Skip to content

נשיא מאלאווי הלך לעולמו

הנשיא, בינגו וה מות'ריקה, שיקם את המערכת הפוליטית בארצו, הקים משטרה דמוקרטי יציב והנהיג רפורמות כלכליות שהביאו לגידול בחקלאות ולירידה בעוני מאת אורי קציר נשיא מאלאווי, בינגו וה מות'ריקה, הלך היום לעולמו בגיל 78. סיבת מותו של הנשיא, ששימש בכהונתו בשמונה השנים האחרונות, היא התקף לב שבו לקה הבוקר. "הוא מת לאחר שעתיים של הנשמה", […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הנשיא, בינגו וה מות'ריקה, שיקם את המערכת הפוליטית בארצו, הקים משטרה דמוקרטי יציב והנהיג רפורמות כלכליות שהביאו לגידול בחקלאות ולירידה בעוני

מאת אורי קציר

חניטה ביוהנסבורג. הנשיא המנוח בינגו וה מות'ריקה (מקור תמונה: ויקיפדיה)

נשיא מאלאווי, בינגו וה מות'ריקה, הלך היום לעולמו בגיל 78. סיבת מותו של הנשיא, ששימש בכהונתו בשמונה השנים האחרונות, היא התקף לב שבו לקה הבוקר.

"הוא מת לאחר שעתיים של הנשמה", מסר מקור בבית החולים המרכזי של הבירה לילונגווה. המקור ביקש שלא להזדהות, משום שמשלת מאלאווי טרם פרסמה הודעה רשמית בעניין זה.

בשעות הבוקר, מייד לאחר שנקבע מותו, הוטסה גופתו של הנשיא לדרום אפריקה הסמוכה, ככל הנראה במטרה לחנוט אותה ולשמרה. ממשלת דרום אפריקה, כמו גם בתי החולים ביוהנסבורג, לא הגיבו עד עתה על הפרסומים, בנימוק שרק ממשלת מאלאווי מוסמכת למסור מידע על גורלו של הנשיא.

מות'ריקה, לשעבר כלכלן בכיר בבנק העולמי, נבחר לנשיאות לראשונה בשנת 2004. במהלך כהונתו הראשונה אימץ תוכנית למתן סובסידיות ממשלתיות לתשומות בחקלאות ועודד החדרת טכנולוגיות חקלאיות חדישות למשקים כפריים. הוא ערך תיעדוף מחודש בנושא מימון והקצאה של מים, פיתח את נושא ההשקיה, ובכך הקטין את התלות המשקית בירידת הגשמים. הרפורמות שהנהיג הביאו את מאלאווי מעמידה על סף רעב למצב בו היא מפיקה יבולים חקלאיים בכמויות שמעל ומעבר לנדרש לתושביה, וכעת היא מייצאת את העודפים למדינות שכנות. אחוז התושבים החיים מתחת לקו העוני ירד מ-52 ל-40. נוסף על כך, הרחיב את תשתיות התחבורה והתקשורת והכריז על תוכנית רחבה למלחמה בהתפשטות נגיף האיידס. רפורמות אלה, ובצידן השיפור שחל במצב הכלכלי, הביאו לבחירתו המחודשת ב-2009 ברוב סוחף.

מות'ריקה זכה לאהדה גם בזכות ייצוב המערכת הפוליטית הרעועה של ארצו. בתקופתו נקבעו בחוקת מאלאווי סעיפים המגנים על זכויות האדם, מקבעים את ההפרדה בין רשויות השלטון ומעגנים את עליונות שלטון החוק. הוא יצא למלחמה בשחיתות הממסדית, במיוחד בזו שפשתה בשורות המשטרה.

מי שעתידה להחליפו, בהתאם לחוקה, היא סגניתו, ג'ויס באנדה. בכך תהפוך באנדה לאשה הראשונה העומדת בראש ממשלה במאלאווי.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן