Skip to content

בית הדין לעבודה דחה את טענות מקדונלדס בעניין העסקת בני נוער בשבת

בית הדין האזורי לעבודה דחה את טענות רשת מקדונלדס נגד משרד התמ"ת וקבע: "האיסור על העבדת בני נוער בשבת לא נועד לתכלית דתית, אלא כדי לאפשר לבני הנוער לחוות את יום המנוחה באופן משמעותי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית הדין האזורי לעבודה דחה את טענות רשת מקדונלדס נגד משרד התמ"ת וקבע: "האיסור על העבדת בני נוער בשבת לא נועד לתכלית דתית, אלא כדי לאפשר לבני הנוער לחוות את יום המנוחה באופן משמעותי"

מאת טובה אבן חן

אחד האתגרים שניצבים בפני החברה הישראלית הוא מציאת האיזון שבין העיקרון של יום מנוחה שבועי, דתי או חילוני, לבין התשוקה הגוברת לפתיחת מקומות בילוי ואוכל בשבת. מתברר גם שאוכלוסיות מוחלשות מועדות מראש להתפתות לחלל את יום המנוחה השבועי שלהן.

שופטת בית הדין לעבודה בתל אביב, אופירה דגן -טוכמכר, דחתה את כל הטענות המקדמיות בדבר פגמים בהתנהלות משרד התמ"ת, שהעלתה חברת אלוניאל המפעילה את רשת מקדונלד'ס בישראל, וכתב האישום נגד החברה, נותר על כנו.

הפרשה החלה כשהמחלקה המשפטית במשרד התמ"ת, באמצעות עו"ד רונית בן יעקב, הגישה כתב אישום ובו 19 אישומים כנגד מקדונלדס, בגין העסקת נערים ביום המנוחה ועוד עבירות המיוחסות להפרעה לפקחי התמ"ת במילוי תפקידם.

מקדונלד'ס העלתה מנגד טענות שונות בנוגע לנימוקים להגשת כתב אישום. החברה טענה  כי האיסור הנוגע להעסקת בני נוער במנוחה השבועית נאכף רק כאשר בראש משרד התמ"ת עומד נציג של מפלגה חרדית. בית הדין דחה את טענותיה של מקדונלדס לנוכח טענות המשרד כי גם בתקופת כהונת שרים שאינם נציגי מפלגה חרדית, נאכף החוק. כמו כן נטען, כי האיסור על העסקת בני נוער בשבת לא נועד לתכלית דתית, אלא כדי לאפשר לבני הנוער לחוות את יום המנוחה באופן משמעותי.

עורכת הדין אנט שוקרי פליישמן, תובעת בכירה במחלקה המשפטית, טענה בפני בית הדין לעבודה כי דין הבקשה להידחות ופירטה את נימוקיה. בית הדין קיבל את עמדתה, דחה את הטענות הרבות שהעלתה הנאשמת, וקבע כי למשרד התמ"ת עומדת החזקה כי הוא פועל באופן מקצועי ולא הונחה תשתית עובדתית, שיש בה כדי להצביע על חשש למשוא פנים ולהפעלת שיקולים זרים בעניינה של הנאשמת בתיק.  לנוכח הדברים נותר כתב האישום כנגד החברה על כנו.  

עו"ד גלי לוי, התובעת הראשית במשרד התמ"ת, הביעה סיפוק מההחלטה: "הפרקטיקה של העסקת נוער בניגוד לחוק צריכה להיפסק, וככל שמעבידים לא יתאימו את העסקת הנוער להוראות החוק ולהנחיות משרדנו, יינקטו נגדם הליכים פליליים ואף יוגשו במקרים המתאימים כתבי אישום. יובהר כי לאחר מיצוי ההליך הפלילי והרשעת נאשמים, התביעה תבקש מבית הדין להחמיר בענישה במסגרת גזר הדין בהתייחס להעסקת נוער שלא כדין, כדי להרתיע מהעסקה פוגענית של נוער, המהווה חוליה חלשה בשוק העבודה".

חזי אופיר, מנהל אגף האכיפה במשרד התמ"ת: "אוכלוסיית הילדים ובני הנוער היא אוכלוסיית עובדים חלשה הזקוקה להגנה, ולפיכך סדר העדיפות לטיפול בה הוא גבוה. "האכיפה ממוקדת כנגד חברות שאינן משתפות פעולה עם חוקרי האגף, ואינן מעסיקות את עובדיהם בהתאם להוראות החוקים. בני נוער הם אוכלוסייה פגיעה, ולכן קיימת אכיפה והסברה בתחום זה במהלך כל השנה, ואכיפה מתוגברת בתקופת החופש הגדול, שבו משתלבים אלפי בני נוער בשוק העבודה. בימים אלו מפותחת גם אפליקציה שאותה יוכלו המשתמשים להוריד למכשיריהם בחינם. האפליקציה תכלול מידע לגבי זכויותיהם, שעון נוכחות, וכן טופס תלונה אוטומטי למשרד התמ"ת".

 

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן