Skip to content

האם מי שמנהל לנו את המיסים ראוי לנהל לנו את המיסים?

אנחנו משלמים יותר מדי מיסים, ואין לנו מספיק כסף לחיות חיים רגילים, נוחות סבירה, לא טייקונית, לא חזירה. מאת זיו טרנר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עשרות מיליארדי שקלים חוסר בתקציב הפלא הדו שנתי של שטייניץ-ביבי מביאים את ישראל לגירעון תקציבי של 15% לשנה. כנראה מהגדולים בעולם, אחוזית. וכשאין כסף הנתינים נדרשים לשלם. אנחנו משלמים יותר מדי מיסים, ואין לנו מספיק כסף לחיות חיים רגילים, נוחות סבירה, לא טייקונית, לא חזירה

מאת זיו טרנר

שר האוצר שטייניץ: "אם נעלה מיסים, הכלכלה תידרדר"*

צריך מיסים, צריך מע"מ. צריך לשלם למדינה עבור השירותים שהיא מספקת לנו, ובלי ציניות אם אלו שירותים טובים או לא. זו שאלה פתירה במבחן הבחירות. כבר השבוע יעלה המע"מ, כך מספרים "קרובים" לשטייניץ. המקורבנים האלו יודעי דבר, והם חלק מבלון הניסוי הנדוש של "הדלפות מדיונים סודיים" לעיתונות, בשביל להרגיש את גובה זעקות השבר של הציבור. עוד אחוז קטן למע"מ בתחילת החודש, אולי אחוז נוסף בחודש הבא, וזה הפתח הקטן של שטפון המיסים החדש שמתרגש ובא עלינו. וצריך מיסים. מדינה לא יכולה להתקיים בלי מיסים. רק שכחנו לשאול האם מי שמנהל לנו את המיסים ראוי לנהל לנו את המיסים?

תן כסף
מה עושים עם הכסף שלנו? (צילום: FreeDigitalPhotos.net)

כל פעם שביבי מגיע לעמדת השלטון הכלכלי, הוא מתאר את פי התהום הכלכלית שאנחנו עומדים על קצותיה,  מנפנפים בידיים בשביל לשמור על שיווי משקל, והוא, רק הוא הקוסם הכל יכול, שמש הגלקסיות, הגיע להציל את ישראל מפשיטת רגל. בלעדיו היינו כבר תחת דגל אחר. הפעם אני משוכנע שאתם זוכרים את המסיבה העליזה עם תנועות הידיים בסגנון תיאטרון ילדים, כי המשק נמצא בנפילה חופשית, והוא צריך לעצור, לשנות כיוון ולנסוק למעלה. נו, עם להדק את החגורה, ולשחרר אותה קצת, אז אמר. שלוש שנים אחרי, הוא מצא אשמה חדשה בכשלונו הכלכלי לנהל מדינה עם תקציב אחראי, כי ביבי הוא אַךְ וְרַק מצליחן, כל השאר הורסים לו מסביב. אז עכשיו יש האטה עולמית, בת זונה ההאטה. אם זו לא תצליח, אז ננסה להדביק את כל בעיות המדינה שוב "למחאת הקיץ הדרישות החברתיות", כי דרישות חברתיות זה לא חלק מהתקציב. ברק לא מרשה.

עשרות מיליארדי שקלים חוסר בתקציב הפלא הדו שנתי של שטייניץ-ביבי מביאים את ישראל לגירעון תקציבי של 15% לשנה. כנראה מהגירעונות הגדולים בעולם, אחוזית. אין לנו כסף, כלומר מספיק כסף, וכשאין כסף הנתינים נדרשים לשלם עבור מנעמי החיים דבש והילולות שלהם, חלילה לא של השלטון, כי הוא ידוע בסגפנותו. נשלח יד לכיס רק לרגע קל, זמני כזה, נעזור לממשלה ואולי נקבל "מלווה מרצון", ואחר כך ישראל תחזור לדרך המלך וכולנו נשחה שוב בדבש מלכות טהור עם ביטחון מהולל, אין פשע, אין טרור, אין מלחמות, הבסנו את כולם.

נשארנו עם נסראללה ואיראן. בשביל זה לא צריך כזה צבא מנופח

תקציב הביטחון השוטף זה ה-בלוף בהא הידיעה של האמא של הבלופים בישראל. צבא עשיר ומנופח, עם מכפלות של זרועות ומטות מלחמה, ודל בחשיבה לטווח ארוך. לא נשארו לנו אויבים מסביבנו שיכולים להביא אותנו לקיצנו, שמאיימים על קיומנו. נשארנו עם נסראללה ואיראן. בשביל זה לא צריך כזה צבא מנופח.

השבוע למדנו שגם השבוע הממשלה של הליכוד הבריחה בחשאי עוד כמה מאות מיליוני שקלים לחרדים, מתכננת קיצוצים רוחביים ועמוקים, כרגיל גם כן, ולא היו לה ארבעה, כן ארבעה, מיליון שקל לתקצב את המרכז לסיוע לנשים נפגעות מינית. הקיצוצים ייפגעו "בתקציב החברתי ובדרישות החברתיות שעלו מהמחאה", וזה יפה שהממשלה הפנימה שיש דרישות לעם. אפילו קיצצה לאחרונה מסביב למען שמירה של 9 מיליארד שקל עבור מימון מעונות היום לילדים מגיל 3, והנה פתאום, אין כסף אחרי שכבר שמנו את הכסף בצד, "והיישום של התוכנית" למעונות יום יידחה, שזה בשפה ממשלתית, מבוטל. אז איפה הכסף? (תודה יאיר, באמת משפט של פעם בדור).

אנחנו משלמים יותר מדי מיסים, מיסים כפולים על דלק למשל, ואין לנו מספיק כסף לחיות חיים רגילים, נוחות סבירה, לא טייקונית, לא חזירה. מכל משכנתה חדשה 55% הולך לתשלום מס למדינה על כסף נטו שכבר שילמנו עליו מס, וכאן צריך היה פטור ממיסים לדירה יחידה, אבל אין. אין לנו את הכסף הנוסף לשלם עבור מיסים נוספים, לכן כל מה שיילקח יהיה בור גדול יותר בכיס שלנו, בור שיביא להוצאה קטנה יותר, כי ניקח הלוואות לכסות את הבור והלוואות צריך לשלם. נקנה פחות, המשק יתכווץ, יהיו יותר מפוטרים, ישלמו להם יותר רווחה קיומית, מהכסף שאין לנו, וייקחו בשביל זה עוד מיסים. מאיפה?

תשעה עשירונים תחתונים משלמים את ההוצאות והחיים הטובים של השאר

מים שעלו באופן זמני במאות אחוזים בגלל משבר המים ולא ירדו חזרה, מלווים זמניים של עשרות אחוזים עלייה לחברת חשמל שלא חוזרים, ומע"מ. הרבה מדי מע"מ, שזה מס על מוצרים למנעמי החיים, באופן כזה שמי שיש לו יותר וקונה יותר, משלם יותר. רק חבל שיש מע"מ על התשלומים הבסיסיים לקיומנו עלי אדמות, ואין גבולות מינימום ומקסימום, יענו פטורים למי שצורך פחות, בעיקר כי אין לו, וכאן קבור הכלב הגדול. תשעה עשירונים תחתונים משלמים את ההוצאות והחיים הטובים של העשירון העליון עד האלפיון. עובדים בשכר נמוך מדי, 25% עבדי קבלן, לא מייצרים מיסים למדינה, רק דרישות סעד. האלפיון, זה הקטר שימשוך את כל המשק, בכלל עובד לפי תכנוני מס מיוחדים ופטורים עצומי ממדים ממיסים, ומשלם עוד פחות מבעל השכר הממוצע במשק. תחשבו מי משלם הכי הרבה וממי לוקחים עוד.

הממשלה נרקומנית של כסף משועבד, לא שלה

קיבלנו בור תקציבי, בגלל בזבוזים של הממשלה, חוסר תכנון, הוצאות יקרות, כי היא קנתה באשראי ענק על חשבון ההכנסות שלנו, כך אמר בכיר במשרד האוצר. הממשלה נרקומנית של כסף משועבד, לא שלה, רק אנחנו זה הבנק שמכסה, כי שם אין אחריות. מילא היו הוצאות שהולכות לשפר את חיינו, היינו נהנים מפירות עמלנו, אבל מה השתנה כאן? דיור ירד? מים, חשמל, דלק, אוכל, ארנונה?! חבילה סלולרית ב-99 שקל זו פסגת ההצלחות של הממשלה?!

האבטלה נמוכה, הצלחה לאומית, הרי היו מסיבות נוצצות להתגאות בזה, אפילו שהנתונים היו שקריים, ולזה לא הייתה מסיבה נוצצת. לא היו הודעות בהולות מלשכת ראש הממשלה. שכחו להגיד לנו שיותר ממחצית העם משתכרים הרבה פחות מהשכר הממוצע במשק, שרובו נגזר מעובדי מדינה עשירים למדי. העובדים האלו עובדים גם הרבה בשחור. כסף לא מדווח, כי צריך לחיות. הכנסות המדינה נפגעות, אבל זה סיכון ששווה לכולם לקחת, הרי העונשים כאן מגוחכים, קטנים, ו-98% אולי יותר, בכלל לא נתפסים.

צריך מיסים בשביל לקבל שירותי חינוך, משטרה, משפט, רווחה, ביטוח לאומי, אבטלה וכו' (כו', זה כו'). רפואה, למרות שיש מס תוספת לרפואה, ביטחון כוללני, מלחמה שקטה באיראנים, שר החוץ, משרד התמ"ת ופיתוח הנגב, לממן כנסת יקרה, רכבים יקרים לעובדי מדינה, תשלומי שוחד ממשלתי לוועדים למניעת שביתות, וכו'. שוב כו'.

צריך מיסים, ולרגע אני לא אומר שלא, באמת, מיסים מקיימים מדינה, ועוד אחת ענייה כשלנו במשאבי טבע, אפילו אם הפרטנו את אחרון המשאבים לטייקונים. השאלה תהיה אותה שאלה, ותעמוד במרכזה של מערכת בחירות, מה עשיתם עם הכסף שלנו? מה תעשו איתו בעתיד? תראו לנו תוכנית מסודרת!

שטייניץ אמר את הדברים בראיון לגל"צ בדצמבר 2011

אני נגד – הבלוג של זיו

צילום: FreeDigitalPhotos.net

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן