Skip to content

ארבעה חודשי עבודות שירות לשולה זקן

בהחלטתו לא לגזור עליה עונש של מאסר בפועל, כתב השופט לי-רן: "לא הרי מידת בכירותה של זקן, שהיא בסופו של דבר מזכירה, בכירה מאוד אמנם, ובעלת השפעה ממשית על יומן פגישותיו של השר ועל סדר הבאים בשער לשכתו, כמידת בכירותו של מצא, ראש רשות המיסים". זקן פנתה בבית המשפט לפרקליטי המדינה ואמרה להם: "אתם מתנהגים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהחלטה לא לגזור על ראש לשכתו של ראש הממשלה לשעבר עונש מאסר בפועל, כתב השופט: "לא הרי מידת בכירותה של זקן, שהיא בסופו של דבר מזכירה, בכירה מאוד אמנם, ובעלת השפעה ממשית על יומן  פגישותיו… כמידת בכירותו של מצא, ראש רשות המיסים". זקן פנתה בבית המשפט לפרקליטי המדינה ואמרה להם: "אתם מתנהגים כמו חיות, זבלים"

מאת אבירם זינו ואליק מאור

השופט חיים לי-רן מבית המשפט השלום בירושלים גזר על שולה זקן, ראש לשכתו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, עונש של ארבעה חודשי עבודות שירות על חלקה בפרשת רשות המסים. על הפרשה כתב: "מהחמורות שנחשפו". עם זאת, החליט השופט כי אין מקום להשית על זקן עונש מאסר בפועל: "אדם נענש על מעשיו וחלקו ולא על היכרותו עם אחרים ומעשיהם", כתב.

שולה זקן
"הפקידה בידי אחיה את המפתח ללשכת השר". שולה זקן

השופט לי-רן ציין בהחלטתו, כי התנהגותה הפסולה של זקן נבעה מכך שמנעה מראש רשות המיסים, ג'קי מצא, להפגש עם שק האוצר דאז, אהוד אולמרט, במטרה לקדם את ענייניו של אחיה – יורם קארשי.​

עוד כתב השופט: "זקן הפירה, לכן, את אמון הציבור, בכך שאגב ניצול לרעה של כח תפקידה ומעמדה הרמים, 'הסגירה' לידי אחיה פן חשוב ומרכזי מסמכותה, בהפקידה בידיו את המפתח ללשכת השר, והעמידה עצמה במצב של ניגוד עניינים בין חובתה כלפי הציבור למלא תפקידה בדרך הנקיה מכל שמץ של שיקולים זרים…"

ביחס לחומרת הפרשה, ציין השופט לי-רן: "הפרשה הידועה כפרשת רשות המסים, שלטעמי, ולפחות ככל שהיא נוגעת לשלושת מחולליה העיקריים (מצא, קארשי ובן גור), היא מן החמורות והמסוכנות שבפרשיות השחיתות במנגנוני השלטון שנחשפו עד כה בישראל".

במהלך הטיעונים לעונש, המדינה ביקשה כי יוטל על זקן עונש מאסר בפועל, "שהוא העונש ההולם את חומרת התנהגותה ואת רום תפקידה, ומתחייב מכך שעל שניים מהמעורבים האחרים בפרשה, הידועה כ'פרשת רשות המסים', מצא וקארשי, הוטלו עונשי מאסר ממש".​

עורך דינה של זקן, מיכאל פטמן, ביקש כי הרשעתה תבוטל ויוטל עליה צו שירות לתועלת הציבור.

השופט לי-רן החליט, כי אין מקום לבטל את ההרשעה וכתב, "סבורני שלא התמלאו ולו מקצת התנאים שנקבעו בפסיקה, המבססים אפשרות סיומו של ההליך הפלילי ללא הרשעה. ​הכלל הוא, כי ההליך הפלילי מסתיים בהרשעה. היוצא מן הכלל הוא אי הרשעתו של נאשם בדין."

לצד זאת, בהחלטתו  שלא לגזור עליה עונש של מאסר בפועל, כתב השופט לי-רן: "בענישתה יש, איפוא, להעניק משקל בכורה להיבט הציבורי שבענישה, ולהרתיע את הרבים…ואולם, ראוי להדגיש כבר כאן, כי לא הרי מידת בכירותה של זקן, שהיא בסופו של דבר מזכירה, בכירה מאוד אמנם, ובעלת השפעה ממשית על יומן  פגישותיו של השר ועל סדר הבאים בשער לשכתו, ואולי אף בתחומים אחרים, כמידת בכירותו של מצא, ראש רשות המיסים".

זקן  לא קיבלה בשלווה את גזר הדין ואמרה על הפרקליטות: "הם זבלים". עו"ד מיכה פטרמן, פרקליטה של זקן, הגיב מייד לאחר צאתם מאולם המשפט ואמר: "דרישת התביעה לשלוח את זקן למאסר בפועל מביישת". לדבריו, "בית המשפט טעה פעמיים לפחות. הקביעות השיפוטיות אינן נכונות. אנחנו נשקול את עמדתנו. אין כאן ניצחון ולא מאסר בפועל. הדרישה הזו למאסר הייתה מקוממת, מיותרת ולא בפרופורציה. להשוות את מעמדה ותפקידה של  מזכירה לראש לשכת השר ולמעמדו של ראש רשות המיסים ג'קי מצא, זה אובדן עשתונות של המדינה. אם התביעה תערער, אנחנו בוודאות נערער. את הטעויות של בית המשפט אנחנו יודעים. הוא הרשיע אותה על סמך הליך שלא היה".

התובע, עו"ד יוחאי בן שמואל, מפרקליטות המדינה, הביע אכזבה גלויה מגזר הדין.  הוא הסביר כי ביקש את עיכוב ביצוע פסק הדין בארבעים וחמישה יום "על מנת שנוכל  ללמוד את הנושא ולהגיש ערעור על קלות העונש".  "אם על מקרה כזה נסתפק בעבודות שירות ולא במאסר בפועל," הוא תהה, "על מה יפסקו מאסרים בפועל?". תם ולא נשלם הודיעו פרקליטי הפרקליטות.

שולה זקן, שהגיעה בבוקר לבית המשפט מלווה בבני משפחתה. במהלך הדיון התנהל ויכוח חריף בינה לבין נציגי הפרקליטות והיא ביקשה לומר מספר מילים לשופט חיים לי-רן ומשקיבלה את רשותו, הודתה לשופט, פנתה לפרקליטי המדינה ואמרה: "אתם מתנהגים כמו חיות, זבלים". ביציאתה מכותלי אולם המשפט היא אמרה: "ביקשתי את האפשרות לומר כמה מלים ונעניתי. הודיתי גם לשופט כי איפשר לי לחגוג בר מצווה לבני הקטן ולהעלות חיוך על פניו".

הצלמים שאלו אותה אם אפשר כעת לראות חיוך על פניה ופרקליטה ענה מייד ואמר: לא. אין שום סיבה שהיא תחייך כעת. גזר הדין מתבסס על  קביעות לא נכונות שמתבססות על מקרים שלא אירעו". זקן הוסיפה, כי היא באה ממשפחה מאמינה בשם ובעזרתו הכל יהיה בסדר.

המעורבים הנספים בפרשה, ג'קי מצא, ראש רשות המיסים לשעבר ואחיה של זקן, איש העסקים יורם קראשי נשלחו לשנת מאסר בפועל. נאשמים נוספים בפרשה נשלחו גם הם לעבודות שירות ומרצים את העונש כעת בפועל. שנים מהמורשעים, קובי בן גור, שנשלח לעבודות שירות, ויגאל סער, שנשלח לחמישה חודשי מאסר, מערערים עתה לבית המשפט העליון על הרשעתם.

לפני כארבעה חודשים, הורשעה שולה זקן במרמה ובהפרת אמונים. בהכרעת הדין נקבע, כי ניצלה את מעמדה כראש לשכתו של אולמרט, כדי לקדם את ענייניו של אחיה. שני הצדדים צפויים לערער על גזר הדין.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן