Skip to content

ממשלת ישראל ושגרירה הוכיחו שאינם מבינים מהן דמוקרטיה ועיתונות

כך פועלת מדיניות החוץ של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון: היא מנסה למנוע שידור של כתבות לפני שהיא רואה אותן ולפני שידורן. מאת גונן דורי-הכהן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כך פועלת מדיניות החוץ של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון: היא מנסה למנוע שידור של כתבות לפני שהיא רואה אותן ולפני שידורן. היא מנסה לצנזר את העיתונות של הדמוקרטיה הגדולה בעולם. היא משחירה את שמה של ישראל במדינה שבה נמצא קהל התומכים הגדול ביותר של ישראל 

מאת גונן דורי-הכהן 

בוב סיימון
בוב סיימון

"60 דקות", תוכנית החדשות החשובה בארצות הברית, הכינה כתבה על הנוצרים בארץ הקודש. ברור שמדינת ישראל תעשה ככל שביכולתה להצטייר טוב ולעזור לעיתונות החופשית בידידה הגדולה (והיחידה) שלנו. ארץ הקודש הוא שם מכובס למדינת ישראל והשטחים הכבושים. הכתבה התרכזה בהגירה העצומה של נוצרים מהשטחים הכבושים החוצה (הגירה דומה קיימת גם ממדינת ישראל).

למה הנוצרים עוזבים? כי הם יכולים, שכן כמו כל אליטה, גם הנוצרים בשטחים הכבושים יכולים להגר ביתר קלות מאשר השכבות שמתחתן. בייחוד לאחר שבית לחם הפכה למובלעת מוקפת חומה. לכן, בית לחם, ערש הנצרות, הפכה לעיירה עם 18% נוצרים בלבד. במזרח ירושלים, לדברי הכתב המוערך בוב סיימון, יש פחות מאחוז אחד של נוצרים.

ואז התראיין גם שגריר ישראל – הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון – בארצות הברית, ד"ר מייקל (מיכאל) אורן. הוא הסביר שלא הנוצרים בארץ הקודש הם הבעיה. הבעיה היא המהפכה במזרח התיכון. עכשיו, כשהמזרח התיכון בוער כולו באסלאם קיצוני, עכשיו אתה עושה כתבה דווקא על ישראל? אורן כמעט הוציא מכתב המציע לכתב לטוס לסוריה, אבל עצר בעצמו והמשיך לשתף פעולה עם הכתב. שכן, להתראיין לעיתונות חופשית זה דבר חשוב בדמוקרטיה, ומייקל אורן (האמריקאי) יודע זאת. לכן הוא התראיין לכתבה. מייקל אורן טען שהנוצרים עוזבים בגלל האסלאם הקיצוני. הנוצרים המקומיים לעגו להסבר זה. אבל בכל זאת, שגריר ישראל אמר זאת ושיתף פעולה עם הכתב. זה טוב לדמוקרטיה, חשבתי, שהוא מתראיין ל-60 דקות. הנה, ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, מתמודדת עם ביקורת כנגדה מהתקשורת החופשית, נשמת אפה של הדמוקרטיה הגדולה, אמריקה.

כך לפחות חשבתי, עד שבוב סיימון המשיך בסיפורו.

ואז סיפר בוב סיימון, הכתב המוערך, שמייקל אורן, שגרירה של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, הרים טלפון לנשיא חדשות CBS והאחראי הראשי על 60 דקות וביקש ממנו לבטל את הכתבה. עוד לפני שידורה! כן, שגרירה של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון ניסה למנוע שידור של כתבה עוד לפני שידורה.

בוב סיימון לא שתק, וטרח לשאול את אורן לאור המצלמות את השאלה כיצד העז להרים טלפון כדי לבטל את הכתבה. אורן הסביר שהוא ידע שהכתבה עומדת לפגוע בישראל, ולכן  ביקש לבטלה. סיימון אמר שהוא כתב עיתונות כבר שנים ארוכות, והרבה אנשים נפגעו מכתבות שהם ראו, אך איש עדיין לא נפגע מכתבה שטרם ראה, ולמרות זאת אורן התלונן עליה. אורן ענה לשאלה זאת שהוא ידע שהכתבה עומדת לפגוע. סיימון קטע אותו ואמר לו שלא, הוא אינו יכול לדעת מה הכתבה עומדת לעשות לפני שידורה. אורן הודה שאכן אינו יכול לדעת, ובכל זאת פעל למניעת שידורה של כתבה זאת.

במשדר החדשות החשוב ביותר בארה"ב קיבלו הצופים תמונה כיצד רואה מדינת ישראל
את חופש העיתונות; הוא קיים, כל עוד הוא לא פוגע במדינת ישראל

כך פועלת מדיניות החוץ של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון: היא מנסה למנוע שידור של כתבות לפני שהיא רואה אותן ולפני שידורן. היא מנסה לצנזר את העיתונות של הדמוקרטיה הגדולה בעולם. היא משחירה את שמה של ישראל במדינה שבה נמצא קהל התומכים הגדול ביותר של ישראל. במשדר החדשות החשוב ביותר בארצות הברית קיבלו כל הצופים תמונה כיצד רואה מדינת ישראל את חופש העיתונות. חופש העיתונות קיים, כל עוד הוא לא פוגע במדינת ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. הצופים ראו שהדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון אינה מסוגלת להתמודד עם מידה מזערית של ביקורת בלי לעקם את כללי המשחק. הדמוקרטי.

את כל זה הם ראו בכתבה זניחה, שמושאה לא היה מעורר הדים, ולא יעורר שום הדים. ממש כמו המטס. אבל ממשלת ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, בדרכה האופיינית, פגעה במדינת ישראל על ידי השחרתה בשידור בפני צופים אמריקאים במשדר החדשות החשוב ביותר בארצות הברית. ממשלת ישראל, ושגרירה, הוכיחו שהם לא מבינים מהי דמוקרטיה ומהו תפקידה של העיתונות, ומהי חשיבותו של חופש העיתונות בדמוקרטיה. ואת זה הם עשו בשידור בכתבה של כתב חדשות חשוב, בתוכנית החדשות החשובה בארצות הברית, הידידה היחידה של ישראל בעולם.

  • הכותב הוא מרצה באוניברסיטת מסצ'וסטס, אמהרסט

3 Comments

  1. ישער
    29 באפריל 2012 @ 11:12

    לפני כ -30 שנים יצא לי להכיר ערבי – נוצרי בעל חנות לממכר מזכרות ברחבת כנסיית המולד
    בבית לחם "הנוצרית" . שיחות רבות וארוכות ניהלנו על שלום, מלחמה, אמונה ותקווה ולהלן ציטוט
    מדבריו שהשאיר בי משקע פסימי.
    " המוסלמים בבית לחם, אומרים לנו הנוצרים בבית לחם , חכו , חכו, יש לנו סבלנות.אנחנו
    הולכים לפי הסדר. קודם נטפל "ביום שבת" אחר כך "ביום ראשון ", מאמיני יום שישי יגמרו את כולם ".
    אף כתבה ב"-60 דקות", ואף כותב/מרצה/ לא יישנו תובנה עצובה זו.

  2. sofar
    28 באפריל 2012 @ 22:55

    בסופו של דבר, מה שאמר ארי שביט – עיתונאי "הארץ" זו האמת המרה: הנוצרים נשחקים במלחמה בין היהודים המיליטנטיים לבין האיסלם המיליטנטי.
    בנצרת, לדוגמא, היה ויש עדיין עימות בין מוסלמים שמנסים לפלוש לשטחי הכנסיות, ולהקים מסגד ממש ליד.
    המשטרה איננה מתערבת, אך מאשימים את השלטונות בכל מה שלא טוב שם.
    האסלם הוא פולשני וחצוף, ובמקום מר לואיס, לא הייתי מבסס עובדות, מעדויות של כמה כמרים וכמה אנשי עסקים ערבים נוצרים, שעושים את חשבונם האישי – מאיזה צד מרוחה החמאה, והם הם צריכים להמשיך לחיות עם הערבים המוסלמים.
    מה, חשבתם שערבים, נוצרים או מוסלמים יאמרו מילה טובה על ישראל??
    בעניין הזה, תגובת הממשלה היא הנכונה, והכתבה איננה מאוזנת. ממיקל לואיס אני מצפה ליותר הוגנות. ישראל מאפשרת חופש פולחן מוחלט, והרבה יותר גדול מכל אחד אחר באזור.
    אני לא מפחד מביקורת, וגם הממשלה – לא, אבל הבקורת צריכה להיות מידתית, ולא עדות של כמה וכמה אנשים אינטרסנטים.
    ארצות הברית איננה נושאת באחריות לבטחון מדינת ישראל, והביקורת על כך איננה במקום, ועדיף למייקל לואיס ללכת ולעשות כתבות על הנושא: איך מתייחסים למקסיקנים שמנסים לגנוב את הגבול לארצות הברית. שם יש הרבה יותר סיפורים אנושיים, אך שם גם הוא עלול לגרום לקרע בין CBS לבין הממשל, שיוביל לפיטוריו.
    לכן, כנראה, ההצעה שלי תפסל על הסף!

  3. אפי פוקס לייכטג
    27 באפריל 2012 @ 0:31

    סתם הערה לשונית ולוגית לגבי ההתנסחות בפוסט:

    כתבת: "מייקל אורן (…) , הרים טלפון לנשיא חדשות CBS (…) וביקש ממנו לבטל את הכתבה. עוד לפני שידורה! כן, (…) ניסה למנוע שידור של כתבה עוד לפני שידורה."

    זה היה קצת יותר מפגר אם השגריר היה מתקשר *אחרי* שהכתבה תשודר כדי לבקש למנוע את השידור, לא?

    במילים אחרות: זה ברור שאם רוצה למנוע משהו שאמור להעשות בעתיד, עושים אותו לפני שהוא מתרחש.הרי ברור שאם השגריר רוצה למנוע שידור של כתבה, הוא יעשה את זה לפני שידורה. ולכן, הפליאה בחזרה על המשפט "כן! לפני שידורה!" כאילו שזה הזוי או מופרך שהוא ביקש לעשות זאת, מיותרת ולא כתובה טוב.

    * המגיב הוא מנכ"ל בפאלו אלטו, קליפורניה. שזה מרשים פחות או יותר כמו מרצה ממסצו'סטס, אמהרסט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן