Skip to content

לקראת אישור תקציב המדינה: גנץ מאיים, אבל לא יפרוש. שר הכלכלה ברקת, זומן ללשכת נתניהו

חטופים ומלחמה לחוד ופוליטיקה מפלגתית לחוד. בעוד החטופים שוהים בעזה – החרדים והמתנחלים רוצים תקציבים. יו"ר המחנה הממלכתי מאיים לפרוש, אבל נשאר ושר הכלכלה שעשה שרירים זומן לנזיפה בלשכת נתניהו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר הכלכלה ניר ברקת זומן היום (שני) לפגישה אצל ראש הממשלה נתניהו, זאת בעקבות הודעתו כי בכוונתו להתנגד לתקציב שעל הפרק בישיבת הממשלה שתתקיים מאוחר יותר הערב. לדברי מקורבי ברקת מדובר בתקציב "גרוע שלא נותן מענה אמיתי בזמן מלחמה. אין מענה לבעיות הכלכליות, אין פתרונות לבעיות הצמיחה, אין סיוע לעסקים שיקרסו". עוד מסרו כי השר בעל אחריות מתוקף תפקידו, "אינו חותמת גומי", טענו. ברקת הוא השר הראשון בליכוד שהביע התנגדות לתקציב, שמצטרף לחמשת שרי המחנה הממלכתי שצפויים להתנגד לו גם כן. אף על פי כן, בקואליציה מעריכים כי הרוב לאישורו בממשלה מובטח.

נתניהו, יעלון וגנץ בהערכת מצב באוגדת עוצבת הפלדה (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ארכיון. נתניהו, וגנץ בהערכת מצב  (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

יו״ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ פנה אמש  במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו והודיע לו כי אם לא יבוצעו שינויים בכספים הקואליציוניים – נשקול את המשך דרכנו". זאת, לקראת דיון התקציב שיתקיים מחר, במהלכו יביא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לאישור הממשלה את עדכון התקציב 2023 ללא קיצוץ מלא של הכספים הקואליציוניים. גנץ, כאמור, דורש לבטל את הישיבה ולהסיט את הכספים שטרם מוצו לשנת 2023 ובהתאם גם ל-2024, לצורכי המלחמה. אם זאת, מקורות במחנה הממלכתי אמרו שיו"ר המפלגה בני גנץ לא יפרוש מהממשלה בשל כוונת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להסתפק בקיצוץ מינורי בכספים הקואליציוניים. "נפגשנו עם סמוטריץ' שלוש פעמים, אנחנו מנסים לשנות את ההחלטה, אבל הסיכוי לכך נמוך", אמר אחד המקורות. "ביבי מפחד מסמוטריץ'. זו לא ממשלה פריטטית ואין לנו יכולת לגרום לדבר הזה לקרות".

הממשלה מתכוונת לבצע היום (שני) בערב חלוקה מחודשת של הכספים הקואליציוניים שאושרו עם העברת התקציב בתחילת השנה. אף על פי שסמוטריץ' ולשכת ראש הממשלה טענו כי הכספים הקואליציוניים יקוצצו ב–70%, לפי ההצעה הסופית שתועבר לממשלה סך הכספים הקואליציוניים ב–2023 יגיע ל–4.86 מיליארד שקלים במקום 5.82 מיליארד בהחלטה המקורית — כלומר קיצוץ קטן מ–20%.

שר האוצר סמוטריץ אמר אתמול: "נביא מחר לממשלה תקציב חסר תקדים של 30 מיליארד שקלים לחודש וחצי, שעונה על צרכי המלחמה. התקציב יתן מענה מלא לצרכים של צה״ל בהגנה ובהתקפה, ידאג למשפחות החטופים, הפצועים, החללים והנרצחים, למשפחות המפונים בבתי המלון וההארחה, ויבטיח שכלכלת ישראל תמשיך לעבוד ולשגשג".

יאיר לפיד, ראש האופוזיציה ויו"ר 'יש עתיד' אמר יאיר בפתח ישיבת סיעת ׳יש עתיד׳: "נתניהו וסמוטריץ' ממשיכים את מופע האטימות שפירק את המדינה הזו מבפנים עד ה-7 לאוקטובר. ממשיכים להעביר את הכסף לצרכים פוליטיים. כסף שיכול היה לשמש את צה"ל, שיכול היה לשמש את המפונים, שיכול היה לעזור לכלכלה שנמצאת בקריסה. אני פונה לכל שרי הממשלה, לכל חברי  הקואליציה, אתם חתומים על הכספים האלה. זה לא מספיק להתראיין נגד זה. יש לכם את הכוח לעצור את זה. תלחמו, אל תתנו לזה לקרות. אתם לא יכולים לעשות את זה לאזרחי ישראל". לפיד תקף את הממשלה ואמר כי "היא גונבת כספי ציבור לצרכים ולמטרות שהם הפוכים ממה שמדינת ישראל צריכה וגורמים נזק למדינת ישראל וגם לביטחון העתידי שלה. היא מקימה מיליציות בחסות השר בן גביר, מחלקת נשק באופן שלא רק שלא יתרום לביטחון המדינה, אלא להפך, יייצר בהמשך מקרים כואבים ומסוכנים שיפגעו בביטחון המדינה ובביטחון כל אזרחית ואזרח. זאת תהיה בחייה לדורות, דורות רבים". בהקשר לגדה המערבית אמר לפיד כי המתנחלים "מבעירים את השטח ביהודה ושומרון. יש קבוצה שמנסה לייצר חזית שלישית ביהודה ושומרון שתפגע במאמצים לחסל את בסיס הטרור והשלטון של חמאס בעזה וחלילה תסית תשומת לב וערנות מהמוכנות שלנו בצפון.


יאיר לפיד מתנגד לתקציב
סמוטריץ פנה לגנץ ואמר: "מצפה ממך להתעלות לגודל השעה, התקציב שעובר היום זה 30 מליארד, אתה מסכים ל-99% ממנו, יש לנו וויכוח על אחוז אחד. אחדות מאפשרת להתפשר, לוותר על אחוז אחד שאולי אתה לא מסכים איתו, ושותפים שלך חושבים אחרת. התקציב יעבור גם אם תתנגדו". על לפיד הוא אמר: "אין לי ממנו ציפיות".
ח"כ אפרת רייטן (העבודה) צייצה בטוויטר כי היא "מחזקת את השר גנץ שהצטרף למאבק הצודק והנכון להסיט את כל התקציבים הקואליציונים לטובת הלחימה. שר האוצר מתעקש לא להפנים את המציאות החדשה בעקבות המלחמה, ומפקיר את כלל אזרחי המדינה בשעתם הקשה ביותר. בשבוע שעבר פנינו בדרישה ליועמש"ית לעצור את המחטף בתקציב שמנסה לבצע שר האוצר בניגוד לחוק. ככל שידרש נעתור גם לבג"צ בנושא".
יו"ר ועדת הכספים משה גפני, הודיע היום היום כי מפלגתו לא תשב עוד בממשלה שהתקציבים המיועדים למגזר החרדי יופיעו במסגרת כספים קואליציוניים, ולא בבסיס התקציב. במסר לראש הממשלה ושר האוצר הבהיר גפני כי את הכנסת הסעיפים למגזר החרדי, ובהם העלאת שכר המורים וקצבת האברכים, לתוך המסגרת התקציבית הכללית ידרוש כבר באישור תקציב 2024 כתנאי להעברתו.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן