Skip to content

"הפורום לאחריות אזרחית" יוצא לדרך

"הפורום לאחריות אזרחית" שחברים בו בין היתר אופיר פינס, הרב מיכאל מלכיאור, הרב יואל בן-נון ופרופ' אליעזר שביד, יושק בכנס יסוד. בכנס יוצג מסמך ובו המלצות להבטחת רוב יהודי במדינה, הימנעות מהפרטת מוסדות ציבור, חיזוק המפלגות הגדולות, ביטול חוק טל וחיזוק החינוך הממלכתי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הפורום לאחריות אזרחית" שחברים בו בין היתר אופיר פינס, הרב מיכאל מלכיאור, הרב יואל בן-נון ופרופ' אליעזר שביד, יושק בכנס יסוד. בכנס יוצג מסמך ובו המלצות להבטחת רוב יהודי במדינה, הימנעות מהפרטת מוסדות ציבור, חיזוק המפלגות הגדולות, ביטול חוק טל וחיזוק החינוך הממלכתי

מאת צבי זינגר

בימים הקרובים יושק כנס היסוד של הפורום לאחריות אזרחית, גוף א-פוליטי חדש, שנוסד במטרה להשפיע על עיצוב חזון לאומי, חברתי וכלכלי. בגוף החדש חברים אישים מתחומי המשפט, האקדמיה, החינוך, תנועות הנוער, סטודנטים ועוד.

בין האישים המרכזיים החברים בגוף החדש: הרב יואל בן נון, פרופ' אליעזר שביד, הרב מיכאל מלכיאור, השגריר יצחק מאיר, פרופ' סרג'יו דלה-פרגולה, השר לשעבר אופיר פינס ועוד. מייסד הפורום הוא משה בן עטר, לשעבר מנכ"ל המועצה הציונית בישראל.

אופיר פינס. צילום מתוך אתר הכנסת

בכנס היסוד יוצג לראשונה מסמך מיוחד שגיבשו חלק מחברי הפורום לאחריות אזרחית. למסמך קדמה סדרת דיונים רעיוניים, שהולידה את הצורך לנסח המלצות מדיניות במטרה להשפיע על עיצוב חזון לאומי-ציוני, חברתי-כלכלי ולהעמידו לדיון ציבורי. 

המסמך כולל חמש המלצות עיקריות ובהן:

הבטחת רוב יהודי כבסיס למדינה יהודית-דמוקרטית בהתאם למגילת העצמאות: בכל תהליך מדיני מעצב גבולות, שיכול להשפיע גם על זכויות אזרחות, יש לתת משקל מכריע להבטחת רוב יהודי ברור ויציב לאורך זמן. לנקוט בצעדים מעשיים כדי להקל בהליכי גיור של עולים שיש ספק ביהדותם, וכן של תושבי קבע הרוצים להצטרף לעם היהודי. הכרחי לגבש תוכנית להשקעה במחקר ופיתוח ולטפח את הפוטנציאל המוכשר בתחומי המדע והיזמות כדי למנוע 'בריחת' מוחות צעירים לחו"ל. כמו כן, מומלץ לגבש חבילת סיוע לתושבים חוזרים לשוב "הביתה".

התחום הכלכלי-חברתי:  יש להימנע ככל האפשר מהפרטות של מוסדות ציבוריים בתחומי חינוך, רווחה ובריאות. על המדינה לקבל אחריות מלאה לפעילותם של גופים אלה. במערכות החינוך הפרטי שיישארו, תהיה המדינה אחראית על תוכני הלימודים והפיקוח עליהם. יש לבנות סל סיוע למשוחררי צה"ל שיכלול: מימון השכלה לתואר ראשון חינם, הקלות במיסוי עד שנתיים מהשחרור, מתן עדיפות ברורה בסיוע לדיור בר-השגה. מומלץ על נקיטת צעדים נחרצים להורדת מחירי הדיור ופיתוח בנייה להשכרה לטווח ארוך, בפרט של דירות קטנות באזורי ביקוש.

המשטר: הפורום סבור כי יש לגלות זהירות משינויי משטר שעלולים לגרום לטירוף מערכות פוליטי ולפגוע ביכולת המשילות של המבנה הפרלמנטרי הקיים בישראל. מוצע לחזק את הדמוקרטיה באמצעות חיזוק המפלגות הגדולות והקטנת מספרן של המפלגות הקטנות, חיזוק הכנסת ועבודת הממשלה. הרפורמות המוצעות כדלקמן: העלאת אחוז החסימה ל-5 אחוזים, (אופיר פינס הציע 3 אחוזים בלבד) כך שלא יהיו סיעות של פחות מחמישה חברי כנסת. הבחירות המקדימות והבחירות לכנסת יתקיימו ביום אחד. האזרח יצביע ביום הבחירות בעד מפלגה, ובצד אחר של הפתק יבחר את רשימת המועמדים המועדפים עליו של המפלגה שבה בחר. זאת מתוך רשימת מועמדים שהמפלגה תציג להכרעת הבוחר.

המפלגה הגדולה היא שמרכיבה את הממשלה. המפלגה שקיבלה את מספר המנדטים הגדול ביותר היא שתרכיב את הממשלה והעומד בראשה יהיה ראש הממשלה. צעד זה יחזק את היציבות הפוליטית ויצמצם את יכולת המיקוח של מפלגות קטנות. מחצית מחברי הכנסת ייבחרו בבחירות אזוריות. צעד זה נועד להבטיח את בחירתם של חברי כנסת חדשים שאינם מוכרים. הם ייבחרו באזורים לקדנציה ראשונה בלבד. אזורי הבחירה ייקבעו על ידי משרד הפנים וועדת הבחירות המרכזית.

מדיניות החינוך: הפורום סבור כי יש להשתית את החינוך על הערכים הנגזרים ממגילת העצמאות ומחוק החינוך הממלכתי: יהדות, ציונות, הומניזם ודמוקרטיה. דגל החינוך צריך להתבסס על ערכים, מחנכים ושוויון. יש להציב את חיזוק החינוך הציבורי הממלכתי כיעד לאומי. הפורום ממליץ על מדיניות חינוך הנשענת על שלוש רגליים יציבות: העדפת החינוך הערכי, בחירת המחנכים לפי אישיותם החינוכית ומקצועיותם, מדיניות של שוויון בחינוך והישגיות המאפשרת התמודדות עם עולם מודרני מדעי וטכנולוגי.

עוד קובע המסמך כי השירות בצה"ל או השירות האזרחי, צריך להיות שווה לכל מגזרי האוכלוסייה, ללא הבדל. ביטול חוק טל הוא הכרחי בדרך להגשמת יעד זה. התשתית האזרחית בישראל צריכה להישען על שוויון חובות וזכויות.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן