חורף. עוד לא חורף קשה אבל הלילות קרירים. בעזה אין חשמל ואין איך לחמם את הדירות, או התייבשות חולים, או מקומות שצריכים קירור / חימום / חשמל. ברור אם כן, שבמקומות שבהם יש תינוקות זהו מצב בריאותי ותזונתי קריטי.

אנחנו לא נאצים. עובדה

אבל תזכרו כי כל העזתים הם למעשה – חמאס. הם הצביעו חמאס בבחירות 'דמוקרטיות' בהם הטרוריסטים הללו רצחו את נציגי הרשות הפלשתינית (תנועת פת"ח),  ורובם אלו שעובדים, עובדים במנגנון הממשלתי של ארגון הטרור או לחילופין, בניהם מרוויחים שכר כי הם חיילים בחמאס.

בכל זאת, אם אנחנו כוח כובש בעזה, ואנו מדינה שמקבלת עליה את החוק הבינלאומי, אנחנו חייבים להתנהל לפי חוקי המלחמה שאגב מושתתים רק על יחסים בין מדינות. אין בחוק המלחמה אזכור לארגוני טרור, וטוב שכך.

כן גבירותי ורבותי, אנחנו לא נאצים, ואנחנו לא נשמיד אוכלוסייה אזרחית או נגרום למגיפות או רעב.

אבל אנחנו חייבים להתנות תנאי והוא:
1. לא אנחנו נספק להם מים ודלק (דלק לטורבינות של חברת חשמל) ומנגד אנחנו נאשר הכנסת מצרכים, מים, דלק, קמח לאוכלוסייה ממצרים בסיוע המיפרציות שהציעו להקים להם מכוני התפלה למים.
צריך תמיד לזכור כי אנו כישראלים, חושבים בצורה מערבית עם ערכי מוסר יהודיים. אבל החמאס חושב אחרת לגמרי. הוא חושב כארגון טרור וזו גישתו המוחלטת. טרור בו אין ערך לחיי אדם והמטרה- חיסול ישראל – מקדשת את כל האמצעים.

  1. ממשלת ישראל, אישרה מידי חודש בחודשו להכניס לישראל 25 אלף פועלים שעבדו פה בישראל בתעשייה, בנייה או חקלאות. אותם פועלים הרוויחו פה כמינימום לפחות אלף דולר לחודש, וגם צברו זכויות סוציאליות. על מנת שנערוך השוואה – זכרו כי בעזה המשכורת החודשית של עובד ציבור בכירה היא מאה דולר! ( הרוב חי מפחות). אז לך ותסביר למה יש לכלב אינטרס לנשוך את היד שמאכילה אותו? האם הוא נגוע בכלבת הקנאות הדתית? מה גורם לקרצייה (ארגוני הטרור) להרוג את הכלב שבזכותו היא חיה?  תסכימו איתי שזה לא הגיוני?
    רוכל עזתי בעזה (צילום: וויקיפדיה)

    כסף מקאטאר

    נסיכות קאטאר הזרימה לעזה ברשותה ובהסכמתה של ממשלת ישראל, 30 מיליון דולר מידי חודש. הבעיה היא השחיתות בחברה הערבית הפלסטינית ובעזה במיוחד. היום אציבור למד כי החמאס השתמש בכסף בעיקר בשביל לבנות את ה- Metro.  העיר התחתית – עזה. אם אתה מערבי, אתה מכיר את המילה הזאת  וניתן לחשוב שמדובר כאן ברשת רכבת תת קרקעית, כי כשאנו בונים מנהרות תת קרקעיות הן נועדות לשימוש אזרחי בעיקר. לא בעזה, שם ברשת מנהרות שנחפרו בעמקים של 70 מטר ויותר, מוקמו בתי חרושת לייצור רקטות ורכש נשק וציוד לחיילי החמאס וממעל בניית וילות מפוארות למפקדי החמאס.

עוד עובדה: מיד אחרי המבצע הצבאי האחרון בעזה – 'צוק איתן' (2014), העבירו הקאטארים לעזה לצורך שיפוץ העיר ולשם בניית תשתיות – 180 מיליון דולר.  כעת קחו מחשבון כיס ותחלקו את הכסף הזה לשני מיליון תושבים ותקבלו קרוב לתשעים אלף דולר לאדם , ככסף שהוזרם לעזה.

לכאורה, החיים היו יכולים להיות טובים מאד בעזה  כי נכנס לאזור המון כסף גם מן הקאטארים וגם מן האו"ם . אבל שוב, הכסף הלך רק לחמאס שגנב את זה מן האוכלוסייה.  ופה נכנס האקווריום האחרון בסקירה הקצרה שלי: אירן.
העזתים הם מוסלמים סונים. רובם מזדהים עם תנועת האחים המוסלמים. תנועה שנוסדה במצרים בשנת 1928 וקוראת להשליט את האסלאם הסוני בחוקה ובחיי החברה באמצעות הפיכת מדינות ערב למדינות הלכה הדוקה אסלאמית כשכל מערכותיהן מתנהלות בכפוף לחוקי השריעה. אחת מסיסמאותיה של התנועה היא "האסלאם הוא הפתרון". איראן היא מדינה מוסלמית שיעית. יש תהום של שנאה בין שיעים לסונים, אפילו תהום הרבה יותר עמוקה מאשר בין המוסלמים ליהודים. אבל איראן, מתוך תפיסה של החזרת "עטרה ליושנה", רוצה להפיץ חוקי השריע בזכות כספי הנפט והגז שלה, וממשלת האייתולות הקלריקלית מבקשת להפיץ את האסלאם בעולם ומטילה כמו צרעה טפילית את ביציה בגוף הקורבן החלש. בגוף הקורבן מתפתחת רימה שאוכלת את אושיות המדינה מבפנים והורגת את המדינה, או אז המליציות הפרו איראניות שהוקמו משתלטות על המדינה בה הושתלו ביצי הרימה.

אפוד קרב שנמצא בעזה השייך לטרוריסט מהחמאס אשר נושא תעודה של אונר"א (ארגון האו"ם) צילום: ללא. מרשתות החברתיות לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

כך קרה בלבנון עם הקמת החיזבאללה, כך קורה בעיראק עם הקמת החיזבאללה של עיראק שגרם להתפוררות המדינה, כך קרה בדרום סוריה, שם הציבה איראן חמש חטיבות של שכירי חרב שלה ברמת הגולן בהסכמת הנשיא הסורי שנהנה מסיוע אירן בחיסול דאע"ש וסיוע כלכלי. אשר על כן, כך בהשראת תכניתו של הגנרל הקודם סולימאני, זה שחוסל ב2020 על ידי האמריקנים, הוקמה רשת 'הקשת השיעית המזרחית' שנועדה להעמיק איומיה הצבאיים מול ישראל ממזרח כשאירן כביכול בתחפושת. כך אנו מוצאים את חמאס הסוני (האחים מוסלמים) בסיוע איראני שיעי עומד מול ישראל.

מה חושבים הערבים על העזתים

בזמנו, כשהיה הסכם שלום בין ישראל למצרים ב-1979. הנשיא המצרי סאדאת לא היה מוכן בשום פנים ואופן לקבל לידו את עזה כ"מתנה" חינם אין כסף. הוא בהחלט ידע למה. סליחה על השטחיות בסקירה. אך זה היה רק בשביל שתבינו ב"גדול" מי נגד מי בעזה.

מה יהיה  בעתיד?

ובכן, אם תחזור לשם הרשות הפלשתינית, היא תצטרך לקבל גיבוי צבאי רציני ממדינות ערב על מנת להשליט שם סדר. תאמינו לי. רק ערבים יודעים לטפל בערבית וראו לדוגמא את מה שעשה המלך חוסיין לפלשתינאים בספטמבר השחור.( أيلول الأسود, אַיְלוּל אַל-אַסְוַד 1970) או מה שעשו הסעודים   בבחריין כשהאיראנים ניסו לעשות שם הפיכה ולהשתלט על המדינה. בקצרה, כיבוש עזה וחיסול החמאס היא רק תחילתה של הקושיה. מי ינהל את עזה ביום שאחרי? זו הקושיה הגדולה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן