Skip to content

השדמית אדומת הכנף חזרה לשדות עמק יזרעאל אחרי כ-30 שנה

הפתעה משמחת לצפרים ולחובבי הטבע בעמק יזרעאל: השבוע נצפו סמוך למאגר המים של כפר ברוך ארבעה זוגות של השדמית אדומת הכנף, שנעלמה מהאזור בתחילת שנות ה-80. במהלך אירועי חג השבועות יוכלו המטיילים לצפות בציפור הנדירה ובלהקות נוספות של ציפורים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

שדמית אדומת כנף. חוזרת אחרי 30 שנה. צילום ליאור כסלו
שדמית אדומת כנף. שוב יכולה לגונן על אפרוחיה. צילום ליאור כסלו

הפתעה משמחת למטיילים ולחובבי הטבע: השבוע נצפו סמוך למאגר המים של כפר ברוך ארבעה זוגות של השדמית אדומת הכנף, שנעלמה מעמק יזרעאל בתחילת שנות ה-80. בשבועות יתקיימו סיורים מודרכים ללא תשלום למאגר 

מאת עירית רוזנבלום

הפתעה משמחת ציפתה השבוע לצפרים אשר מתכוננים לאירועי חג השבועות באגם כפר ברוך: לאחר היעדרות של כ-30 שנה, נצפו בסמוך לאגם שבמרכז עמק יזרעאל, ארבעה זוגות של שדמית אדומת כנף -ציפור יפהפיה, עם רקע אדום מתחת לכנפיים. "במקרה אחד הצלחתי אפילו לצפות בהזדווגות", סיפר שי אגמון, מדריך צפרות, אשר ידריך את המבקרים באגם בשבועות.

השדמית אדומת הכנף נמצאת בסכנת הכחדה כלל עולמית וזו אחת הסיבות לשמחה הגדולה ששטפה את צפרי עמק יזרעאל.

השדמיות מקננות לרוב בשדות חקלאיים שאינם מעובדים באמצעות ציוד מכני. "החיים המודרניים הבריחו אותן משדות עמק יזרעאל בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת", מספר אגמון, "לפני כשנה נהרסה כליל מושבה גדולה של השדמיות אדומות הכנף סמוך לבית שאן. החקלאים החלו לחרוש את שטחי הקינון שלהן בציוד מתקדם ומהיר מאוד ולשדמיות לא היתה ברירה אלא להסתלק משם. השדמית לא מסוגלת לגונן על אפרוחיה כשהיא צריכה להימלט מפני טרקטור מהיר. בעבר, כשחרשו בציוד איטי – היא הצליחה לקנן בשולי שדות. אבל הציוד החדיש רמס קינים של שדמיות".

 

"מצאו בית לשנים רבות"

החורף האחרון היטיב עם מאגרי המים בצפון ובכלל זה המאגר בכפר ברוך שבעמק יזרעאל. לאט לאט התברר, כי המאגר ומקווי המים הטבעיים שסביבו מרכזים כמות גדולה של עופות אשר מקננים בסמוך למים. בשל העובדה שאגם כפר ברוך נמצא באחד משני נתיבי הנדידה של הציפורים בין אירופה לאפריקה, עוצרות בו לחניית ביניים להקות ציפורים רבות ומגוונות. הסייפנים עושים בו כעת עצירה בדרכם לאירן; הביצניות, התמירונים, החיווייאים – את כל אלה ואחרים ניתן לראות כעת בכמויות מרשימות באגם.

זהו אתר הקינון הקרוב ביותר למרכז הארץ שבו אפשר לצפות בשדמיות אדומות כנף, ובשל כך, החליטו אנשי רשות ניקוז ונחלים קישון ואנשי חברת מקורות, לפתוח את שעריו של המאגר לקהל הרחב בחינם. במהלך הסיורים המודרכים שיתקיימו במקום ללא תשלום, יתאפשר למטיילים ולצפרים שביניהם ליהנות שוב מתצפית על קינים נדירים של שדמית אדומת כנף.

"יש לי תחושה שהזוגות שמקננים כאן וכמובן הזוג שחש בטוח דיו כדי להזדווג במקום, מעידים על כך שהם מצאו בית לשנים רבות", אומר אגמון.

לדברי מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים קישון, חיים חמי, יוצעו לסיורים רכובים והדרכה בחינם להורים ולילדיהם, הפעלות לילדים ויוקרנו סרטים ומצגות על פעילות חברת מקורות ורשות הניקוז.

אנשי רשות ניקוז ונחלים קישון ציינו, כי בשל אירועי פסטיבל "חלב ודבש" שמקיימת באותם ימים המועצה האזורית עמק יזרעאל, מומלץ מאוד להתקשר ולתאם סיור מודרך בחינם בטלפון מספר 04-9099800.

פסטיבל "חלב ודבש" יגיע לשיאו בחג השבועות, מחר, יום ראשון, ויכלול מופעי זמר עברי, טקסי ביכורים, אירועי ספורט, כנס מחולות, תערוכות וסיורים, שכולם בסימן ההתיישבות העובדת בעמק.
לפרטים נוספים: אתר המועצה האזורית עמק יזרעאל: www.eyz.org.il או במוקד הפסטיבל: 04-6520734.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן