Skip to content

הפגנות המחאה לשחרור החטופים עלו מדרגה לירושלים – עשרות אלפים צרים על הכנסת

המפגינים הגיעו מצוידים לזמן רב והקימו עיר אוהלים. "אנחנו יכולים תוך כמה שבועות להקים פה ממשלה אחרת. ממשלה טובה, הגונה, יעילה. ממשלה שהחזרת החטופים היא בראש סדר העדיפויות שלה. שלא תפחד לגייס חרדים, לכתוב חוקה, לבנות כלכלה שבה מי שנותן יותר גם מקבל יותר", אמר יאיר לפיד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
עשרות אלפים צרים על הכנסת (צילום: אורם אלון ולפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

"אנחנו יכולים תוך כמה שבועות להקים פה ממשלה אחרת. ממשלה טובה, הגונה, יעילה. ממשלה שהחזרת החטופים היא בראש סדר העדיפויות שלה. שלא תפחד לגייס חרדים, לכתוב חוקה, לבנות כלכלה שבה מי שנותן יותר גם מקבל יותר", אמר הערב (ראשון) יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד שניצח לפני שלושה ימים  בהפרש של קולות בודדים את את חה"כ רם בן ברק שזכה ל-47.5%. בכך לפיד נבחר לכהונה נוספת לראשות המפלגה. לפיד נאם בהפגנת הרבבות שהפגינו הערב עם משפחות החטופים כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלתו שכשלו להחזיר את החטופים, ניסו להעביר את חוק הגיוס ולפטור חרדים מגיוס, ונכשלו גם בהגנה על הצפון. "מר נתניהו, בחירות לא ישתקו את המדינה – היא משותקת עכשיו.

משפחות החטופים: הפסקנו להאמין לנתניהו. בחירות עכשיו. חייבים להחליף אותו (צילום: בן כהן)
צילום: בן כהן
ביבי, צפון משותק ובעיקר הממשלה בראשותך משותקת וכושלת" – יאיר לפיד בהפגנה (צילום: בן כהן)
צילום: בן כהן

המלחמה בחמאס משותקת, עסקת החטופים משותקת, הצפון משותק ובעיקר הממשלה בראשותך משותקת וכושלת" אמר לפיד, "הדבר היחיד שישמח את סינוואר ודף זה אם ממשלת השיתוק האסונית שלך תמשיך לכהן". עשרות אלפי בני אדם הפגינו הערב מול משכן הכנסת בקריאה להקדמת הבחירות, השבת החטופים וביטול פגרת הכנסת. המוחים צעדו לעבר כמה מוקדים בעיר, בהם מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחביה, וכמה מהם חסמו לתנועה את הכניסה לעיר מתחת לגשר המיתרים. קודם לכן, מאות מפגינים חסמו את דרך בגין למשך חצי שעה והבעירו במקום מדורות. המשטרה פיזרה אותם תוך שימוש במכת"זית עם מי בואש. לפני ההפגנה, אירעו עימותים בין תושבי שכונות חרדיות ופעילי תנועת אחים לנשק שהגיעו לאזור כיכר השבת בירושלים וקראו לחרדים להתגייס לצבא. בנוסף, כמה עשרות מפגינים, בהם עינב צנגאוקר ויפעת קלדרון שקרוביהן נחטפו לעזה, מחום בכניסה לקרייה בתל אביב בקריאה לשחרור החטופים. המפגינים חסמו לסירוגין את רחוב מנחם בגין לכיוון דרום.

עיר האוהלים שהקימו המפגינים ומשפחות החטופים שמתכננים להישאר מול הכנסת בימים הבאים (צילום: ציפי מנשה)
צילום: ציפי מנשה

"שוב אני אנצח, אני מנהל, אני מוביל ובעיקר אני" אמרה הערב ראש מפלגת העבודה הפורשת, ח"כ מירב מיכאלי, "אתה אכן מנהל ומוביל כבר 15 שנה כמעט, והובלת את ישראל לאסון. אתה מנהל שתחתיו יש כבר חצי שנה עשרות אלפים של ישראליות וישראלים מהדרום ומהצפון עקורים מבתיהם, 134 חטופות וחטופים נמקים בשבי חמאס, חברה הישראלית בטראומה, משבר מדיני מסוכן ובטחון ירוד. כל יום שאתה בשלטון, ישראל בסכנה". אמרה מיכאלי.  נתניה ושאמור להיכנס הלילה לניתוח בקע (כך פרסמה לשכתו בצמצום רב, מבלי לפרט במה אמת מדובר), הגיב לטענות משפחות החטופים שהשתתפו במחאה ואמר בין האר הערב במסיבת עיתונאים שערך: "מידע החשוב שכוחותינו השיגו במבצע מסייע להם לאתר את חטופינו ומסייע להם להיערך להמשך הלחימה. ואכן, אנחנו ממשיכים בפעולות המבצעיות ברצועה, בלבנון וגם הרחק משם". נתניהו שב ואמר ולא בפעם הראשונה כי "במקביל, אישרנו לצה"ל את התכניות המבצעיות לרפיח. צה"ל נערך לפינוי האוכלוסייה האזרחית ולמתן סיוע הומניטרי". הדבר הזה הנכון גם מבחינה מבצעית וגם מבחינה בינלאומית. זה לוקח זמן, אבל זה ייעשה. אנחנו ניכנס לרפיח ונחסל את גדודי החמאס שם מסיבה אחת פשוטה – אין ניצחון בלי כניסה לרפיח ואין ניצחון בלי חיסול גדודי החמאס שם. זהו נדבך יסוד במטרות המלחמה, שכוללות גם את השבת כל חטופינו. בקשר לחטופים אמר נתניהו: אני מבקש להגיד לכם שהמצוקה והכאב של משפחות החטופים מפלחים את לבי. אני חושב שהם מפלחים את לב כולנו. קשה לדמיין את הייסורים של המשפחות שדואגות לגורל יקירהם, ייסורים של חוסר ידיעה ושל דאגה אין קץ. יקירהם הם יקירנו, החטופים והחטופות". ממשטרת הבירהנמסר כי במהלך השעות האחרונות פעלה המשטרה בירושלים לאבטחת המוחים הרבים בסמוך לכנסת, ולשמירה על שלום הציבור והסדר הציבורי. במקום הופעלו מספר פריטים פירוטכניים בהם אבוקות עשן, זאת בלב המפגינים ובאופן המסכן אותם. חשודה אחת נעצרה בשל כך והועברה לחקירה.  לפני זמן קצר עם סיום המחאה באזור הכנסת, החלה תהלוכה בלתי חוקית של מאות מפרי סדר שניסו לחסום את כביש בגין, תוך התפרעות ועימות עם השוטרים, סיכון חיים בניסיון להתפרץ לכביש המהיר ואף אחד מהם טיפס על גשר וסיכן את חייו באופן ממשי. השוטרים פעלו לבלום אותם וחלקם חוסמים כעת את כביש בגין באזור מחלף קרית משה והמקטע נסגר לתנועת כלי רכב. שוטרים מפנים את הנהגים לדרכים חלופיות ופועלים לפיזור מפרי הסדר והמתפרעים שחוסמים את הציר הראשי. לטענת המשטרה "לאחר שקצין משטרה כרז למפרי הסדר לפנות את הציר ללא הועיל, המשטרה כעת פועלת בכוח ובאמצעים לפיזור הפרות סדר לפיזור המתפרעים. צר לנו שכך נוהגים חלק מהמפגינים לאחר שניתן להם להפגין זמן ממושך כחוק, והם מנצלים זאת לרעה להתפרעויות והפרת הסדר הציבורי בניגוד לחוק".

כביש בגין בירושלים חסום (צילום: ציפי מנשה)

מאוחר יותר לקראת 22:40 נמסר מהמשטרה כי בשעה האחרונה נפתחה היציאה מהעיר ירושלים באזור גשר המיתרים לאחר פינוי והדיפת עשרות מפרי הסדר שחסמו את הציר והתפרעו במקום בניגוד לחוק" וכי "בשעה האחרונה השוטרים עצרו מפרת סדר שעפ״י החשד הייתה ממובילי מפרי הסדר שחסמו את כביש בגין מוקדם יותר הערב לפרק זמן קצר עד שפוזרו מהמקום". דובר המשטרה הוסיף כי בשעה זו מתקיימת מחאה במתחם מחאה שתואם מראש ברחוב עזה. השוטרים פועלים במקום לשמירת הסדר ולאפשר את המחאה במקום כחוק". כוח קפלן מסר בתגובה לדברי נתניהו: "נתניהו במופע מבולבל ממשיך במסע השקרים וההונאה. מי שאחראי למחדל הנורא של ה-7 באוקטובר, אחראי גם לכך שהחטופים לא בבית, ושישראל הופכת למצורעת בעולם. עתידה של מדינת ישראל תלוי בהחלפתו. נמשיך במאבק עד שתהיה למדינת ישראל הנהגה ראויה שיש לה את אמון העם."

שירת נתניהו בדרכו להדסה הר הצופים לניתוח שיעבור הלילה (צילום: בן כהן)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן