Skip to content

ועדת הכלכלה דנה ב- קקי של כלבים

ח"כ שירי: ההצעה היא לא רק שלא לדרוך ולהתעסק בקקי – היא אמורה לתת תמריץ להתמודד עם הבעיה. נציג משרד המשפטים, עו"ד אבינועם ביר: התנהגות הפסולה היא השארת צואה ועל זה כבר יש קנס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כשברקע 134 חטופות וחטופים עדיין שוהים בשבי החמאס, ומול הגשת דו"ח האסון במירון, עסקה וועדת הכלכלה של הכנסת בראשות דוד ביטן מהליכוד – לא להאמין, בקקי של כלבים. ועדת הכלכלה של אישרה היום (רביעי)  לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק, האחת של ח"כ נאור שירי(יש עתיד) והשנייה של ח"כ אלי דלל (ליכוד), העוסקות בהקמת מאגר מידע גנטי של כלבים. לפי ההצעה שאושרה, רשות מקומית תהייה רשאית להקים ולהפעיל בתחומה מאגר DNA מקומי, שיכלול מידע גנטי של כלבים שבעליהם מתגוררים בתחומי הרשות. המאגר יוכל לשמש את הרשות לצורך אכיפה ואיתר בעלים של כלבים שהשאירו גללים בשטח ציבורי. עוד נקבע כי הממשלה תמנה שר שיהיה אחראי על ביצוע החוק, והשר יהיה רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצוע. במהלך הדיון עלה כי אף משרד לא רוצה לקחת אחריות על יישום ההצעה – ח"כ דלל: מתבייש שלאף אחד לא אכפת מהטיפול בגללים שהם מפגע בריאותי; ח"כ שירי: ההצעה היא לא רק שלא לדרוך ולהתעסק בקקי – היא אמורה לתת תמריץ להתמודד עם הבעיה; היו"ר ביטן ביקש לבחון להטיל אחריות ליישום על השלטון המקומי והודיע כי יפעל למצוא פתרונות לבעיות שעלו.
בפתח הישיבה ביקש ביטן לדעת למה אין שר שמוכן לקחת אחריות על ביצוע החוק. נציגת משרד הפנים, עו"ד בת אל בן עזרא, אמרה כי המשרד לא ערוך לכן ואין לו את הידע המתאים. הממונה על השירותים הווטרינריים והרגולציה במשרד החקלאות, עו"ד אודליה אסולין דגני, אמרה כי המשרד מנחה מקצועית את הרופאים הווטרינריים באשר למניעת הפצת מחלות בעליי חיים ורווחתם, אבל לא מעבר לזה. במהלך הדיון היום עלו מספר סוגיות בעייתיות בהצעה, בין היתר על רקע הקביעה כי לא תהייה חובה על בעלי הכלבים למסור את הדגימה, ולא נקבע עדיין מי יהיה השר שממונה על ביצוע החוק. היו"ר ביטן הודיע כי הוועדה תתייחס לכל הנושאים הללו בעת הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה והשלישית.

הצביעו בעד החוק – חברי כנסת נאור שירי ואלי דלל (צילום: דוברות הכנסת)

בפתח הישיבה ביקש היו"ר ביטן לדעת למה אין שר שמוכן לקחת אחריות על ביצוע החוק. נציגת משרד הפנים, עו"ד בת אל בן עזרא, אמרה כי המשרד לא ערוך לכן ואין לו את הידע המתאים. הממונה על השירותים הווטרינריים והרגולציה במשרד החקלאות, עו"ד אודליה אסולין דגני, אמרה כי המשרד מנחה מקצועית את הרופאים הווטרינריים באשר למניעת הפצת מחלות בעליי חיים ורווחתם, אבל לא מעבר לזה.

יו"ר איגוד הרופאים הווטרינריים ברשויות המקומיות, ד"ר אבי צרפתי, אמר כי הווטרינריים הם עובדי הרשויות המקומיות וכפופים למשרד הפנים, אבל בשטח מרוב כובעים שיש להם אף אחד לא אחראי. נציג משרד הפנים, עידו צפניק, הגיב: "הרשויות מעסיקות גם עובדים סוציאליים וגננות, ובכל זאת יש את משרדי החינוך והרווחה. אנחנו לא מבינים בווטרינריה דבר וחצי דבר". היו"ר ביטן אמר כי אם הממשלה לא תקבע, אז הוועדה תדון בכך ותקבל החלטה בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. הוא הציע לבחון להטיל את האחריות על המרכז לשלטון מקומי. ח"כ נאור שירי אמר כי הוא בהלם כמה נציגי הממשלה לא רוצים לקחת אחריות בעניין הזה. הוא הוסיף כי "ההצעה הזו זה דף ריק, כי היא אומר שהרשות רשאית להקים מאגר DNA וזה המצב כבר כיום. אין בהצעה חובה למסור DNA ואם לא יהיה קנס בקצה יהיו 300 אלף גללי צואה בעיר ממוצעת שלא נאספים. ההצעה לא נועדה רק שלא לדרוך בקקי או להתעסק בקקי, זה תמריץ להתמודד עם הבעיה". בתגובה לכך אמר היו"ר ביטן, כי בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית צריך לבחון תהליך שבו תהייה חובה לתת דגימה, אך לא להפוך את זה לקנס או לעבירה פלילית. נציג משרד המשפטים, עו"ד אבינועם ביר, אמר כי ההתנהגות הפסולה היא השארת צואה ועל זה כבר יש קנס.

בתום הדיון, כאמור, אישרה הוועדה את ההצעה לקריאה ראשונה פה אחד, בקולותיהם של היו"ר ביטן וחברי הכנסת דלל ושירי. היו"ר ביטן שב ואמר כי הוועדה לא תסכים להעביר חוק ללא תכלית, וציין כי המחלוקות והבעיות שעלו בדיון יובאו להכרעה בעת

סוגיה נוספת שעלתה היא האחריות להסמכת המעבדות, בעניין זה אמרה נציגת משרד הבריאות כי המשרד אחראי על בדיקות גנטיות של בני אדם ולא של בעלי חיים. היא הוסיפה כי המעבדה בקצרין, שאספה DNA של כלבים וגם עוסקת בבני אדם זומנה להליך קדם שימוע. ח"כ אלי דלל אמר כי הוא מתבייש שלאף אחד לא אכפת מטיפול בגללים, שמהווה גם מפגע בריאותי. סגן שר החקלאות, ח"כ משה אבוטבול, אמר כי אם לא נותנים את סט הכלים המתאים ברור שאף אחד לא ירצה לטפל בנושא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן