Skip to content

"לוצ'יה די למרמור" אופרה פמיניסטית בהשתתפות סולנים בינלאומיים באופרה הישראלית

"לוצ׳יה היא סמל למאבקן של נשים בכל העולם לחופש ולזכותן להיות אחראיות על גורלן האישי" - אומרת הבמאית עומר בן סעדיה על האופרה של המלחין האיטלקי דוניצטי.  סיפור אהבה ומוות בטרגדיה שמתרחשת בסקוטלנד. ההפקה החדשה בניצוחו של מאסטרו קרלו מונטנרו CARLO MONTANARO תועלה בין 5-13.1.24 בבית האופרה בתל - אביב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפקת "לוצ'יה די למרמור" שנדחתה עקב המלחמה מגיעה אל במת האופרה הישראלית.  האופרה האהובה מאת המלחין האיטלקי גאטנו דוניצטי היתה אמורה לעלות בחודש נובמבר, אולם המופעים נדחו עקב המלחמה. זוהי ההפקה הראשונה שתעלה בישראל מאז פרוץ המלחמה בהשתתפות צוות גדול של אמנים מחו"ל.

על האופרה בעקבות ההפקה הגדולה והמושקעת של הבמאי הספרדי אמיליו סאחי ינצח  מאסטרו קרלו מונטנרו  CARLO MONTANARO . משתתפים בה, צוות סולנים בינלאומי וישראלי, תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון ומקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתי ברקוביץ'.

האופרה הטראגית לוצ'יה די למרמור . צילום: יוסי צבקר

הבמאית עומר בן סעדיה שהחלה את דרכה המקצועית באופרה הישראלית ומביימת בשנים האחרונות בבתי אופרה בכל רחבי ארה"ב, חוזרת לביתה האמנותי ליצירת גרסה חדשה להפקה המרהיבה של הבמאי הספרדי אמיליו סאחי. למרות שמדובר באחת הקלסיקות האהובות של עולם האופרה ואחת מאבני היסוד המשמעותיות של המוסיקה הרומנטית, לוצ׳יה די למרמור נשארה אופרה רלוונטית, בועטת וחיונית. לדברי עומר בן סעדיה:" הסיפור של לוצ׳יה חג סביב הסיפור הטרגי של אישה צעירה שהעולם שסביבה משתמש בה ככלי פוליטי וחברתי עד לכדי תוצאה הרסנית. לוצ׳יה נאבקת בכל דרך אפשרית להשמיע את הקול שלה כנגד כוחות דורסניים ובמחיר כבד לעצמה. מההפקה הגותית הזו שמתכתבת עם הרומן המקורי של וולט סקוט עד לתל אביב של ימינו, לוצ׳יה הופכת לסמל של מאבקן של נשים בכל העולם, לחופש, לאהבה על פי רצונן ולזכותן להיות אחראיות על גורלן האישי".

דוניצטי (1797-1848) היה אמן הבל קנטו ("שירה יפה")  המצריכה שליטה קולית עילאית ומנעד וגמישות קוליים רחבים. לוצ'יה די למרמור נחשבת לאחת משיאי סגנון הבל קנטו, לצד אופרות פופולריות אחרות של דוניצטי (ובהן: "שיקוי האהבה", "אנה בולנה", "בת הגדוד" ו"מריה סטוארדה").

לוצ'יה (מימין) ואליסה, תלבושות להצגת הבכורה 1835. מקור הצילום ויקיפדיה

לוצ'יה רוצחת את בעלה הטרי ומאבדת את שפיותה באריית השיגעון הגדולה מכולן שהלחין דוניצטי 

לאורך האופרה אנחנו חווים יחד עם לוצ'יה את התלאות אותן היא נאלצת לעבור וחשים כלפיה אמפתיה כשהיא מאבדת את דעתה, רוצחת את בעלה הטרי במיטת כלולותיהם ומסיימת את חייה. את כל זה היא עושה תוך כדי שהיא שרה את אחד התפקידים הווירטואוזיים והמאתגרים ביותר שנכתבו אי פעם, ששיאו מגיע באריה המוכרת כ"ארית השיגעון". האריה הנמשכת כ-15 דקות היא שיאה המרגש של היצירה, ומבחנה הגדול של הסולנית המגלמת את התפקיד.

לוצ'יה די למרמור צילום יוסי צבקר

גם לקולנוע של המאה ה-20 וה-21 נכנסה ארית השיגעון כהשראה ליוצרים ששילבו אותה בפס הקול של סרטיהם ובהם: מרטין סקורסזה ב'שתולים', פול קוקס האוסטרלי ב'איש הפרחים' ובמאי הקולנוע לוק באסון ששילב בסרטו 'האלמנט החמישי' את האריה בקולה של הזמרת האלבנית אינווה מולה שבקע מקולה של זמרת חייזרית על המסך.

צוות הזמרים הישראלי והבינלאומי שישתתף בהפקה הם – לוצ'יה: הילה פחימה ולאורה אולואה הקובנית; אדגרדו: זמרי הטנור אורסטה קוזימו וג'ורג'יו מיזרי; אנריקו: זמרי הבריטון יונוץ פאסקו ועודד רייך; ריימונדו: זמרי הבס דוד ג'אנגרגוריו ואלכסיי בירקוס; ארתורו: זמרי הטנור ליביו אינדריקאו ואנתוני ווב, אליסה: תמרה נבות וגל כוכב; נורמנו: אנתוני ווב ואנטון טרוטוש.

תאריכי המופעים

יום שישי|05/01/2024|שעה 13:00

יום ראשון|07/01/2024|שעה 19:00|בכורה

יום שני|08/01/2024|שעה 18:00

יום רביעי|10/01/2024|שעה 18:00

יום חמישי|11/01/2024|שעה 19:00

יום שישי|12/01/2024|שעה 13:00

יום שבת|13/01/2024|שעה 19:00

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן