Skip to content

המפגש המופלא בין יין ושוקולד

השילוב הבלגי המנצח של שוקולד ובירה מוכר וידוע לחובבי בירה ולאוהדי שוקולד. גולן תשבי מיקב תשבי ניסה לשכנע את דני בר כי ניתן גם לשלב בין יין לשוקולד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השילוב הבלגי המנצח של שוקולד ובירה מוכר וידוע לחובבי בירה ולאוהדי שוקולד. גולן תשבי מיקב תשבי ניסה לשכנע את דני בר כי ניתן גם לשלב בין יין לשוקולד

מאת דני בר

יקב תשבי, בבנימינה, מוכר וידוע כאחד היקבים הגדולים בישראל, עם ייצור של מעל למיליון בקבוקים בשנה. בשנים האחרונות חיפשה משפחת תשבי להרחיב את פעילות העסק ונכנסה לתחומים משיקים ליקב, כמו מרכז מבקרים, מסעדה ששודרגה לאחרונה ואף שיווק ריבות, שמן זית ואת שוקולד הגורמה הצרפתי Valrhona.

מרכז המבקרים של תשבי, צילום: גולן תשבי
מרכז המבקרים של תשבי, צילום: גולן תשבי

מספר גולן תשבי, מבעלי היקב: "המשותף ליין ולשוקולד הוא כי שני המוצרים טבעיים, ובשניהם יש חשיבות והשפעה של הטרואר (בית הגידול) על הטעם הנמצא בשוקולד או יין מאזור גידול זה או אחר".

שיווק והפצת שוקולד ולרונה עבר לידי תשבי, וכבר ניתן לראות ולטעום את מגוון ולרונה בכ-200 נקודות מכירה בישראל. גולן תשבי שקד על החיבור בין יינות תשבי ושוקולד ולרונה, וכך זכינו לחוויה מיוחדת של טעימות יין המותאמת לסוגי השוקולד השונים, המגיעים מאזורי גידול שונים. אבל מי זו ולרונה ?

ולרונה היא יצרנית שוקולד שממוקמת בעיר טן-ל'ארמיטאז' שעל-יד ליון שבצרפת, שזה גם איזור יין מוכר. החברה נוסדה ב-1922 בידי אלבריק גירונה, שף קונדיטור מעמק הרון. ולרונה מתמקדת בייצור ושיווק שוקולד יוקרה באיכות הגבוהה בעולם למקצוענים וכן לצריכה פרטית. קו המוצרים כולל ממתקי שוקולד, קוביות שוקולד ושוקולד לפי משקל. ייחודה של ולרונה בייצור שוקולד לפי אזורי גידול ושנות בציר, וכל מוצר מזוהה לפי אזור הגידול, אחוז הקקאו ושנת הקטיף. הפולים המובחרים גדלים בדרום אמריקה, מדגסקר, אפריקה, ונצואלה, טרינידד, גינאה החדשה ובאיים הקאריביים. השוקולד מורכב ממוצקי קקאו בריכוז של 60 עד 85 אחוז.

הגענו קומץ סקרנים וטועמים כדי לחוות את השילוב הלא מקובל של יין ושוקולד, וזו התרשמותי.

התחלנו עם סרט מרהיב המתאר את תהליך הגידול והקטיף בחווה בוונצואלה ועד הייצור של טבלת שוקולד, מהפולים המגיעים מוונצואלה לצרפת. תוך כדי הצפייה טעמנו שוקולד מאותו זן שבוונצואלה (בסרט). השוקולד בעל חמיצות קלה ונעימה, מאד חמאתי ונימוח בפה, וללא מתיקות כמעט.

קקאו, מקור השוקולד, צילום: דני בר
קקאו, מקור השוקולד, צילום: דני בר

עברנו לטעימת שישה יינות עם שש קוביות שוקולד שונות:

יין: פינו נואר אסטייט 2008 מכרם בגוש עציון. שוקולד: אלפקו 66 אחוז מאקוודור. השוקולד נמס ומתפשט בפה, והיין שוטף השוקולד בתמהיל טעמים לא מוכר לטועם יין ותיק, כמוני. לאחר לגימה נוספת של יין עולים טעמי השוקולד ומתפשטים בצידי הפה.

יין: סירה אורגנית אסטייט 2007 מכרם בשדה אליהו. שוקולד: קאריב 66 אחוז מהאיים הקריביים. חמיצות פירותית של שוקולד ויין מתרוצצת בפה, ואחר כך עולה ומשתלט השוקולד בפה.

יין: מרלו אסטייט 2007 מכרמים בשדה בוקר וכפר יובל. שוקולד: טנאורי 66 אחוז מהרפובליקה הדומיניקאנית. היין מתגבר על השוקולד בתחילה אולם השוקולד לא מוותר וכשהיין שוקע ונרגע, בשומות וטעמי השוקולד ממשיכים לאורך זמן.

יין: מלבק אסטייט 2009 מכרם בגבעת עדה. שוקולד: מאנג'רי 64 אחוז ממדגסקר. שוקולד מאד חמאתי למרות שרק 64% שומן. בעל חמיצות קלילה ונעימה. המלבק יבש ותופס ומתגבר על השוקולד אבל לא לאורך זמן רב מדי. טעמו החמצמץ של השוקולד מתעורר ועולה ונמוג לאט.

יין: קברנה סוביניון אסטייט 2007 מכרמים בגליל והרי יהודה. שוקולד: גואנג'ה 70 אחוז מפפואה גינאה החדשה. השוקולד בעל חמיצות קלה וביחד עם הקברנה סוביניון העוצמתי מקבלים ניגודיות מיוחדת. היין לא מתפשט בפה ומוקף במתיקות החמצמצה של השוקולד והזוג נעלם אט בפה.

יין: ברברה זינפנדל 2006 מכרם בכפר יובל. שוקולד: אבינאו 85 אחוז מאפריקה. שוקולד עוצמתי, חזק ובעל מרירות דומיננטית. היין, מתוק ועוצמתי כיאה ליין קינוח. המרירות והמתיקות החזקות הן ניגוד המשתולל בפה ומסתלסל בכיף בשיכרון של חושים.

ביקשתי מגולן משהו מיוחד – משהו שיתאים וישתלב היטב עם הברנדי המיוחד של תשבי. לדברי גולן, הדבר היחידי שיכול להתגבר על עוצמת הברנדי ולהשתלב עימו הוא רק 100% קקאו. אותו חומר גלם המשמש שוקולטיירים. קיבלתי פיסת שוקולד מוצק גולמי, חמאתי כקטיפה ועוטף ומצפה אל כל חלל הפה בשומן הצמחי של קקאו. לגימת הברנדי שטפה את כל השמן וירדה לאורך הגרון תוך כדי ריכוך צריבת הכוהל האופיינית כל כך לברנדי טוב. חוויה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן