Skip to content

הפרחים הנצו עם שחר

כחצי מיליון פרחים, 400 זנים והשקעה של 18 מיליון שקל, מרכיבים את תערוכת הפרח שתיפתח בשבת בפארק הכט חיפה. מאת עירית רוזנבלום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כחצי מיליון פרחים, 400 זנים והשקעה של 18 מיליון שקל, מרכיבים את תערוכת הפרח שנפתחה בשבת בפארק הכט חיפה. הפרחים שהוצבו במקומם מבעוד מועד נפתחו כמתוכנן בשבת בבוקר

מאת עירית רוזנבלום

סצנות קסומות בתערוכת הפרחים בחיפה. צילום עירית רוזנבלום
עולם המים: סצנות קסומות בתערוכת הפרחים בחיפה. צילום עירית רוזנבלום

"כולם מסכימים שהעיר והמדינה צריכים לדבר בפרחים. כשמלאו 20 שנה ללא תערוכה, החלטתי להחזיר אותה", כך אמר אתמול ראש עיריית חיפה, יונה יהב, לקראת פתיחתה המחודשת של תערוכת הפרחים בחיפה.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב. צילום צבי רוגר
ראש עיריית חיפה, יונה יהב. צילום צבי רוגר

כ-500 אלף פרחים, 400 זנים והשקעה של 18 מיליון שקל, מתוכם 4 מיליון השקעה בפרחים, מרכיבים את התערוכה שנפתחה אתמול, בשבת ה-7 באפריל, ותימשך עד ה-21 בו,  בפארק הכט בחיפה. תערוכת הפרח – העומדת בכל מבחן של תערוכה בינלאומית והיא מרהיבה ומומלצת –  מתפרסת על פני שטח תצוגה של למעלה מ-30 דונם, במבואות הדרומיים של העיר. הוקמו תשעה "עולמות פרחים" מרהיבים, ססגוניים וענקים בגודלם כאשר כל "עולם" מוקדש לנושא אחר: עולם הפרחים, השדרה הרומנטית, עולם המים, הגנים התלויים, ארץ השמש העולה, עולם הפרא, עולם החושים, עולם הפנטזיה, ארץ לעולם לא והגן הנעלם.

פרחים שלא נראו כמותם בארץ

אורי בלום, ראש אגף התרבות בעיריית חיפה ומפיק התערוכה, אומר שלא נראה עושר כזה של צמחים ופרחים בשום תערוכה בעולם. "המגמה היתה להציג פרחים שלא נראו כמוהם בארץ. 70% מהפרחים המוצגים הם מיובאים, מכל היבשות בעולם", ציין בלום, "עלינו לשטח לפני חודש ואנחנו עומדים בלוח הזמנים גם ברמת הביצוע וגם במכירות המוקדמות, שכבר הגיעו ל-60 אלף כרטיסים."

כל הפרחים תוכננו להיפתח עד שבת בבוקר, מועד פתיחת התערוכה. היות שלפרחים קטופים יש אורך חיים מוגבל, לכן, בכל ערב, אחרי סגירת התערוכה, ייכנסו 60 איש לתצוגה ויחליפו את הפרחים. "יש מלאי של פרחים שמגיע בהטסות", סיפר בלום.

המיצג הטרופי בתערוכת הפרחים בחיפה. צילום תערוכת הפרח, עיריית חיפה
המיצג הטרופי בתערוכת הפרחים בחיפה. זהירות, צמחים טורפים! צילום תערוכת הפרח, עיריית חיפה

התערוכה, שתהיה פתוחה מדי יום עד השעה 22:00, תישטף עם רדת החשכה בתאורה אמנותית צבעונית ומרהיבה של גיל טייכמן. אוהלי הענק העגולים, ה"דומים" הענקיים במבנה של כיפה גיאודזית, נבנו והורכבו בתפירה ייחודית והם כוללים מערכת מיזוג של מעל 480 טון קירור, השומר על טמפרטורה קבועה של 23 מעלות,  בכדי לשמור על הפרחים טריים ורעננים.

צוות ההפקה כולל מאות אנשי הפקה, תאורה, סאונד, בינוי ועיצוב, שהקימו תפאורה מרהיבה וייחודית – וישראלית מקורית. על תכנון שטחי התערוכה אחראים האדריכלים מירב איתן וגסטון זר ממשרד O*GE Creative Group. לדברי איתן, אין זו רק תערוכת פרחים מסורתית: "אנחנו משתמשים בפרחים כדי לבנות סצנות, להעביר חווייה שבדרך כלל לא חווים כאשר רואים פרח אחד. היה חשוב לנו לשמור על הקשר בין פנים התערוכה לבין החוץ – לבנות תערוכה הוליסטית המתחברת אל הפארק, שהוא מהיפים בחיפה, אל נחל לוטם ואל הים", אמרה איתן.

על פסלי החוץ אחראי האגרונום הראשי של העיריה, חנוך בורגר.

הבלתי אפשרי היה לאפשרי

ההחלטה על חידוש התערוכה נפלה לפני ארבעה וחצי חודשים בלבד. על הניהול האמנותי ועל צוות המעצבים והשוזרים אחראי מעצב הפרחים בנצי גיל: "אני עובד בכל העולם, תערוכות זה המקצוע שלי", סיפר בהתרגשות, "כשהייתי ילד, הורי לקחו אותי לתערוכת הפרחים בגן האם. את התערוכה האחרונה ב-1993, אני ביצעתי. אימצנו את התכנון של מירב וגסטון, נסענו לבורסת הפרחים בהולנד ובחרנו פרח פרח. בתערוכה הזו יש יותר ממה שהכרתי בחיי."

צבעונים בתערוכת הפרחים בחיפה. צילום תערוכת הפרח, עיריית חיפה
צבעונים בתערוכת הפרחים בחיפה. 2.500 הובאו מחו"ל. צילום תערוכת הפרח, עיריית חיפה

שותפו ההולנדי של גיל, אלכסנדר זילמנס, הוא אחד ממומחי הפרחים הידועים בעולם. זילמנס: "באתי לישראל לראשונה לפני 25 שנה. נדהמתי ממה שקרה פה מאז. כשבנצי ואורי קראו לי ואמרו לי מה בדעתם לעשות, אמרתי שזה לא אפשרי. אבל כנראה לא ידעתי מה אפשרי בישראל. אני אוהב את הפרוייקט ואת האנשים".

סחלבים כחולים נדירים שבנדירים

בין הפרחים בתערוכה: 14 אלף סחלבים ורודים, התצוגה הגדולה ביותר שנראתה בישראל של צמחים טורפים, זני ורדים ענקיים, פרחים מאפריקה בשם פרוטיאות בצבעים ורודים ואדומים מהממים, 11 אלף ליליות נדירות בגודלן וצבעוניותן מהולנד, 2.500 צבעונים, סחלבים כחולים שרק 27 מהם קיימים בעולם, והגיעו לתערוכה היישר ממחלקת המחקר של חממת סחלבים בהולנד, ועוד עשרות אלפי פרחים מרהיבים ביופיים.

יהב רואה בתערוכה גם נכס תיירותי: "נמצא את עצמנו כעיר המדברת בפרחים, עוגן נוסף לפסטיבל הסרטים, החג של החגים ופסטיבל הצגות הילדים", אמר, "אנחנו מפרסמים את האירועים בעולם והתערוכה היא חלק מ'תיירות התרבות' של תיירים שרוצים להשתתף באירועים מסוג זה". יהב הזכיר שחיפה נמצאים עתה בשלבי בנייה 37 מלונות חדשים "ואנחנו מאמינים שהתיירים יגיעו בהמוניהם".

עוד הבטיח יהב שכל מה שניתן לשתילה מהתערוכה, יישאר בעיר. "ואז כל מי שלא גר בחיפה – שישקול זאת", התלוצץ.

גם פסלים, תבלינים וברווזים

כיפה גיאודזית ופסלי חוץ בתערוכה הפרחים בחיפה. צילום תערוכת הפרח, עיריית חיפה
כיפה גיאודזית ופסלי חוץ בתערוכה הפרחים בחיפה. צילום תערוכת הפרח, עיריית חיפה

לצד "עולמות הפרחים", יוצגו בשטחי החוץ של התערוכה גני פסלים ותבלינים, מרבדי פרחים, ברווזים וצבי ים בנחל לוטם החוצה את הפארק, מתחם צילום חווייתי לכל המשפחה עם פרחים, מיצגים מפרחים וצמחים, שוק פרחים מסורתי, מתחמי אוכל, יריד אמנים ואמנויות ועוד.
מערך שאטלים של כ-50 אוטובוסים יועמד לשרות המבקרים במשך כל ימי התערוכה ללא תשלום ויפעל להגעה ופיזור נוח ומסודר אל ומהתערוכה. לרשות המבקרים חניונים מוסדרים בחינם.

 

שעות הפתיחה של התערוכה שתימשך בין ה-7-14 באפריל –  10:00-22:00.
ביום חמישי – 12.04- (ערב חג שני) – 10.00-16.00.
ביום שישי – 13.04.12 – 10.00-16.00.

מידע לציבור הרחב :
מוקד 106 חיפה ובדף הפייסבוק של עיריית חיפה
אתר התערוכה:
www.haifaflower.co.il
מחיר כרטיס הכניסה הוא 79 שקלים, אך יש מבצעים והנחות שונות.
כרטיסים ניתן לקנות בקופת הדרן: טל' 03-5215200
http://www.hadran.co.il/show.asp או בקופת גרבר בחיפה 8384777- 04

איך מגיעים: פארק הכט הינו פארק המשתרע על כ-75 דונם ונמצא במבואות הדרומיים של העיר חיפה וממוקם במקביל לכביש 2, הכביש הראשי המוביל לכיוון צפון. הפארק נמצא ברח' ההגנה, בסמוך לצומת מקסים והמכון לחקר ימים ואגמים.

סיור בחיפה

בכל ימי התערוכה בשעה 14:00, ייצא אוטובוס משטח תערוכת הפרחים לסיור פנורמי במרחב התיירותי החיפאי: טיילת לואי , מושבה גרמנית וואדי ניסנס ועוד. הסיור יתקיים בליווי מדריך מוסמך מטעם העמותה לתיירות חיפה.
משך הסיור 3 שעות. מחיר לאדם 25 שקלים.
לפרטים נוספים והרשמה: עמותה לתיירות חיפה 1-800-30-50-90

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן