Skip to content

מכה לנאמן. נתניהו התקפל – וחוק הוועדה לבחירת שופטים הוקפא

מאבקי כוחות בין יו"ר הקואליציה לבין יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט סביב כינוסה של הוועדה לדיון מחודש בחוק אותו אישרה. יו"ר הכנסת וראש הממשלה הורו , כל אחד בנפרד, על הקפאת החוק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאבקי כוחות בין יו"ר הקואליציה לבין יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט סביב כינוסה של הוועדה לדיון מחודש בחוק אותו אישרה. יו"ר הכנסת וראש הממשלה הורו , כל אחד בנפרד, על הקפאת החוק 

מאת צבי זינגר

תפנית חדה בפרשת חוק הוועדה לבחירת שופטים. הניסיון לחוקק את החוק נבלם – לפחות זמנית – לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו התקפל וחזר בו מתמיכתו בחוק ואחרי שיו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, הקפיא את המשך הטיפול בהצעת החוק, לנוכח התנגדות רוב חברי ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת.

המהפך חל בתום מחול שדים שבמהלכו הצליחה האופוזיציה – בסיועם של חברי הקואליציה כרמל שאמה-הכהן ומשה גפני – לגייס חתימות של יותר משליש מחברי הוועדה, המחייבים את כינוסה של הוועדה, בטרם יועבר הנושא להצבעה במליאה.

הפרשה החלה להתגלגל לאחר שמ"מ יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, זימן ביום שלישי דיון מיוחד של הוועדה. ח"כ שאמה הכהן ביקש לדון באפשרות למשוך את הצעת החוק משולחן המליאה, לדיון ולהצבעה מחודשת בוועדה. זאת, לנוכח ההתנגדות העזה בליכוד להצעת החוק.  בתגובה הורה יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, ליו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, לבטל את הדיון שזימן שאמה-הכהן.

יוזמתו של ח"כ שאמה הכהן והוראתו של יו"ר הקואליציה לבטל את כינוס הוועדה, עוררו סערה  והחלה התרוצצות רבתי של חברי כנסת. בסיומה, נאספו שבע חתימות של חברי כנסת המתנגדים לחוק ודורשים את כינוס הוועדה – ובהם שני חברי הקואליציה, שאמה-הכהן וגפני. רק שישה בוועדה ח"כים נותרו בתמיכתם בחוק.

יצויין כי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הודיע עוד ביום שני על התנגדותו להצעת החוק. וינשטיין הודיע גם כי לא יגן על הצעת החוק בבג"צ. להודעתו זו היה חלק מכריע בהחלטתו של ראש הממשלה, להקפיא את הטיפול בחוק.

גם נשיא המדינה, שמעון פרס, מתח ביקורת חריפה על הצעת החוק ועל הצעות חוק דומות, הנמצאות כיום בשלבי דיון שונים. "ערעור עצמאות המשפט, או הטלת ספק בערכיותו, עלולים לגרום לנזק היסטורי ומדיני למדינת ישראל", אמר פרס ביום שני, בטקס השבעתם של 21 שופטים. "אסור שתהיה על השופטים אימת רשות שלטונית, או צללי מפלגתיות". על גל החקיקה האנטי דמוקרטי בכנסת אמר הנשיא: "חקיקה אך לשם האדרת השלטון ולא לשם הגדרת הצדק, גם אם היא נעשית על ידי גוף שנבחר דמוקרטית, עלולה לפגוע בשיווי משקלה של הדמוקרטיה; על החקיקה הפרלמנטארית לשמור מכל משמר על נשמת אפה הדמוקרטית – על זכויות אדם, על זכויות המיעוט, על חופש ההתאגדות, על חופש הביטוי ועל חופש העיתונות. דמוקרטיה בנויה גם על איזון וריסון – היא איננה שלטון ללא מצרים".

1 Comment

  1. אסתי סגל
    5 בינואר 2012 @ 9:33

    ובהקשר הזה הייתי מזכירה גם את המוסד המכובד והלא ממש ידוע לציבור "ועדת שרים לענייני חקיקה" המונה 21 שרים וסגני שרים ומתכנסת כל יום ראשון.
    היא זו שמחליטה מה יעבור בכנסת ומה לא. אילו חוקים הממשלה מקדמת ואילו היא מונעת.
    שם הוחלט על החוק הזה וגם על עוד חוקים מהזן הזה (חוק סתימת הפיות, חוק עמותות השמאל, חוק המסגדים ועוד ועוד)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן