Skip to content

אופטימי עם שתי קוביות קרח

מותג הקוניאק הוותיק והאיכותי, רמי מרטן, מתחדש ומשיק עצמו לקהלים צעירים יותר. שי שגב מסביר, איך האופנה באירופה עברה: מחימום כוסית הסניפטר - לקוניאק בכוס נמוכה עם קרח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מותג הקוניאק הוותיק והאיכותי, רמי מרטן, מתחדש ומשיק עצמו לקהלים צעירים יותר. שי שגב מסביר, איך האופנה באירופה עברה: מחימום כוסית הסניפטר – לקוניאק בכוס נמוכה עם קרח

מאת: שי שגב

רמי מרטן הוא משקה הקוניאק המאומץ ביותר על-ידי התרבות הפופולארית של ימינו. המותג מוזכר בכמעט כל שיריו של הראפר האמריקני אמינם, נשתה בידי הגיבור וינסנט וגה בסרט "כלבי אשמורת" ואף דמות העכבר, כוכב הסרט המצויר "רטטוי", אשר הופיעה לפני שנים מספר על אקרני הקולנוע בארץ, נקראה רמי מרטן.

פיירט טרישה, המאסטרית דיסטילרית של רמי מרטן, וכנראה היחידה בקוניאק. צילום: שי שגב
פיירט טרישה, המאסטרית דיסטילרית של רמי מרטן, וכנראה היחידה בקוניאק. צילום: שי שגב

בכל קבוצת משקאות יש מותג מוביל אשר הופך להיות הלפיד והדגל בעיצובה, כלומר מותג מפורסם אשר בזכותו אנשים מודעים לקיומה של הקבוצה. כך למשל, וויסקי ג'ק דניאלס מוביל את משפחת הוויסקי ונמצא כיום בין המשקאות הנמכרים בארץ, יחד איתו מלווים מותגים כמו ג'וני ווקר ושיבאס ריגאל. במשפחת הוודקה אפשר למצוא את אבסולוט, ולאחריה ילוו סמירנוף או פינלנדיה. גם לקוניאק יש ראש משפחה, והוא שֶם גדול בעולם הכוהל. כאמור, הקוניאק המוּכַּר והמפורסם ביותר בעולם: רמי מרטן.

הקשר בין שמפניה לקוניאק

המשקה רמי מרטן (Rémy Martin) קרוי על שמו של רמי מרטן, יינן שנולד בשנת 1695 בעיר קטנה במחוז קוניאק, אשר בצפון מערב צרפת – ממש מתחת לעמק הלואר. מרטן היה אחראי על כמה מהיינות המשובחים ביותר שיוצרו באותה תקופה במדינה, אך לא הסתפק בכך. ב-1724 הוא קנה כרמים בחבל קוניאק ופתח מזקקת ברנדי. החברה על-שמו הוקמה בשנת 1747, והחלה להשתמש רק בענבים משני אזורי הגידול הטובים ביותר בקוניאק, גראן שמפיין (Grande Champagne) ופטיט שמפיין (Petite Champagne), מה שמקנה לקוניאק את השם המצוין על גבי התווית, פיין שמפיין. הזן העיקרי המשמש לייצור הקוניאק הוא סנט אמיליון (אוני בלאן, הידוע גם כטרביאנו). לאחר מעיכת הענבים ותסיסתם, עובר הכוהל הצעיר זיקוק כפול ואיטי בכמויות קטנות ובדודי זיקוק על מנת לשמר את הטעמים והבשומת של הפרי. תהליך היישון הארוך מתבצע בחביות עץ לימוזין קטנות.
.

מאות שנים בבקבוק

בקבוקי הקוניאק של רמי מרטן משווקים לפי דרגות יישון שונות, תחת השמות: VS, VSOP ו-XO. כל בקבוק נושא שני כיתובים המייחדים אותו משאר יצרני הקוניאק: האחד לוגו של חברת רמי מרטן – הקנטאור: דמות שחציה אדם וחציה סוס, הלקוחה מהמיתולוגיה היוונית. על-פי המיתולוגיה, הקנטאורים היו קשתים מצוינים, אכזריים ופראיים. למרות הרוע המגולם בדמות הקנטאור, אנשי הקוניאק בחרו להדגיש שכמו הקנטאור, גם רמי מרטן "נמצאים עם הרגליים על הקרקע ועם והפנים קדימה". בנוסף ללוגו הקנטאור מתנוסס על כל בקבוק משפט המפתח: "Fine Champagne Cognac", אשר מסביר כי הקוניאק מכיל 100% ענבים משני האזורים המשובחים ביותר בקוניאק, כאמור גראן ופטיט שמפיין. עובדה זו מציינת, כי הקוניאק של רמי מרטן מיוצר מהרכיבים הטובים ביותר, ושאצלם אין שום פשרות בכל הנוגע לחומרי הגלם ואיכות המשקה הסופי. כל בקבוק קוניאק של רמי מרטן מכיל ממסך של עשרות ולפעמים מאות קוניאק שונים ממחסני היישון במזקקה. הקוניאק מיושן בדרגות שונות, והכל על מנת להגיע לטעם האחיד של המשקה.

מותג קר דה קוניאק, המושק עתה בישראל, צילום: שיר אדיבי
מותג קר דה קוניאק, המושק עתה בישראל, צילום: שיר אדיבי

לחברה מלאי גדול של קוניאק המתיישן בחביות. על כל בקבוק שנמכר יש עוד שמונה הנמצאים בתהליך התיישנות במרתפי החברה. כך למשל, רמי מרטן VSOP שיוצר לראשונה בשנת 1927, הינו הקוניאק הנמכר ביותר בעולם בקטגוריה זו, ומשווק ליותר מ-165 מדינות ברחבי העולם.

לאחרונה, השיקה המזקקה הצרפתית מותג חדש בין תחת הכובע רמי מרטן, וזהו ה'קֵר דה קוניאק' (Coeur de Cognac). משקה חדש ואיכותי, עדין בטעם אך פירותי ומורכב. בשומת של פירות קיץ בשלים ואיכות נעימה ביותר לחובבי הז'אנר. בקבוק באריזה מהודרת בנפח 700 מ"ל נמכר בישראל בכ-705 שקל. חשוב לציין, שהמשקה מושק לראשונה בחנויות בארץ, ולא ניתן להשיגו בשלב זה בדיוטי פרי.
..
.

.. .

משקה חורף לאופנת הקיץ

כיום, חברת רמי מרטן היא חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה של פאריס ופרנקפורט. ב-1990 התאחדה החברה עם חברת קוואנטרו ויחדיו יצרו את החברה הנוכחית "רמי קוואנטרו". לארץ מיובא המשקה על-ידי חברת הכרם, אך בשל המיסוי הכבד שחל על משקאות כהילים מסוג זה, מתקשה המותג לחדור לקהל הישראלי. מרבית הצרכנים בארץ עדיין רוכשים משקה זה בדיוטי פרי או בחו"ל. באותה מידה, נוטים בארץ לחשוב כי יש לשתות משקה זה בצורתו הקלאסית ורק בחורף – בכוסית ברנדי (סניפטר) תוך חימומה הקליל בכף היד. האופנה העכשווית באירופה ובעיקר במזרח הרחוק (כיום יפן והונג קונג מובילות את שוק שתיית הקוניאק), היא לצרוך משקה זה דווקא בקיץ עם שתי קוביות קרח או עם מעט סודה. בוודאי ייקח עוד זמן מה עד שמדינת ישראל תהפוך למעצמת נהנתני קוניאק איכותי – אך בשל הקיץ החם המתחיל לעטוף אותנו, ומניסיון אישי, רמי מרטן עם שתי קוביות קרח בכוסית עגולה יקררו לכם את הקיץ ואף יעשו אותו הרבה יותר אופטימי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן