Skip to content

אל על צימצמה את ההפסד ברבעון הראשון של השנה לכ-23.4 מיליון דולר

אל על צימצמה את ההפסד ברבעון הראשון של השנה לכ-23,4 מיליון דולר. ברבעון המקביל ב-2011 היא הפסידה 42.9 מיליון דולר. על התוצאות השפיעו פעולות ההתייעלות בהפעלת החברה וצימצום הוצאות השכר, שנבעו מקיטון של 231 במצבת העובדים ופיחות שער השקל ביחס לדולר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברבעון המקביל ב-2011 היא הפסידה 42.9 מיליון דולר. על התוצאות השפיעו פעולות ההתייעלות בהפעלת החברה וצימצום הוצאות השכר, שנבעו מקיטון של 231 במצבת העובדים ופיחות שער השקל ביחס לדולר

מאת עמי אטינגר

אל על צימצמה את ההפסד ברבעון הראשון של השנה לכ-23.4 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 42.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. זאת הודות לפעולות התייעלות לטווח הקצר ולטווח הארוך שהנהלת החברה נוקטת. בין השאר מקיטון בסעיף הוצאות השכר בכ-7.4 מיליון דולר, לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מרבית הקיטון נבע מפיחות שחל בשער הממוצע של השקל ביחס לדולר, מקיטון של 231 במצבת העובדים ומהקיטון בפעילות. כך עולה מדוחות החברה.

רבעון גרעוני מסורתי

מטוס אל על. עליה בנוסעים, ירידה במטענים. צילמה גיגה פרקול
מטוס אל על. עליה בנוסעים, ירידה במטענים. צילמה גיגה פרקול

הרבעון הראשון של השנה הוא תמיד גרעוני, היות ותנועת הנוסעים, המהווה את עיקר ההכנסות, מצטמצמת, בעוד שמרבית אמצעי הייצור נשארים כפי שהם בעונת השיא של הפעילות בקיץ. ואכן, הוצאות המכירה, כתוצאה מהמאמץ המוגבר שהושקע בפעילות זו, אפילו גדלו ברבעון ל-48.4 מיליון דולר, לעומת 44.9 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2011, גידול של כ-8%. השפיעו גם הוצאות הנהלה והוצאות כלליות, שהסתכמו ברבעון ב-24.7 מיליון דולר, בהשוואה ל-24.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ- 2%.

כתוצאה מהליכי ההתייעלות שהחברה עוברת, ירד ההפסד מהפעלה ל-24.0 מיליון דולר, לעומת הפסד מהפעלה של 53.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון הסתכם ב- 65 מיליון דולר, לעומת תזרים מפעילות שוטפת בסך של 56.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הליכים אלה השפיעו גם על ההכנסות ברבעון הנוכחי, שעלו והסתכמו ב-429.1 מיליון דולר, לעומת 425.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, שזו עלייה של כ-0.9%. בהכנסות מנוסעים נרשם גידול של כ-7% בעוד שההכנסות ממטען ירדו בכ-12%, זאת, בעקבות השפל העולמי בהולכת מטענים בדרך האוויר.

הרווח הגולמי ברבעון הנוכחי הסתכם ב-40.4 מיליון דולר, המהווה שיעור של כ- 9.4% מהמחזור, לעומת 21.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, שהיווה שיעור של כ- 5.1% מהמחזור.

יתרות מזומנים והון עצמי

בתום הרבעון הראשון של השנה, יתרות המזומנים, שווי המזומנים ופיקדונות לזמן קצר של אל על, הסתכמו ב- 144.2 מיליון דולר וזאת לאחר שהחברה השקיעה ברבעון הזה ברכוש קבוע כ-16 מיליון דולר ופרעה הלוואות שוטפות בסכום של כ-23.2 מיליון דולר.

ההון העצמי, המייצג את עודף נכסי החברה על התחייבויותיה, בהתאם למאזנה והמוגדר כהפרש בין סך הנכסים של החברה לבין סך ההתחייבויות שלה הושפע מההפסד הנוסף שלה ובתום הרבעון הראשון של השנה הוא הסתכם ב-142 מיליון דולר, לעומת 162 מיליון דולר.

ההתייעלות הסעיף הוצאות ההפעלה

את השפעת צעדי הייעול רואים בסעיף הוצאות ההפעלה שהסתכמו ברבעון ב-388.7 מיליון דולר, לעומת 403.4 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. קיטון של 14.7 מיליון דולר, שזו ירידה של כ-3.6%. הירידה בהוצאות ההפעלה נבעה בעיקר מקיטון בשעות הטיסה שבוצעו ברבעון , בהוצאות השכר, מגידול בהשתתפות המדינה בהוצאות הביטחון ומפיחות בשער הממוצע לתקופה של השקל והיורו ביחס לדולר.

מחירי השוק של הדלק הסילוני (דס"ל) גדלו בממוצע בכ-9.1%, ביחס לרבעון המקביל ב-2011, ואילו המחיר האפקטיבי לחברה, לאחר פעולות הגידור גדל בכ- 8.8%. ברבעון המדווח רשמה החברה החזרים בגין גידור הדס"ל בסכום של כ-14.5 מיליון דולר, אשר נזקפו לדוח רווח והפסד. העלייה בשווי ההוגן של עסקאות הגידור, שאינן מוכרות חשבונאית, אשר נזקפה לרווח והפסד הקטינה את הוצאות הדס"ל לרבעון בכ-2.6 מיליון דולר והירידה בפעילות הקטינה הוצאה זו בכ-13.7 מיליון דולר.

ברבעון הנוכחי היו לחברה הוצאות מימון נטו בסכום של כ-8.2 מליון דולר, לעומת הכנסות מימון נטו בסכום של 1.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. השינוי נובע בעיקר כתוצאה מהוצאות גידור שער השקל\דולר, מהפרשי שערים ומעליה בריבית הליבור.

ממנכ"ל אל על, אליעזר שקדי. הפעילות מותאמת למצב. צילום ארן דולב
מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי. הפעילות מותאמת למצב. צילום ארן דולב

בדברי ההסבר על תוצאות הרבעון אומר אליעזר שקדי מנכ"ל אל על: "התוצאות ברבעון הראשון של השנה הושפעו מהמשבר העולמי, עליית מחירי הדלק והתחרות בענף התעופה. החברה העוסקת ברציפות בהתאמת עצמה למצב, צימצמה פעילות והמשיכה בצעדי ההתייעלות והקטינה את נפח הפעילות שלה ביחס לרבעון המקביל אשתקד. שעות הטיסה המשוקללות פחתו בכ-9.8%, כמות המושבים שהחברה הציעה קטנה בכ-4.8%. תפעול נכון של מטוסי החברה הביא לכך ששיעור התפוסה של אל על עלה בכ-6% ל- 81.2%".

לדבריו, החברה ממשיכה לפעול בתכליתיות כדי להתאים את מצב החברה לנסיבות העסקיות ולהתמודדות מול התחרות המחריפה בשוק והשינויים המאתגרים בענף התעופה העולמי והמקומי. "במסגרת זו אנו מיישמים תכנית לצמצום ההוצאות. הניהול התפעולי של החברה היה יעיל יותר והתבטא בקיטון בהוצאות ובהקטנת מצבת העובדים בכ- 231 עובדים".

עוד מציין המנכ"ל, כי "במסגרת מאמצינו להתייעלות וביסוס מנועי צמיחה נוספים, נרשמה עלייה חדה של כ-30% במכירות הכרטיסים באמצעות האינטרנט ועליה של כ- 10% במכירות הישירות. בסה"כ רשמה החברה גידול של 20% בערוצי המכירה הישירה. במהלך החודשים האחרונים, שוקדת אל על על גיבוש אסטרטגיה עסקית לטווח הבינוני ולטווח הארוך, אשר אמורה לבטא את היעדים והאסטרטגיה של החברה לשנים הבאות, תוך התאמת המצב הקיים להתפתחויות בשווקים העולמיים ובענף התעופה הבינלאומי. החברה שכרה לשם כך את שירותיה של חברת שלדור, המתמחה בניהול תהליכי בניית אסטרטגיות. לצורך ניהול התהליך נעזרת חברת שלדור במומחי תעופה חיצוניים בינלאומיים ואנשי מקצוע מתוך החברה. בחירה ואישור התכנית האסטרטגית צפויה בחודשים הקרובים ולאחריה תוכן תכנית עבודה מפורטת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן