Skip to content

קהיר: כ-20 הרוגים בהתנגשויות בין מפגינים

שלושה שבועות בלבד לפני הבחירות הדמוקרטיות הראשונות לנשיאות הרפובליקה, התחדשו מהומות הדמים בקהיר וגבו מחיר כבד עם הריגתם של כ-20 מפגינים. צבא מצרים כבר פרוש בכמה מוקדים בקהיר להשבת הסדר. מועמד האחים לנשיאות: "יש במצרים גורמים אלימים שמבקשים להביא לדחיית הבחירות. אסור לתת להם את מבוקשם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלושה שבועות בלבד לפני הבחירות הדמוקרטיות הראשונות לנשיאות הרפובליקה, התחדשו מהומות הדמים בקהיר וגבו  מחיר כבד עם הריגתם של כ-20 מפגינים. צבא מצרים כבר פרוש בכמה מוקדים בקהיר להשבת הסדר. מועמד האחים לנשיאות: "יש במצרים גורמים אלימים שמבקשים להביא לדחיית הבחירות. אסור לתת להם את מבוקשם"

מאת נועה גרבר ועידן בריר

לפחות 20 בני אדם נהרגו  ועשרות אחרים נפצעו, בהתנגשויות אלימות שהתרחשו מוקדם יותר היום בין מפגינים לבין גורמים שזהותם טרם הובררה בסמוך לבניין משרד הביטחון בשכונת אל-עבאסייה בעיר, כך מדווחים מקורות בקהיר.

העימותים הקשים פרצו עם אור ראשון הבוקר (ד') כאשר בריונים לא מזוהים, המכונים במצרים "בלטגייה", תקפו  באבנים, בבקבוקי תבערה וברובי-כדוריות קבוצת מפגינים במאהל מחאה שהוקם מול משרד הביטחון כבר לפני ארבעה ימים, במחאה על המשך שלטון הצבא במדינה. העימותים בין הצדדים נמשכו במהלך הבוקר ונשמעו דיווחים על ירי של אש חיה בכיכר.

מפגינים שביצעו מעצר אזרחי של כמה מן התוקפים טענו היום בפני כלי התקשורת כי מצאו באמתחתם ציוד המצביע על כך שנתמכו על ידי הצבא, וייתכן, כך על פי טענתם, כי מדובר בחיילים בלבוש אזרחי.

אחד מראשי המפגינים שהותקפו, ולי מוחמד, העיד בפני סוכנות הידיעות העצמאית "רסד" כי מי שירו בכיכר כדורים חיים היו ביריונים של המועצה הצבאית. "ישבנו במאהל במרוכז, אנשים מכל הזרמים, והודענו למועצה הצבאית שלא נסכים לשאת ולתת עם אנשיה. חצי שעה לאחר מכן הותקפנו על-ידי הביריונים". מוחמד הוסיף: "הם לא היו לבושים במדי צבא, אלא לבשו בגדים אזרחיים. אך הם נשאו רובי-כדוריות, אלות ופיזרו עלינו גז מדמיע, והיה ברור שהם קשורים למועצה הצבאית. לאיזה אזרח יש גז מדמיע?!".

"אחרי שהחלו המהומות", הוסיף מוחמד, "גררו הביריונים את חלקנו לכיוון מסגד א-נור הסמוך והחלו להתגודד סביבנו ולהכות אותנו בראשינו עם אלות". "האנשים האלה לא רוצים נשיא נבחר. הם רוצים נשיא ממונה. כל תהליך הבחירה מזויף והחוקה שאמורה להבטיח את הבחירות הנקיות – מזויפת גם היא", הוסיף מוחמד.


תמונות מאזור בניין משרד הביטחון המצרי בשכונת אל-עבאסייה, מוקדם יותר היום

במהלך האירועים הקשים הוקם באל-עבאסייה בית חולים שדה על-מנת להעניק לנפגעים הרבים סיוע רפואי דחוף. בהודעה רשמית של ארגון "רופאי תחריר", שאנשיו ניהלו את הטיפול, נמסר כי אכן נעשה שימוש באש חיה כנגד המפגינים. על פי הודעתו של הארגון, תהליך הטיפול בנפגעים נתקל בקשיים שכן רק אחד מארבעת בתי החולים בסביבה היה פתוח לקהל. על פי דיווחי הארגון, תקיפות של מפגינים בוצעו גם בין כתלי בית החולים, כמו גם תקיפות של הצוות הרפואי.

אחר הצהריים פרסמה המועצה הצבאית העליונה הודעה ובה נאמר כי הצבא יתערב באירועים ויפרוש כוחותיו באזור כדי להביא לסיומם המהיר. המועצה ציינה בהודעתה כי שמונה נגמ"שים של הצבא נפרשו באזור אל-עבאסייה כדי להתמודד עם ההתנגשויות האלימות ולהשיב את הסדר הציבורי, ולא לשם פיזור הפגנות לא אלימות. בשעה זו, על פי טענות הצבא, הסדר שב על כנו.

מועמדים לנשיאות: "המועצה הצבאית אחראית לאלימות לא נדחה הבחירות"

גורמים במפלגת החירות והצדק של האחים המוסלמים, מפלגת הרוב בפרלמנט המצרי, רמזו מוקדם יותר כי האירועים האלימים בקהיר מצביעים על ניסיון לסכל את העברת סמכויות השלטון מן המועצה הצבאית העליונה ב-1 ביולי, כפי שנקבע וסוכם מראש.

מוחמד מורסי, מועמד האחים המוסלמים לנשיאות מצרים
לא לתת לגורמים אלימים את מבוקשם. מוחמד מורסי, מועמד האחים המוסלמים לנשיאות מצרים

בעקבות האירועים הקשים, הודיעו מועמד "האחים", מוחמד מורסי, והמועמד האסלאמיסטי העצמאי, עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח, על הפסקת הקמפיינים שלהם לנשיאות למשך יומיים בהזדהות עם האבל על ההרוגים באירועים, במחאה על האלימות המשתוללת נגד המפגינים באל-עבאסייה ובדרישה מן המועצה הצבאית למסור את השלטון לאזרחים.

דובר מטעמו של עבד אל-פותוח אמר בתגובה לאירועים האלימים כי "אחינו נטבחים באל-עבאסייה מאז ליל אמש, והצבא והמועצה הצבאית נכשלו כישלון מוחלט בהגנה עליהם. לא נוכל לנטוש את אחינו במצב כזה. זה לא יעלה על הדעת".

במסיבת עיתונאים גדולה שכינס אחר הצהריים, הטיל מועמד "האחים", מוחמד מורסי, את האחריות לאירועים הקשים על המועצה הצבאית העליונה ואמר כי המועצה היא זו המנהלת את המדינה וממילא האירועים הנוכחיים התרחשו בסמוך למבנה משרד הביטחון. עוד אמר מורסי כי הוא תובע כי זכות המחאה תהיה מובטחת לכל.

מורסי שלל את הרעיון לדחות את הבחירות לנשיאות שנקבעו לסוף חודש מאי ואמר: "על הבחירות להתקיים בתאריך שנקבע. אמנם ישנם גורמים במצרים שמחוללים אירועים אלימים כדי להביא לדחיית הבחירות אבל אסור לתת להם את מבוקשם".

בימים האחרונים, עקב פרסום רשימת 13 המועמדים הסופיים לנשיאות, התלהטה האווירה ברחוב המצרי, והמועצה הצבאית העליונה קראה לקיום פגישת חירום עם ראשי המפלגות, בין השאר גם על מנת לדון במשבר סביב וועדת החוקה. אבו איסמעיל, המועמד הסלפי שמועמדותו נפסלה ושעומד בעין הסערה הנוכחית, קרא לפני כמה ימים ליתר המועמדים להחרים את הפגישה, ואמר בדרמטיות: "איך ייתכן שאתם נפגשים עם המועצה הצבאית, בעוד שדמם של אחינו נשפך ברחובות?"  עקב המהומות היום, קריאתו זכתה למענה. רוב המפלגות הפוליטיות, ביניהן רוב המועמדים המובילים, כבר הודיעו כי יחרימו את הפגישה, שאמורה הייתה לסייע להשבת היציבות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן