Skip to content

המנצח והצ'מבליסט המפורסם מיגל ז'לוטו מפורטוגל ינצח על תזמורת הבארוק ירושלים בקונצרט "לה ביזאר"

ז'לוטו: "כאומן, אני רואה את עצמי כשגריר של שלום, ושדרך היופי, האמנות והתרבות אני מביא לאנשים קצת מנוחה ובריחה מהמציאות האכזרית של מלחמה... תפקוד האמנות הוא לרוב בדיוק זה: דלת ליקום מקביל, שבו הדברים נכונים באופן קסום, והסבל אינו קיים".
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מיגל ז'לוטו יככב בסדרת קונצרטים עם תזמורת הבארוק ירושלים בירושלים, תל אביב ורחובות. שם הקונצרט "לה ביזאר", שלקוח מהסוויטה של טלמן שחותמת את הקונצרט , מייצגת אלמנטים לא שגרתיים ומעוררים סקרנות שמופיעים כמעט בכל אחת מהיצירות שבתוכנית. 14-17 בינואר 2024.

ז'לוטו ינגן כסולן ב- “Pièces de Clavecin en Concert” ("קטעים לצ'מבלו עם כלים נוספים") מאת ראמו, קונצ'רטו לצ'מבלו מאת באך ומאת המלחין הפורטוגלי קרלוס סיישס. עוד בתוכנית יבוצעו יצירות כליות מאת פרנצ'סקו ג'מיניאני וגאורג פרידריך טלמן.

תזמורת הבארוק ירושלים. צילום יואל לוי

דווקא ברגעי מלחמה, כשעולם התרבות משותק כמעט לגמרי והאומנים מחו"ל נמנעים מלהגיע ארצה, יגיע בשבוע הבא לישראל האומן הבינלאומי הפורטוגלי מיגל ז'לוטו, לצורך השתתפות בסדרת קונצרטי בארוק ברחבי הארץ יחד עם תזמורת הבארוק ירושלים. בשיחה איתו מוסר ז'לוטו: "כאומן, אני רואה את עצמי כשגריר של שלום, ושדרך היופי, האמנות והתרבות אני מביא לאנשים קצת מנוחה ובריחה מהמציאות האכזרית של מלחמה. זה מה שאני רוצה להביא לעם הישראלי: מפלט רגעי מהמצוקה הנוכחית, הצצה לנחמה, והתקווה שבעתיד, בתקווה קרוב, הדברים יחזרו להיות 'נורמליים', או אפילו יותר טוב, שהתנאים כי יימצא שלום בר קיימא. אני יודע שזה נשמע אוטופי לרובכם, שחיים כרגע את הרגע הנורא הזה, אבל תפקוד האמנות הוא לרוב בדיוק זה: דלת ליקום מקביל, שבו הדברים נכונים באופן קסום, והסבל אינו קיים".

התוכנית הבאה של תזמורת הבארוק ירושלים מתאפיינת, בין השאר, בפריסה הגאוגרפית הרחבה ביותר שלה – אולי רחבה יותר מאי פעם בתכניותינו. ומדובר לא רק במספר הארצות שמהן באו המלחינים שיצירותיהם נכללו בתוכנית (צרפת, איטליה, גרמניה, אנגליה, פורטוגל), אלא אף בהשפעות בינלאומיות הדדיות, ב"האבקה צולבת" שביניהם.

אודות האמן מיגל ז'לוטו

מיגל ז'לוטו משמש כמנהל אמנותי וכמנצח של אנסמבל לודוביצ'ה הפורטוגלי שאותו הקים, נגן קונטינואו אורח עם הרכבים יוקרתיים של מוסיקה עתיקה ברחבי אירופה, וסולן/רסיטליסט.

מיגל ז'לוטו, המנצח הפורטוגלי ונגן הצ'מבלו המפורסם, ינצח על תזמורת הבארוק ירושלים וינגן כסולן בקונצרט "לה ביזאר". צילום מיכאל נובק.

ז'לוטו הוא כיום אחד המומחים הפורטוגלים הידועים לכלי מקלדת היסטוריים. מיגל מרבה להופיע באולמות חשובים בכל אירופה, ישראל, סין ויפן, ולעתים קרובות משתף פעולה עם הרכבים חשובים בהם ווקס לומיניס, קפלה פלמנקה, בון קורד, תזמורת הבארוק של Real Câmara ותזמורת גולבנקיאן, בין היתר. לאחרונה הופיע בכמה רסיטלים בפסטיבל למוסיקה עתיקה באוטרכט; ב-Casa da Música בפורטו, בארמונות המלוכה הספרדיים של ארנחואז ו-La Granja de San Ildefonso; במוזיאון המוזיקה הלאומי בליסבון ועוד.

כסולן, מיגל ביצע קונצ'רטי מפורסמים רבים מאת באך, הנדל, היידן, קפ"ע באך ואחרים לצד יצירות מפורסמות פחות מאת מלחינים פורטוגלים בהם קרלוס דה סיישס, חוזה פאלומינו ואחרים.  כעוגבר הרפרטואר שלו מתמקד בעיקר בבתי הספר האיבריים והאיטלקיים מהמאה ה-16 עד המאה ה-18, וכסולן צ'מבלו הוא מרבה לבצע מוזיקה צרפתית, גרמנית ואנגלית מאותה תקופה. מיגל גם מתמחה ברפרטואר הפורטוגלי. מייסד ומנהל את אנסמבל לודוביצ'ה שמוקדש לביצוע מוזיקה מהמאות ה-16, ה-17 וה-18.

מיגל ניצח מהצ'מבלו ו/או העוגב על כמה מיצירות הבארוק הגדולות ביותר מאת מונטוורדי, לולי, ראמו, שרפנטייה סקרלטי, באך ורבים אחרים. הוא מוזמן תכופות להופיע כמנצח אורח על תזמורות והרכבים פורטוגליים בעלי שם. למד צ'מבלו במחלקה למוזיקה מוקדמת וביצוע היסטורי בקונסרבטוריון המלכותי בהאג, שם השלים את התואר הראשון והשני אצל ז'אק אוג. הוא השתתף בכיתות אמן אצל גוסטב לאונהרדט, אוליבייה באומונט ואילטון וג'וניסקי, וגם למד קלאביקורד ועוגב בארוק. יש לו תואר שני במוזיקה באוניברסיטת אביירו וכיום הוא עושה את הדוקטורט במוזיקולוגיה היסטורית באוניברסיאדה נובה, בליסבון, שם הוא מתמקד במוזיקה פורטוגלית-איטלקית מהמאה ה-18.

תוכנית קונצרט מספר 3 "לה ביזאר" בביצוע תזמורת הבארוק ירושלים. מנצח וסולן בצ'מבלו  פרננדו מיגל ז'לוטו

ראמו – קונצרט מס' 2 בסול מג'ור, מתוך 6 קונצרטים לצ'מבלו וכלים נוספים (פריז, 1741), בעיבוד אנונימי מהמאה ה – 18 לשישייה

י.ס. באך – קונצ'רטו לצ'מבלו בלה מג'ור, רי"ב 1055

ג'מיניאני – קונצ'רטו גרוסו אופוס 2 מס. 2

קרלוס סיישס – קונצ'רטו לצ'מבלו ומיתרים בסול מינור

טלמן – סוויטה "לה ביזאר" בסול מג'ור

מועדי ואולמות המופעים בארץ

יום א', 14.1.2024 בשעה 20:00 – ימקא הבינלאומית ירושלים

יום ג', 16.1.2024 בשעה 20:00 – אולם צוקר היכל התרבות תל אביב

יום ד', 17.1.2024 בשעה 20:00 – אולם סלע, רחובות

פרטים נוספים באתר:  www.jbo.co.il

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן