Skip to content

צ'ן גואגנצ'נג מתחנן לקבל מקלט בארצות הברית

צ'ן, שיצא משגרירות ארה"ב בבייג'ינג בה קיבל מקלט כשנמלט מהמשטר, אומר שהוא מתחרט על כך ומבקש מאנשי השגירות לסייע בהעברתו ובהעברת משפחתו לארצות הברית מאת גרשון גירון פרשת בריחתו של מתנגד המשטר הסיני צ'ן גואנגצ'נג מקבלת תפנית נוספת. צ'ן מסר הלילה בראיון טלפוני ל-CNN  מבית החולים שבו הוא מאושפז, כי הוא מבקש לקבל מקלט מדיני […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צ'ן, שיצא משגרירות ארה"ב בבייג'ינג בה קיבל מקלט כשנמלט מהמשטר, אומר שהוא מתחרט על כך ומבקש מאנשי השגירות לסייע בהעברתו ובהעברת משפחתו לארצות הברית

מאת גרשון גירון

צ'ן גואנגצ'נג
צ'ן גואנגצ'נג. הוכה במעצר הבית

פרשת בריחתו של מתנגד המשטר הסיני צ'ן גואנגצ'נג מקבלת תפנית נוספת. צ'ן מסר הלילה בראיון טלפוני ל-CNN  מבית החולים שבו הוא מאושפז, כי הוא מבקש לקבל מקלט מדיני מארצות הברית. טענותיו סותרות חלקית גרסה קודמת שנמסרה אתמול (רביעי) מפי פקידים אמריקניים, שטענו שהוא עזב את השגרירות "מרצונו" וכי הם אינן מודעים לאיומים שהושמעו נגד משפחתו.

המחלוקת בנוגע למניעיו של צ'ן בוויתור על המחסה שקיבל אצל האמריקנים מאיימת שוב לשבש שיחות רמות דרג בין מזכירת המדינה הילארי קלינטון לפקידים סינים רמי דרג. היא גם מאותתת על הקלות שבה עלול להיפרם הפיתרון למצבו של צ'ן.

בדבריו ל-CNN אמר הפעיל העיוור: "אנחנו בסכנה. אם תוכל, דבר עם הילארי, אני מקווה שהיא תוכל לעזור לי ולמשפחתי לעזוב את סין". אלא שזמן קצר קודם לכן אמרו פקידים אמריקניים שצ'ן לא ביקש כלל מקלט מדיני ואמר שהוא מתכוון להישאר בסין.

צ'ן הוסיף שרעייתו זכתה ליחס עוין מאז נמלט ממעצר הבית שנכפה עליו, ב-22 באפריל. "היא נקשרה לכיסא משטרתי במשך יומיים", אמר צ'ן. "אחר כך הם נכנסו לביתנו כשבידיהם אלות כבדות, ואיימו להכות אותה למוות". לדבריו, נאמר לו שאם לא יעזוב את השגרירות האמריקנית "הם ישלחו אותה חזרה (לכפר הולדתה במחוז שנדונג), והאנשים שם יכו אותה".

צ'ן הוסיף שלא הבין לאשורו את הצפוי לו כאשר הסכים לעזוב את השגרירות. "באותה עת, לא היה לי מידע רב", אמר, "לא יכולתי לעקוב אחרי החדשות, כך שלא ידעתי על דברים רבים שהתרחשו". הוא אמר שהוא "מאוכזב מאוד" מממשלת ארצות הברית וחש ששיקרו לו בשגרירות.

דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד, פרסמה הודעה תקיפה שבה נאמר כי  "שום מקרה לא דיבר פקיד אמריקני עם צ'ן על איומים משפטיים או גופניים על אשתו וילדיו. ושום פקיד סיני לא השמיע איומים כאלה באוזנינו." עם זאת, היא אמרה, שפקידים סיניים אמרו שאם צ'ן יבחר להישאר בשגרירות, אשתו ושני ילדיו ישלחו למחוז שנדונג שבמזרח סין.

פקידים אמריקניים אמרו שצ'ן עזב את שגרירות ארצות הברית מרצונו אחרי שהות בת שישה ימים ונלקח לבית חולים לטיפול בפגיעה שספג ברגליו כאשר טיפס על קיר כדי להימלט ממעצר בית בכפרו בשנדונג.

הילארי קלינטון מסרה הצהרה שלפיה צ'ן הגיע "לכמה הבנות עם ממשלת סין בנוגע לעתידו, לרבות אפשרות ללמוד לימודים גבוהים במקום בטוח. מימוש הבטחות אלה הוא הצעד המכריע הבא. ממשלת ארצות הברית ועמה מחויבים להתעניין בגורל מר צ'ן ומשפחתו בימים, השבועות והשנים שיבואו".

עורך הדין האוטודידקט בן הארבעים זכה לפרסום בינלאומי כאשר חשף בשנת 2006 שיטות עיקור כפוי והפלות בשלבי הריון מאוחרים שבהם נעשה שימוש ברוטאלי במסגרת מדיניות "הילד האחד" של סין. אחרי שהשתחרר מארבע שנות מאסר ב-2010 הושמו הוא ומשפחתו במעצר בית, ולדבריו הוכו דרך קבע בידי השומרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן