Skip to content

הקשר בין ריפוי, תיקון ותיאטרון בפסטיבל התיאטרון של סטודיו למשחק – ניסן נתיב בירושלים

הפסטיבל השנה יציג בתאריכים 20 – 23 בדצמבר 2023, מופעים בולטים לצד 15 בכורות פורצות דרך, שיתופי פעולה עם מוסדות ירושלמים שונים ובמה נרחבת לזירת התיאטרון הפועלת בעיר במשך כל השנה. בנוסף, מביא הפסטיבל הצגות מרכזיות מהזירה הארצית המתקשות להגיע לירושלים בימי שגרה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

באירוע פתיחת הפסטיבל, "תיאטרון. רפוי. תיקון", יוקרן הסרט "הילד", של יהב וינר ז"ל, בוגר הסטודיו, תושב כפר עזה שנרצח ב-7 באוקטובר. הסרט הקצר שלו עוסק באב ובנו המתגוררים בכפר עזה ומתמודדים עם סבב לחימה. הסרט זכה, לאחר מותו של יהב, למספר פרסים ותשומת לב תקשורתית ארצית ועולמית. לאחר הסרט יתקיים שיח יוצרים בו ישתתפו שי לי עטרי, אשתו של יהב וינר ז"ל, בוגרת הסטודיו ועורכת הסרט, ג'קי לוי, שקרובי משפחתו היו בין החטופים בעזה, אילנית סוויסה, יוצרת קולנוע המתגוררת בכפר עזה והיא ניצולת הטבח של ה-7 באוקטובר ויעל טל- יוצרת תיאטרון פוליטית. במהלך האירוע יוענק אות הוקרה לסלעית אחי מרים, שחקנית, במאית ואשת תיאטרון, מנהלת מרכז נורית קציר בירושלים.

במסגרת הפסטיבל יעלו 15 הצגות מקור בבכורה ביניהם "הולכים לעולמם", הצגת בכורה ליצירה מקורית של בוגרי הסטודיו דניאל עובדיה ונתנאל רפפורט בשיתוף עם תיאטרון משו משו. ההצגה היא מופע בירוקרטי על מוות: תיכף תתקבלו על ידי עובדי מדור החוות ותעברו את הבירוקרטיה הרגילה: נוהל קליטת המת, חתימה על טופס ויתור חיים ולבסוף העלייה למעבורת שתיקח אתכם ל.. שם. בין בירוקרטיה לבירוקרטיה תפגשו בסיפור אהבה חוצה עולמות, תגלו שפחד חיים עשוי להיות גדול יותר מפחד מוות, ואולי תינתן לכם עוד הזדמנות אחרונה לחזור, אם רק תרצו.

עוד בכורות בפסטיבל יתקיימו במסגרת "ספוטלייט" – מסגרת ייעודית לבוגרי הסטודיו, המאפשרת ליוצרים לפתח עבודה חדשה ולהציגה במסגרת הפסטיבל.  תכנית זו שמה דגש על תאטרון קצר, סוג יצירה שכמעט ולא נוכח ביצירה העכשווית. כל מופע מורכב משתי הצגות קצרות, המגיעות משני יוצרים שונים, העולים על במה אחת. הבמה עליה יוצגו יצירות אלו היא במה קטנה ואינטימית, והיצירות שאבו השראה מהבמה ונוצרו בדמותה – הצגות תיאטרון קטנות, אנושיות, צעירות ואינטימיות, המתעדפות תקשורת ישירה וכנה עם הקהל.

בין המופעים בספוטלייט: "BAPE", דואו אלקטרו-נונסנס חדש שנולד מתוך החיים המורכבים. בדרך הייחודית שלהם, באמצעות סינתיסייזרים, מכונות, הומור ומקלדות,  הם מנסים להבין איך מנצחים את המציאות הקשה והאם נשארים בכל מחיר. ההצגה "גורילות", של אורטל פז ולילך כנען, סדרה של שיחות תאטרליות של 2 נשים שנותרו נעולות בחדר הממ"ד ובו מקרר. השיחות של הנשים עם האוכל, חלקן קשורות למלחמה שבחוץ חלקן קשורות למלחמה שבפנים, בתקווה לניצחון מוחץ בכל החזיתות. "אנטי אייג'ינג" היא קומדיה אפלה של מיכל לוסי גורפיין, שבמרכזה רומן בין שחקנית צעירה לשחקן מבוגר ששקוע בדיכאון כבד – ההצגה מספרת על היופי שבפנטזיה למול האפרוריות שבמציאות. המופע "חצי מהפתרון" הוא מופע מוזיקלי עם שירים מקוריים על ציפיותיה של אישה בת 28 ממערכות יחסים, חרדות וכל הדברים שהיא צריכה להתמודד איתה כאדם בוגר.

גם במסגרת פרוייקט "לראשונה" –  חממת היצירה של סטודיו למשחק -ניסן נתיב, ירושלים, יוצגו חמש יצירות קצרות בבוכרה שהן פרי עטן, רוחן והפקתן של חמישה מבוגרי ובוגרות השנה, אשר פותחו בחממת הסטודיו, בדיאלוג וליווי אמנותי של אמני תיאטרון נבחרים בארץ. המופעים מאפשרים מבט לקולות רעננים ומבטיחים של יוצרי העתיד של התיאטרון בישראל.

בין ההצגות שיוצגו בפרוייקט, "שבבים" של איתן צוויק.  כששטיסל פוגש את המילטון- מחזמר ראפ חסידימסע דרך ניגונים מסורתיים וראפ, יידישקייט וגרוב, פלירטוט עם ולא עלינו רקדניות ורקדנים וצעקה של נשמה אחת שמחפשת מקום חופשי ומהנה בעולם. "על ילדה ומוות" של ליה קובו עוסקת בילדה קטנה שמסרבת להשלים עם מות אביה – ובכך מתחילה דיאלוג עם המוות. כאן הפחד, הבדידות והיופי שבמוות נפגשים על הבמה.  "Pardon my French" של שרון ברדלי הוא סיפור על שלושה מבמאי הגל החדש הצרפתי היוצאים למסע בארץ ישראל במטרה לצלם סרט בצל המלחמה ונתקלים בבחורה צעירה המחפשת את אהובה הנמצא בחזית. זוהי יצירה אבסורדית שנעה בין הפנטזיה הצרפתית למציאות הישראלית.

עוד בפסטיבל יוצגו הצגות רצות כמו "לא מכניסה את זה הביתה" שיצר ג'ייסון הולט דנינו, מופע שכולו וידויים אוטוביוגרפיים: פרפורמרים יושבים באמצע החלל בחליפות ושמלות עבר ומתוודים. ברצף. רק וידויים. וידויים על סודות אפלים, חטאים, פשעים, בושה ואשמה. המופע נוצר לראשונה בסלון ביתו של ג׳ייסון דנינו הולט ומאז שומט לסתות ברחבי הארץ והעולם. הגרסה הזאת של המופע היא הפעם הראשונה שהפורמט מתכנס לאחר אירועי הטבח בשביעי לאוקטובר ופרוץ המלחמה.

עוד ילוו את הפסטיבל אירועים, במסגרת "חמ"ל מלחמה", ביניהם: "שבר ותיקון", מפגש לימוד עם חיה גלבוע בו נצלול לסוגיה תלמודית וקטע מספרות הזוהר שמסתכלים על השבר כהזדמנות לתפנית ועל תיקון כחומר הפעיל במציאות.  "מרחב מרפא" – מופע ומעגל שירה עם מקהלת גיא בן הינום. המקהלה רואה בשירה המשותפת איכות תרפויטית גבוהה. בשבועות האחרונים היא מפתחת את רעיון המפגש הבלתי אמצעי עם הקהל, במסגרתו, בד בבד עם שירת הרפרטואר הקבוע של המקהלה, תתבצע גם סדנת שירה קצרה ובסופה שירה משותפת עם הקהל. "לא ממואר" – שיחה עם הסופר מוטי פוגל על אובדן, שכול ונחמה. בנוסף, יתקיים טקס אבל קהילתי – טקס המגיע משבט הדארגה ממערב אפריקה – זהו אירוע משך חווייתי בו אנשים מוזמנים להתמסר לרגש בתוך מרחב בטוח ומודרך.

לא מכניסה את זה הביתה. צילום: עומר אלשייך

פסטיבל התיאטרון של סטודיו למשחק  – ניסן נתיב, ירושלים. מנהל אמנותי: ניר שגב

20 – 23 בדצמבר, סטודיו למשחק ניסן נתיב, מנורה 3, קמפוס האומנויות החדש (ליד בית העם) ירושלים

למידע ורכישת כרטיסים באתר של סטודיו למשחק ניסן נתיב

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן