Skip to content

הבחירות להנהגת חמאס – שינוי במדיניות התנועה?

השבוע תמו הבחירות המקומיות להנהגת תנועת חמאס ברצועת עזה בניצחון סוחף של מחנהו של ח'אלד משעל. גורמים בתנועה מצהירים כי הבחירות עשויות להוביל להתמתנות התנועה, עם בחירתם של גורמים חדשים להנהגתה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השבוע תמו הבחירות המקומיות להנהגת תנועת חמאס ברצועת עזה בניצחון סוחף של מחנהו של ח'אלד משעל. גורמים בתנועה מצהירים כי הבחירות עשויות להוביל להתמתנות התנועה, עם בחירתם של גורמים חדשים להנהגתה

מאת עידו וולקן

ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס
הסמן המתון של חמאס. ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית.

במסגרת הבחירות הכלליות להנהגת חמאס, הסתיימו השבוע הבחירות למועצת השורא ("המועצה המייעצת"; ע"ו) וללשכה המדינית של התנועה ברצועת עזה. מקור רשמי בתנועה, שביקש להשאר אנונימי, מסר לסוכנות AP מוקדם יותר השבוע כי לצידם של מנהיגים ותיקים יותר נבחרו פעילים חדשים, חלקם פרגמטים, שקודם לכן ניצבו בשולי התנועה. בנוסף נבחרו שני האסירים המשוחררים רוחי מושתהא ויחיא סנואר, ממקימי מנגנוני הביטחון והזרוע הצבאית של חמאס ברצועה, שהשתחררו במסגרת עסקת שליט. המקור משוכנע כי השניים "רכשו בכלא ניסיון ניכר בכל הנוגע לאופי הפעולה מול הצד השני".

אולם, לצידם של הפנים החדשות בלשכה המדינית ברצועה, יכהנו גם חברים ותיקים בהם מחמוד א-זהאר, ניזאר עוודאללה, ח'ליל אל-חיה, אחמד אל-ג'עברי, העומד בראש הזרוע הצבאית של חמאס ועימאד אל-עלמי, שחזר לאחרונה מסוריה לרצועה. בראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, כך מוסרים הדיווחים, יעמוד פעם נוספת אסמאעיל הנייה. חמאס פרסמה הודעה רשמית בתגובה להכתרתו של הנייה כ"יורשו של רנתיסי" על ידי התקשורת הישראלית, וטענה כי אין אמת בטענה זו וכי תנועת חמאס וממשלת עזה הן שתי יישויות נפרדות".

הבחירות להנהגת תנועת חמאס נערכות בארבעה מוקדים: רצועת עזה; הגדה המערבית, שבה פועלת התנועה בחשאיות תחת שלטון פת"ח; בתי הכלא הישראליים; ו"החוץ" – פעילי חמאס בחו"ל. בכל אחד מהמוקדים נבחרת מועצת שורא מקומית המונה כ-80 חברים ולשכה מדינית, המנהלת את התנועה בפועל ומספר חבריה 15 בקירוב. מתוך המועצות המקומיות והלשכה המדינית נשלחים נציגים למועצת השורא הכללית וללשכה המדינית המנהלת את התנועה. על-פי הדיווחים, הבחירות עתידות להסתיים לקראת אמצע חודש מאי.

עליית המחנה המתון בחמאס

נכון לעכשיו מסתמן ניצחון סוחף למחנהו של ח'אלד משעל בסבב הבחירות ברצועת עזה. מקור ברצועה מסר לסוכנות האמריקנית AP כי רוב רובם של נציגי הרצועה במועצת השורא הם תומכיו של משעל, על אף הסתייגותם מההסכמים שחתם באחרונה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן) ובראשם הסכם הפיוס בדוחא שמשעל היה מיוזמיו הבולטים ושבמסגרתו הסכים לממשלת אחדות בראשות עבאס עד לבחירות.

הסכמים אלה היוו סלע מחלוקת בין המחנה המתון, שאותו מייצג משעל, למחנה הניצי שבראשו  עומדים מחמוד א-זהאר ומוחמד דף, מי שמשמש באורח סמלי כמפקדה של הזרוע הצבאית של חמאס. משעל התבטא במתינות יחסית בשנה החולפת גם בנוגע למאבק בישראל ואמר כי על התנועה לעבור ל"מאבק עממי."

השנה האחרונה הביאה עמה רוחות מתונות מכיוון בלתי צפוי. "אביב העמים הערבי" הביא את תנועת "האחים המוסלמים" לעמדת כוח אזורית שאיפשרה לה לקרוא לחמאס לנקוט במדיניות מתונה יותר בנוגע לישראל ולמשוך אותה הרחק מחיבוקה החם של איראן השיעית. האחרונה תמכה בחמאס  מאז השתלטותה על רצועת עזה ביולי 2007 בתמורה למאבקה בישראל. נראה כי נכון לעכשיו התחזקות מחנהו של משעל, כמו גם בחירתם של נציגים פרגמטיים יותר למוסדות הנהגת התנועה מצביעים על קו מתון יותר שבו עשויה ללכת התנועה בתקופה הקרובה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן