Skip to content

כל ערעוריו של נהג אגד, שסירב להעלות נוסעת ממוצא אתיופי – נדחו

"תחזרי לאתיופיה, אין לכם תרבות בכלל" - דברי נהג אגד לנוסעת שניסתה להגיע ליעדה בשלום. המחוזי דחה את ערעורו של הנהג, ניסים בן יקר, שסירב להעלות את הנוסעת והתבטא כלפיה בגזענות; התקבל ערעור משרד התחבורה על זיכוי אגד מאחריותה לדברי הנהג – תיקנס בשל כך ב-20 אלף שקל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"תחזרי לאתיופיה, אין לכם תרבות בכלל" – דברי נהג אגד לנוסעת שניסתה להגיע ליעדה בשלום. המחוזי דחה את ערעורו של הנהג, ניסים בן יקר, שסירב להעלות את הנוסעת והתבטא כלפיה בגזענות; התקבל ערעור משרד התחבורה על זיכוי אגד מאחריותה לדברי הנהג – תיקנס בשל כך ב-20 אלף שקל

מאת אורלי ממן

בית המשפט המחוזי מרכז נתן בתחילת השבוע את פסק דינו בכמה ערעורים שהוגשו בהליך הפלילי נגד נהג אגד, ניסים בן יקר,  שסירב להעלות את הנוסעת האתיופית יידנו וורקה ואף התבטא כלפיה בגזענות.

(צילום: שרית פרקול)
עליה "להטמיע בנהגיה דרכי התנהגות ודרך ארץ". אגד (צילום: שרית פרקול)

המקרה אירע בשנת 2009 בראשון לציון, וורקה פנתה בזמנו לעמותת טבקה למען שיוויון וצדק לעולי אתיופיה, שסייעה לה לנהל את בשמה את המאבק המשפטי.

כל ערעוריו של נהג אגד נדחו וגזר הדין של בית משפט שלום נותר בעינו – דהיינו קנס של 5,000 שקל או שלושה חודשי מאסר תמורתו, התחייבות בסך 50,000 שקל, לפיה יתחייב שבמשך שלוש שנים מהיום בו הורשע – לא יעבור עבירה, וכן פיצוי למתלוננת על סך 60,000 ש"ח.

ערעורה של אגד, המתייחס להרשעתה בעבירה של אי הפעלת שירות סדיר – נדחה, להוציא ערעור על התחייבות עצמית בסך 20 אלף שקל, שבוטל. התקבל ערעורו של משרד התחבורה, המתייחס לזיכוי אגד מעבירה של התנהגות בלתי נאותה, תוך שבית המשפט המחוזי קובע, כי אגד אחראית לדבריו הגזעניים של הנהג ובשל כך נקנסה אגד עתה ב-20 אלף שקל.

לגבי אחריות אגד להתנהגותם של נהגיה, כתב בית המשפט:

"אגד משרתת ציבור נוסעים עצום ורב מדי יום ביומו וכתאגיד המשרת נוסעים מכל שכבות החברה, מחויבת לדאוג לכך כי נהגים המועסקים על ידה יימנעו מאמירות פוגעניות בכלל ואמירות גזעניות פוגעניות על אחת כמה וכמה. כתאגיד כלל ארצי, הנותן שירות לאוכלוסיות רחבות, מחויבת אגד להטמיע בנהגיה דרכי התנהגות ודרך ארץ בהיותם נציגיה. משחדלה אגד לעשות את המוטל עליה הנני רואה להטיל עליה קנס בסך של 20,000 שקלים".

לגבי עבירות הנהג, ניסים בן יקר, כתב בית המשפט: "המסקנה היא, שהוכח האמור בכתב האישום ולפיו, בהגיע תורה של המתלוננת לעלות ובהיותה אחרונה בתור, סגר הנהג בן יקר דלת האוטובוס ולא התיר לה לעלות. אני מקבל את קביעתו העובדתית של בית המשפט קמא, לפיה המתלוננת דפקה בחוזקה על דלת האוטובוס אך הנהג בן יקר התעלם ממנה והחל בנסיעה".

לגבי אמירותיו הגזעניות של הנהג אמר בית המשפט: "המסקנה היא איפוא שהוכח שהנהג בן יקר אמר למתלוננת אמירות גזעניות על רקע מוצאה וצבע עורה. אין ספק בעיניי כי האמירה:  'תחזרי לאתיופיה, אין לכם תרבות בכלל' היא אמירה גזענית, אשר נועדה לבזות אדם ולהשפילו על רקע צבע עורו ומוצאו האתני. מקל וחומר – לא יכולה להיות מחלוקת כי אמירה זו מהווה התנהגות בלתי נאותה של נהג בחברת אוטובוסים ציבורית כלפי נוסעת אשר כל מבוקשה היה להגיע ליעדה בשלום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן