Skip to content

"הצעקה" שברה את כל השיאים

ציורו המפורסם של הצייר הנורווגי, אדוארד מונק, אחד מסמלי העידן המודרני, נמכר במכירה פומבית בניו יורק תמורת 120 מיליון דולרים מאת גרשון גירון "הצעקה", ציורו המפורסם של אדוארד מונק, שהוא אחד הידועים והמצוטטים ביותר בעולם כיום, שבר אתמול שיא במכירות פומביות. הציור, שהושלם בשנת 1895 והיה האחרון שנותר בידיים פרטיות (מתוך סדרה של ארבע תמונות), […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ציורו המפורסם של הצייר הנורווגי, אדוארד מונק, אחד מסמלי העידן המודרני, נמכר במכירה פומבית בניו יורק תמורת 120 מיליון דולרים

מאת גרשון גירון

צעקה אחת שווה 120 מיליון דולר
צעקה אחת שווה 120 מיליון דולר

"הצעקה", ציורו המפורסם של אדוארד מונק, שהוא אחד הידועים והמצוטטים ביותר בעולם כיום, שבר אתמול שיא במכירות פומביות. הציור, שהושלם בשנת 1895 והיה האחרון שנותר בידיים פרטיות (מתוך סדרה של ארבע תמונות), נמכר אתמול במכירה פומבית במחיר של 120 מיליון דולר בקירוב.

המכירה הפומבית התקיימה בבית סות'בי ושברה את שיא המחיר הקודם שהושג במכירה פומבית, 106.5 מיליון ששולמו בכריסטי עבור  "עלים ירוקים וטורסו" של פיקאסו בשנת 2010.

"התמונה הפכה לחלק מתרבות הפופ, היא שמשה אמנים כאנדי וורהול, ציירי קומיקס בהוליווד והודפסה על ספלי תה ועל חולצות טי" אמר מומחה האמנות הלונדוני מייקל פראהם, "לצד המונה ליזה, זו התמונה המפורסמת ביותר בהיסטוריה של האמנות".

השיאנית הקודמת
השיאנית הקודמת. תמונתו של פיקאסו

לדברי בית המכירות גרסה זאת של "הצעקה", צבעי פסטל על לוח עץ, היא הצבעונית ומלאת החיים מכל הארבע, והגרסה היחידה שמסגרתה עוטרה על ידי התייר בשיר המתאר את השראתה. בשיר מתאר מונק את עצמו "רועד מהתרגשות…כזעקה הגדולה בטבע."

איש העסקים הנורווגי, פטר אולסון, שאביו היה ידיד ותומך של האמן, אמר שהוא מכר את היצירה משום "שבאה העת להעניק לשאר העולם את האפשרות להעריך את היצירה יוצאת הדופן ולהיות בעליה".

הכסף מהמכירה ישמש להקמת מוזיאון חדש, מרכז אמנות ומלון, בעיר מגוריו של מונק, הויטסטן. מנהל המוזיאון הלאומי באוסלו, אודון אקהוף, אמר ששלטונות נורווגיה התירו את המכירה מאחר ששלוש גרסאותיה האחרות מצויות במוזיאונים נורווגיים, אחת מהן במוזיאון הלאומי, והאחרות במוזיאון מונק שבאוסלו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן