Skip to content

דונלד טראמפ לא יוכל להתמודד לנשיאות ארצות הברית

שופטי העליון בקולרדו קבעו כי טראמפ שהורשע בשל חלקו באירועי המרידה ותקיפת הקפיטול ב2021, לא יוכל להתמודד בשל סעיף 14 בחוקה האמריקאית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית לשעבר, לא יוכל להתמודד לנשיאות ארצות הברית, כך פסק אתמול (שלישי), בית המשפט העליון של מדינת קולרדו. שופטי העליון קבעו בפסק דין שמשתרע על פני 200 עמודים כי טראמפ מנוע מהתמודדות לתפקיד ציבורי בשל חלקו באירועי ההמרדה ובתקיפת הקפיטול שאירעו ביוני 2021. טרמאפ יוכל לערער על פסיקה זו בפני שופטי העליון בוושינגטון, אבל לא יוכל לדרוש את ביטול הפסיקה שנשענת על סעיף 14 לתיקון החוקה ברצות הברית שקובע כי כל אדם שמשתתף בהמרדה או במרידה כנגד ארצות הברית לא יוכל לשמש בכל תפקיד ציבורי. ברוב של ארבעה תומכים מול שלושה מתנגדים, תגיע ככל הנראה לבית המשפט העליון של ארה"ב. הפסיקה הופכת את טראמפ למועמד הראשון לנשיאות שמוכרז כלא כשיר לכהן בבית הלבן תחת סעיף חוקתי שלעתים נדירות משתמשים בו ושאוסר על עובדי ממשל שהיו מעורבים ב"התקוממות או מרידה" מכהונה במשרה ציבורית.

דונלד טראמפ בכניסתו לבית המשפט הפדרלי (צילום מסך CNN) לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

טראמפ הבטיח לערער על הפסיקה לבית המשפט העליון של ארה"ב, ובית המשפט העליון של קולורדו מסר שהוא ידחה את החלת הפסיקה שלו עד לפחות 4 בינואר כדי לאפשר לנשיא לשעבר להגיש ערעור. אבל צריך לזכור כי בבית המשפט העליון של ארה"ב יש רוב של שישה שופטים שמרנים וכי שלושה מהם מונו על ידי טראמפ – מול שלושה שופטים ליברלים. לכן כאשר יגיע התיק לפתחו הוא יצטרך לשקול אם טראמפ כשיר לכהן כהונה נוספת כנשיא. "בית המשפט העליון נדחק פעם נוספת למרכז הבחירות לנשיאות ארה"ב", אמר ריצ'רד ל. הייסן, מומחה לחוקי בחירות באוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס, שהשווה את המקרה של טראמפ לזה של ג'ורג' בוש הבן נגד אל גור. "אולם בניגוד ל-2000, חוסר היציבות הפוליטית הכללית בארה"ב הופכת את המצב כעת להרבה יותר מעורער". "בית המשפט העליון של קולורדו פרסם הערב החלטה פגומה ואנחנו נגיש במהירות ערעור לבית המשפט העליון של ארה"ב", אמר דובר מטעם הקמפיין של טראמפ, סטיבן צ'ונג, שהוסיף שהפסיקה בקולורדו "לא דמוקרטית". נשיא "אזרחים למען אחריות ואתיקה בוושינגטון" (CREW), נואה בוקבינדר, אמר שהחלטת בית המשפט "אינה רק היסטורית ומוצדקת אלא הכרחית כדי להגן על עתיד הדמוקרטיה במדינה שלנו".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן