Skip to content

דיון סוער בוועדה בכנסת על גיוס חרדים

בצוות שהוקם לדון בגיוס חרדים טען ח"כ גפני כי אסור לפגוע במי ש"תורתו אומנותו" וטען כי בין נתניהו לליברמן שוררת חשדנות. ח"כ זאב הציע להקים ישיבות הסדר חרדיות ואמר שיובל דיסקין "לא ציוני ולא גיבור ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בצוות שהוקם לדון בגיוס חרדים טען ח"כ גפני כי אסור לפגוע במי ש"תורתו אומנותו" וטען כי בין נתניהו לליברמן שוררת חשדנות. ח"כ זאב הציע להקים ישיבות הסדר חרדיות ואמר שיובל דיסקין "לא ציוני ולא גיבור ישראל"

מאת צבי זינגר

"חרדים יעדיפו לשבת בכלא ולא להתגייס". כך הטיח ח"כ משה גפני, מיהדות התורה בדיון שקיים היום (שלישי) הצוות בראשות ח"כ יוחנן פלסנר ממפלגת קדימה, שהוקם בוועדת החוץ והביטחון כדי לדון בסוגיית "חוק טל".

הדיון שהתקיים רגע לפני "תפוגתו" של חוק טל על פי החלטת בג"ץ, היה סוער. יו"ר הצוות, ח"כ פלסנר, טען כי בניגוד לכל הצעות החוק שהגישו הסיעות השונות בכנסת כחלופה ל"חוק טל", רק הצעת החוק שלו ושל "קדימה" היא רצינית, מעמיקה ובלתי מתלהמת. זאת בניגוד להצעות האחרות שניתן להגדירן כ"שטחיות ופופוליסטיות".

דיון סוער בכנסת. (צילום: רפי מיכאלי)

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) שנמנה על המתנגדים החריפים ביותר לביטול "חוק טל" טען בדיון: "כל מי שעיניו בראשו יודע שאי אפשר לפגוע במי 'שתורתו אומנותו'. בסופו של דבר לא יהיה שום שינוי, ובמקרה הכי גרוע תלמידי ישיבה ישבו בכלא". הוא התייחס בדיון גם לרגישות הפוליטית הקיימת בביטול "חוק טל" ואמר: "יש לנו סעיף מפורש בהסכם הקואליציוני עם הליכוד שמחייב את השמירה על מעמדם של תלמידי הישיבות. סעיף זה מתואם גם עם 'ישראל ביתנו' וגם עם מפלגת העבודה, עוד לפני שזו התפצלה".

עוד הוסיף ח"כ גפני כי "בין נתניהו לליברמן קיימת אווירת חשדנות, ואני אפילו לא רוצה לומר שהדבר מגיע עד לכדי תיעוב. אף אחד מהם לא באמת רצה להקדים את הבחירות ומה שדחף אותם היה הרצון למנוע מלפיד ומופז להתארגן".

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) פירט במהלך הדיון שש הצעות שלדעתו יכולות לעזור בקידום שילוב החרדים. הוא הציע להקים ישיבות הסדר חרדיות, בדומה לישיבות ההסדר הקיימות בקרב הציונות הדתית; עם זאת הדגיש כי מדובר בהצעות אישיות שלו שטרם קיבלו את אישור הרבנים. הוא טען כי אף שהדבר דורש את הסכמת איגוד ישיבות ההסדר, האיגוד מתנגד לרעיון, ככל הנראה בעיקר בשל חלוקת עוגת התקציב. ח"כ זאב הוסיף כי על פי ההצעה, החרדים בהסדר זה יופנו לשירות ביחידות העורפיות. דובר איגוד ישיבות ההסדר, הרב דוד סתיו, הכחיש ואמר כי מעולם לא הועלה רעיון כזה בפני איגוד ישיבות ההסדר.

ישיבות הסדר חרדיות? (צילום: רפי מיכאלי)

עוד הציע ח"כ זאב שתלמידי ישיבות יקבלו הכשרות צבאיות בסיסיות במהלך חופשת הקיץ ו"יוקפצו" בשעת חירום; לאפשר באופן פרטני לתלמידי ישיבה חרדית לבחור במסלול הסדר, מבלי שהסדר זה יחול על כל תלמידי הישיבה; הקמת מסלולים חדשים בשירות האזרחי שקיבלו את אישור הרבנים והמשכת חוק טל למשך שנתיים נוספות במטרה שלא לעצור את המגמה החיובית שהתפתחה בשנים האחרונות.

בתגובה לטענות הקשות שהטיח מי שהיה עד לפני שנה ראש השב"כ, יובל דיסקין, כנגד ראש הממשלה ושר הביטחון אמר זאב: "מבחינתי דיסקין, גם אם הוא היה ראש השב"כ, הוא לא ציוני ולא גיבור ישראל. בדברים שהוא אמר הוא גרם להרבה מאוד נזק ביטחוני לעם ישראל".

בסיום הדיון הוחלט כי צוות הוועדה ימשיך בפעילותו עד להגשת המסקנות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן