Skip to content

חדש: כוונות אוטומטיות שמאפשרות ירי מהיר של פגזים מתותחים

הכוונות, פרי פיתוח צה"ל, הותקנו על תותחי "הרוכב" המשמשים את כוחות המילואים. הן פותחו בשל מסקנות התחקיר על כשל הירי בבסיס צאלים בדצמבר שחלף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הכוונות, פרי פיתוח צה"ל, הותקנו על תותחי "הרוכב" המשמשים את כוחות המילואים. הן פותחו בשל מסקנות התחקיר על כשל הירי בבסיס צאלים בדצמבר שחלף

מאת אליק מאור

טיווח מדויק (צילום: דובר צה"ל)
טיווח מדויק (צילום: דובר צה"ל)

מערכות אופטיות אוטומטיות הותקנו על תותחי "הרוכב", המשמשים את כוחות המילואים בצה"ל, כך הותר לפרסום.  המערכות, מבוססות GPS וג'ירוסקופ, יאפשרו טיווח מדויק מהתותחים תוך דקות ספורות.

הסיבה העיקרית לשדרוג מערכות התותחים קשורה בלקחי תחקיר האירוע החמור של ירי תותחני חטיבת מילואים בצאלים, בחודש דצמבר 2011. בעת תרגיל המילואים נפלו שני פגזי תותחים בסטייה של 1,200 מטר מהמטרה. הפגזים התפוצצו  קרוב מאוד ללוחמים ולמפקדים בכירים שנכחו בשטח.

מהתחקיר הוברר, כי בתחילה הבחין מפקד הצוות היורה בתקלה טכנית. הוא עצר את הירי וביצע תיקון וכוונון מחדש. בשלב זה הוא פסח על שלבי ביצוע הוראות הבטיחות הנדרשות לווידוא תיקון התקלה והורה להמשיך בירי. כתוצאה מכך, התקלה לא אובחנה ובמזל לא יפגע איש מהירי.

הכוונות הקיימות לירי בתותחים אלו תובעות פעולת חישוב לא פשוטה בשטח ומיומנות רבה בתפעול התותח. קצין הצוות נדרש להשתמש באביזרי סימון שפיזר על הקרקע, על מנת לאפס את התותח בשטח. חוסר מיומנות בתפעול מתקדם ורב פעולות, מול פעילות מהירה הנדרשת בזמן אמת, הוא, לדעת מבצעי התחקיר, הסיבה העיקרית לכשל שאירע.

יחידת הפיתוח של אמצעי לחימה בזרוע היבשה של צה"ל נדרשה לפתרון הבעיה. התוצאה – אחת מהמערכות האופטיות החכמות והמתקדמות בתחום. לדברי קצין ביחידת הפיתוח, "אלו מערכות מתקדמות שלא מצריכות שום מדידה ידנית ומאפשרות ירי בטוח, מהיר ועצמאי. כאן לא נדרש זמן בכוונון, לכן תוך דקות יש פגז שנורה".

המערכות האוטומטיות כבר מותקנות בצוותי תומ"ת (תותח מתנייע) של התותחנים וכעת יותקנו גם בקרב תותחי כוחות המילואים וגם ביחידות סדיר אחרות של צה"ל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן