Skip to content

בייניש קוראת להשלמת מפעל החוקה

בנאומה בטקס קבלת תואר "עמית כבוד" קראה נשיאת בית המשפט העליון לשעבר דורית בייניש להשלים את מפעל החוקה ולרסן את האלימות בשיח הציבורי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בנאומה בטקס קבלת תואר "עמית כבוד" קראה נשיאת בית המשפט העליון לשעבר דורית בייניש להשלים את מפעל החוקה ולרסן את האלימות בשיח הציבורי

מאת אבירם זינו

נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית בייניש, קיבלה אמש תואר "עמית כבוד" מטעם המרכז הבינתחומי בהרצליה. בטקס ציינה בייניש את חשיבות המלחמה באלימות, לא רק במערכת המשפט אלא גם במערכת החינוך, וקראה לממשלת האחדות לנצל את הקואליציה הרחבה להשגת מטרות בתחום החוקה ושינויים חברתיים.

דורית בייניש (צילום: מארק ניימן, לע"מ)

הנשיאה שפרשה באחרונה אמרה, "בימים אלה, שבהם מתקיים הוויכוח הציבורי על השינויים שחלו בקואליציה שעליה נשענת הממשלה, מותר וראוי להביע משאלה – מי ייתן והבסיס הרחב הזה יהווה שעת כושר הן למתן מענה לצרכים החברתיים ולקריאה כנה ואינטנסיבית לצמצום פערים ושינוי סדרי העדיפויות, והן להשלמת מפעל החוקה – בין שבדרך של השלמת חקיקת חוקי היסוד ובין שבדרך של כינון חוקה שלמה, שתבטיח את קיומם של המוסדות הדמוקרטיים בישראל ואת זכויות האדם".

בייניש הקדישה חלק ניכר מדבריה לתופעת האלימות, "אנחנו עדיין מתמודדים עם תופעות המאיימות על שלמותה של החברה בישראל, ומכרסמות בה מתוכה עד כדי פוטנציאל של סיכון לקיומה. תופעות הכרוכות בגילויי שחיתות חברתית ומוסרית, בפערים אידיאולוגיים בין הקבוצות השונות והקצנה רבה ביחסים שביניהן. כל אלה עלולים לפגוע בבסיס המשותף, שהוא תנאי להמשך קיומנו כאן כחברה אחת".

היא הוסיפה, "האלימות מאיימת על שלוותו וביטחונו האישי של כל אדם בישראל. למרבה הצער, נוצרה אצלנו אווירה של כוחנות המתבטאת לא רק במעשים פיזיים. גם שיח תוקפני, חוסר סובלנות וסבלנות היו לחלק מהמאפיינים של חיינו. אווירה זו היא מדרון חלקלק שעלול להפוך תופעות שהן עדיין בשוליים למציאות רחבת היקף."

הנשיאה ציינה עוד כי האחריות מוטלת על כולם, "מערכת המשפט ואכיפת החוק היא בוודאי נדבך חשוב בריסון תופעות האלימות והכוחנות, אך אין די במערכות אלה כשלעצמן. עלינו להשקיע בחינוך בכל דרגותיה של מערכת החינוך, מהגיל הרך ועד למוסדות החינוך האקדמי", אמרה והדגישה, "על כולנו – אוכפי החוק, אנשי המשפט, ולא פחות מכך המחנכים במוסדות החינוך – לפעול כדי להחזיר לחברה בישראל את הערך של הכבוד לאדם, את ההקשבה למצוקה ואת ההבנה לאחר."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן