Skip to content

דיסקין יורה לכל הכיוונים: אי אמון בהנהגה, חוסר עניין בשלום ו"פסטיבל המחאה"

ראש השב"כ לשעבר: "מייצרים פה לציבור מצג שווא בנושא האיראני... אחת התוצאות של תקיפה ישראלית באיראן יכולה להיות דווקא האצה דרמטית של תוכנית הגרעין האיראנית". דיסקין לא נשאר חייב לממשלה הנוכחית גם בנושא הפלסטיני והאשים אותה באי רצון בשלום. ובעניין המחאה החברתית: "מי שהוביל את זה – רוב האנשים – לא באמת מוכנים לשלם מחיר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש השב"כ לשעבר: "מייצרים פה לציבור מצג שווא בנושא האיראני… אחת התוצאות של תקיפה ישראלית באיראן יכולה להיות דווקא האצה דרמטית של תוכנית הגרעין האיראנית". דיסקין לא נשאר חייב לממשלה הנוכחית גם בנושא הפלסטיני והאשים אותה באי רצון בשלום. ובעניין המחאה החברתית: "מי שהוביל את זה – רוב האנשים – לא באמת מוכנים לשלם מחיר על העניין הזה"

מאת צבי זינגר

ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, תוקף חזיתית את ראש הממשלה ושר הביטחון, מכנה אותם מנהיגים משיחיים ואומר כי אין לו אמון בהם. האיש, ששירת תחתם כראש השב"כ, אמר אתמול: "לי אין אמון בהנהגה הנוכחית של מדינת ישראל, שצריכה להוביל אותנו לאירוע בסדר גודל של מלחמה עם איראן או מלחמה אזורית. אני לא מאמין, לא בראש הממשלה ולא בשר הביטחון. אני מאוד לא מאמין במנהיגות שמקבלת החלטות מתוך תחושות משיחיות".

אני שומע יותר מדי נביחות. דיסקין
אני שומע יותר מדי נביחות. דיסקין

דיסקין השמיע אתמול את ביקורתו חסרת התקדים במסגרת "פורום מג'די" – פורום בניהולו של דב עילם, המתכנס בכפר סבא פעם בשבועיים ומזמן אליו פוליטיקאים, אנשי ציבור, מדענים ואמנים.

דיסקין ציטט מתוך ספר זכריה, את הפסוקים שבהם מתוארת ביאת המשיח על "עיר בן אתונות".  "ככה אתם באמת רואים את שני המשיחים שלנו? זה ממגדלי אקירוב ומפרויקט אסותא והשני מרחוב עזה ומקיסריה?", שאל דיסקין. "הם באמת משיחים נראים לכם? ראיתי אותם מקרוב ואני אומר לכם – הם לא משיחים שניהם  ולא אנשים שאני, ברמה האישית, סומך עליהם שיכולים להוביל את מדינת ישראל לתוך אירוע בסדר גודל כזה – וגם להוציא אותה. אני לא אומר שזו החלטה לא לגיטימית (לתקוף את איראן – צ.ז.). אני רק חושש מאוד שאלה לא אנשים שבאמת הייתי רוצה שיחזיקו את ההגה כשיוצאים למהלך כזה".

דיסקין הבהיר כי הוא מתנגד לדברת ולדיונים המבצעיים המתנהלים בציבור בנושא האיראני. "כלב נובח לא נושך ואני לצערי שומע יותר מדי נביחות במדינת ישראל", אמר.

עם זאת, דיסקין מאשים מפורשות ביצירת מצג שווא: "לציבור מייצרים פה מצג שווא בנושא האיראני, וזה מה שמטריד אותי. יוצרים כביכול תחושה שאם מדינת ישראל לא תפעל, אז לאיראן תהיה פצצה גרעינית. בחלק הזה של המשפט יש כנראה גרעין מבוסס של אמת, אבל החלק השני של המשפט – שבו פונים, סליחה על הביטוי, לציבור המטומטם או יותר נכון לציבור ההדיוט – ואומרים לו שאם מדינת ישראל תפעל לא תהיה פצצה גרעינית – זה החלק הלא נכון במשפט. הרבה מאוד מומחים אומרים, לאורך השנים, שאחת התוצאות של תקיפה ישראלית באיראן יכולה להיות דווקא האצה דרמטית של תוכנית הגרעין האיראנית. דהיינו, מה שהאיראנים מעדיפים לעשות היום לאט ובשקט, תהיה להם לגיטימציה לעשות מהר ותוך פרק זמן הרבה יותר קצר".

גם השמאל לא יוצא נקי

לשונו החדה של דיסקין לא נשארה מוגבלת לנושא ההתנהלות של נתניהו וברק מול איראן. דיסקין לא נשאר חייב לממשלה הנוכחית גם בנושא הפלסטיני והאשים אותה באי רצון לשלום, פשוטו כמשמעו. אפילו השמאל לא יצא ממנו נקי.

"עזבו את הסיפורים שמוכרים לכם, שאבו-מאזן לא רוצה לדבר", אמר דיסקין באותו הפורום. "לא מדברים עם הפלסטינים כי לממשלה הזו אין עניין לדבר עם הפלסטינים. אני הייתי שם עד לפני שנה ואני יודע מקרוב מה קורה. אין לממשלה הזו עניין לפתור שום דבר עם הפלסטינים, וזה אני אומר בוודאות.

"ראש הממשלה הזה יודע שאם יעשה צעד הכי קטן קדימה בכיוון הזה, אז השלטון המבוסס שלו והקואליציה שלו תתפרק. נורא פשוט. לכן אין לאף אחד עניין לשנות את המצב… כל יום שעובר הבעיה הופכת ליותר קשה".

על אבו מאזן אמר ראש השב"כ לשעבר, כי אינו חף מטעויות, אבל לדבריו עיקר האשמה מוטלת על הממשלה. לדבריו, "בקרב הפלסטינים מתפתחת תחושת חוסר תוחלת… במצב כזה, שריכוז אדי הדלק באוויר הוא גבוה, השאלה היא רק מתי יגיע הניצוץ שידליק את זה. זה לא יקרה מחר בבוקר… אבל יש את כל הנתונים הבסיסיים שיאפשרו זאת".

למי שחשב שדיסקין תוקף רק את הימין, נכונה אכזבה. דיסקין התייחס בספקנות לסיכוי כי המחאה החברתית תשא פירות, למרות צידקתה והיותה נובעת מבעיות אמיתיות, משום שמנהיגיה לא היו מוכנים לשאת את המחיר האישי הכרוך בהשגת המטרות.  "מה ההבדל בין המהפכנים, במירכאות, של שדרות רוטשילד לבין אלה בכיכר תחריר? יש הבדל קטן ביניהם אבל משמעותי – החבר'ה בכיכר תחריר היו מוכנים לשלם מחיר והחבר'ה בשדרות רוטשילד לא כל כך. ברגע שנגמרה עונת הפסטיבלים וגמרו לשיר שם כל הזמרים, ברגע שהחבר'ה גמרו לחרבן בחצרות של כל השכנים ברוטשילד – נגמר הקיץ וחזרו לאוניברסיטה. בכיכר תחריר אנשים שילמו מחיר עבור העקרונות שלהם. אם זה לא יקרה פה – כל סיפור של הצדק החברתי יהיה עוד פסטיבל בחודשי הקיץ בישראל. אני חושב שמי שהוביל את זה – רוב האנשים – לא באמת מוכנים לשלם מחיר על העניין הזה".

הרבנים וקנאות הימין

גם על המתנחלים ורבניהם אומר דיסקין דברים כדרבנות: "יש קנאות גם מימין וגם משמאל, אבל יש הבדלים בולטים. בדרך כלל הקנאות הימנית יותר אלימה. זאת עובדה.

"כמי שנפגש עם הרבה מאוד רבנים, מכול קצווי הקשת הדתית, אני יכול להעיד שרוב רובם של הרבנים שישבו אתי בחדר נהגו לגנות במילים מאוד קשות את הקנאות הקיימת. אבל לא שמעתי איש מהם יוצא ואומר את הדברים האלה בריש גלי, בלשון צחה וברורה, שאינה משתמעת לשתי פנים. היה מבין מנהיגות המתנחלים אחד שהעז לומר דברים מאוד קשים והוא אינו דווקא רב. זה היה פנחס ולרשטיין, שאותו אני מעריך מאוד, כאדם שפיו וליבו שווים. הוא גינה את הקנאות הקיצונית הזאת, בעיקר של נוער הגבעות – ושילם מחיר פוליטי כבד. אבל לצערי הוא היה קול בודד באפלה הזאת".

במהלך שנות שירותו כראש השב"כ לא היסס דיסקין לצאת לא פעם נגד מדיניות הממשלה. הוא היה ממתנגדי עסקת השחרור של גלעד שליט וביחד עם ראש המוסד, מאיר דגן, ועם הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, הביע התנגדות גם למדיניות שהובילו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק בנושא הגרעין האיראני. עם זאת, לא היסס, ערב פרישתו מתפקידו כראש השב"כ, להצהיר כי הוא רואה את אי הצלחת השב"כ להביא מודיעין שיאפשר את שחרורו של החייל גלעד שליט, ככישלון אישי שלו.

בשש השנים בהם עמד דיסקין בראש השב"כ חלה ירידה משמעותית בהיקף פיגועי הטרור ובהיקף הנפגעים מפיגועים ופסקה כמעט כליל תופעת פיגועי ההתאבדות.

בשנת 2009 אישרה ממשלת ישראל את בקשת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להאריך את כהונתו של דיסקין בשנה נוספת. ראש הממשלה ושר הביטחון הביעו אז הערכה רבה לתפקודו.

לצפייה בסרטון: דיסקין מתבטא על התקיפה באיראן (ויש עוד):

לתגובות על דברי דסקין

 


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן